آسمان فردا میزبان آخرین شهاب باران پاییزی ۹۸ با همراهی نور زیاد ماه

آسمان فردا میزبان آخرین شهاب باران پاییزی ۹۸ با همراهی نور زیاد ماه

به گزارش لیمو بلاگ آسمان جمعه، ۲۲ و شنبه ۲۳ آذر ماه در حالی میزبان معروف ترین بارش های شهابی سال یعنی ˮجوزاییˮ است كه به علت وجود نور زیاد ماه، امكان رصد شهاب های این بارش در وضعیت خوبی قرار ندارد.


خسرو جعفری زاده از فعالان حوزه نجومی در گفتگو با ایسنا، بارش شهابی "دوپیكر" (جوزایی) را یكی از بارش های شهابی معروف در فصل پاییز هر سال دانست و اظهار داشت: معروف بودن این بارش شهابی به علت شهاب های نورانی است، بگونه ای كه در سه سال قبل تعداد شهاب های قابل مشاهده این بارش در ساعت ۲۰۰ شهاب بوده است.
وی با اشاره به اینكه این بارش از ۱۳ آذر شروع شده و تا ۲۵ آذرماه ادامه دارد، اظهار نمود: اوج بارش این شهاب باران روزهای ۲۲ و ۲۳ آذر ماه است و تعداد شهاب های قابل مشاهده در هر ساعت (ZHR) این بارش ۱۲۰ شهاب در ساعت می رسد.
جعفری زاده منشا بارش های شهابی را دنباله دارهایی دانست كه به دور خورشید در گردش هستند و تصریح كرد: این دنباله دارها در راه عبوری خود گرد و غباری بر جای می گذارند و اگر زمین از مدار آنها عبور كند، به جو زمین برخورد می كنند و می سوزند.
این فعال حوزه نجومی افزود: این بارش از معدود بارش های شهابی است كه منشأ آن دنباله دار نیست و سیاركی به نام "فایتون" است و چگونگی تولید شهاب ها به دست سیارك ها تابحال معما باقی مانده است.
جعفری زاده با اشاره به اینكه منشا بارش شهابی جوزایی در صورت فلكی "جوزا" است، اضافه كرد: رصد این شهاب باران به ولیل وجود نور زیاد ماه امسال در وضعیت خوبی قرار ندارد.



1398/09/22
13:21:14
5.0 / 5
4391
تگهای خبر: تولید
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳