با انتشار ۲.۲ میلیون پوند یخ و غبار؛

انفجار ستاره دنباله دار ثبت گردید

انفجار ستاره دنباله دار ثبت گردید

لیمو بلاگ: پژوهشگران از پروسه انفجار یك ستاره دنباله دار عكاسی كرده اند. این پروسه 20 روز طول كشیده و طی آن 2.2 میلیون پوند یخ و غبار انتشار یافته است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از دیلی میل، ماهواره سیاره یاب ناسا (TESS) بطور كامل و دقیق پروسه انفجار یك ستاره دنباله دار را ثبت كرده است. این ماهواره لحظه انفجار یخ و گرد و غبار از ستاره دنباله دار۴۶P/Wirtanen را در سال ۲۰۱۸ ثبت كرده است. در زمان ثبت تصاویر این رویداد، فاصله ستاره دنباله دار تا زمین به پایین ترین میزان رسیده بوده است.
این انفجار به مدت ۲۰ روز ادامه داشته و ۲.۲ میلیون پوند یخ و غبار در فضا انتشار یافته است. ناسا با كمك مجموعه ای از تصاویر یك تایم لپس از این رویداد نادر ساخته است.
۴۶P/Wirtanen اولین بار در دهه ۱۹۴۰ میلادی هنگام مدار زدن دور خورشید رصد شد. اما سال قبل فاصله آن تا زمین به ۳۰ برابر مسافت سیاره خاكی تا ماه رسید. بطور دقیق انفجار ۴۶P/Wirtanen در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی و در ۲ مرحله اتفاق افتاده است. نخست به مدت یك ساعت نوری درخشان در فضا رصد شد و بعد از آن در مرحله دوم و طی ۸ ساعت بعد از انفجار این نور درخشان تر شد. پژوهشگران معتقدند مرحله دوم انفجار ناشی از انتشار غبار ستاره دنباله دار بوده كه نور خورشید را بیشتر از پیش منعكس می كرده است.
بعد از به اوج رسیدن درخشانی ۴۶P/Wirtanen، طی دوهفته درخشندگی آن افول كرد. كل پروسه انفجار ۲۰ روز طول كشید. تونی فارنهام محقق ارشد این تحقیق می گوید: طی ۲۰ روز تصاویر مختلفی از این پروسه ثبت گردید و ما توانستیم تغییرات در میزان درخشندگی را به راحتی بررسی و ارزیابی نماییم. تلسكوپ TESS نیز برای همین ساخته شده است. بگفته او نمی توان زمان انفجار ستاره دنباله دار را پیش بینی نمود. اما این رویداد بطور كامل ثبت شده است.

1398/09/17
13:58:51
5.0 / 5
4505
تگهای خبر: پژوهش
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴