كاربردی شدن نانوافزودنی برای 2 نیروگاه و قطارها

كاربردی شدن نانوافزودنی برای 2 نیروگاه و قطارها

به گزارش لیمو بلاگ افزودنی خنك كننده آب رادیاتور تولیدشده در یكی از واحدهای فناور مستقر در مركز رشد سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به منظور خنك سازی تجهیزات در دو نیروگاه و همینطور در قطارهای یكی از شركت ها به بهره برداری رسید و این محققان درصدد تولید نانو پوشش های خنك كننده برای پالایشگاه ها هستند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، محققان یكی از شركت های دانش بنیان تولید كننده انحصاری نانو سیال پوششی بهبود دهنده انتقال حرارت در بویلرها، مبدل های حرارتی، كوره ها و پكیج های آب شیرین كن و به صورت كلی سیستم های انتقال حرارت است. این نانوسیال افزایش‎دهنده راندمان انتقال حرارت، نسل جدیدی از فناوری است كه به علت افزایش ضریب انتقال حرارت در سیستم های تبدیل انرژی منجر به افزایش راندمان انتقال حرارت می شود و نقش بسزایی در افزایش راندمان تولید محصول نهایی و كاهش مصرف انرژی دارد.
همینطور با عنایت به ساختار مواد و بالا بودن اكتیواسیون سطح، نانو سیال پوششی تولید شده كاهش رسوب و خوردگی را به دنبال دارد و این امر سبب افزایش عمر تجهیزات و كاهش تعداد تعمیرات دوره ای می شود.
امروزه با عنایت به احتیاج به كاهش ابعاد سیستم های انتقال حرارت در وسایل نقلیه از یك طرف و همینطور احتیاج به افزایش نرخ انتقال حرارت از سوی دیگر، سیستم های انتقال حرارت با راندمان بالا مورد توجه ویژه ای قرار دارند. ضریب هدایت حرارتی پایین سیالات رایج انتقال حرارت مانند آب در مقایسه با فلزات، مانع اصلی در كوچك سازی مبدل های حرارتی است و برای رسیدن به این هدف، دو رویكرد افزایش سطح موثر مبدل ها و همینطور افزایش ضریب هدایت حرارتی سیال در نظر گرفته شده اند.
نانو سیال ها از پراكنده شدن ذرات نانویی در یك سیال پایه بوجود می آیند و به واسطه این ذرات، ضریب انتقال حرارت سیال پایه به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در مصرف انرژی صرفه جویی به عمل خواهد آمد. مطالعات نشان می دهد كه میزان افزایش انتقال نانو سیال ها، به پارامترهای متفاوتی از قبیل درصد افزودن نانوذرات، جنس آنها، ابعاد ذرات نانویی بستگی دارد.
افزودنی خنك كننده آب رادیاتور (كولانت DZ) تولید شده در این شركت باعث بهبود عملكرد سامانه های نیروگاهی و قطارها شده است. این نانوسیال تابحال در نیروگاه های طرشت تهران و كهنوج برای خنك كردن تجهیزات تولید برق و همینطور قطارهای شركت رجا برای خنك كردن موتورهای دیزل لوكوموتیو مورد استفاده قرار گرفته است.
در این محصول از نانوذرات مس و نقره استفاده شده است. این نانوسیال به صورت افزودنی به آب افزوده می شود كه باعث افزایش انتقال حرارت در سامانه ها می شود.
در فصل های گرم سال به علت بالا رفتن دمای هوا، سیستم های نیروگاهی داغ می شوند؛ ازاین رو باید میزان تولید برق را چند مگاوات كم كرد تا دمای دستگاه ها از حد مشخصی بالاتر نروند. استفاده از این نانو سیال سبب شده تا بتوان بدون كاهش تولید برق، دمای تجهیزات را در حد بهینه تثبیت كرد. نتایج نشان داده كه این نانوسیال ها ۴ برابر هزینه خود، ارزش در فرایند ایجاد می كنند.
با عنایت به این كه نانوسیال ها تنها در سیكل های بسته كار می كنند و قابلیت استفاده در سیكل های باز را ندارند؛ ازاین رو این محققان به سراغ فناوری دیگری رفتند و هم اكنون از نانوپوشش برای بهبود انتقال حرارت استفاده می نمایند. این نانوپوشش ها به شدت موردتوجه پالایشگاه ها و پتروشیمی های كشور قرار گرفته است.



1398/09/14
21:53:27
5.0 / 5
4347
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانش بنیان , سازمان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵