معرفی طرح های برگزیده نمایشگاه پژوهش مشهد،

نخستین منعقدكننده داخلی در دانشگاه حكیم سبزواری تولید شد

نخستین منعقدكننده داخلی در دانشگاه حكیم سبزواری تولید شد

لیمو بلاگ: ایسنا/خراسان رضوی نخستین منعقدكننده تولید داخل در دانشگاه حكیم سبزواری ساخته شد.


سعید جلالی در گفت و گو با ایسنا درباب این محصول اظهار نمود: این پلیمر نخستین منعقدكننده تولید شده در داخل كشور است. این طرح پلیمری از گروه پلیمرهای آكرلیك اسید است كه ما آنرا سنتز كرده ایم.
وی اضافه كرد: محل استفاده این محصول بیشتر در كارخانه هایی مانند فولاد است كه برج های خنك كننده دارند؛ یعنی برج هایی كه آب در آنها نقش مهمی دارد و آب را به گردش در می آورد. آب های موجود در این برج ها به مرور زمان كثیف می شوند؛ حالا چه به سبب اشغال هایی كه در آن ریخته می شود چه به سبب گرد و غباری كه در محیط وجود دارد.
جلالی افزود: كار این پلیمر این است كه زمانی كه ما این پلیمر را در برج خنك كننده می ریزیم، تمام آشغال ها را جمع و ته نشین می كند؛ یعنی شما بجای اینكه آب را تصفیه كنید با استفاده از این ماده می توانید آنرا تصفیه كنید و زباله ها را به راحتی جمع آوری كنید.
این دانشجوی دكترای مهندسی مواد دانشگاه حكیم سبزواری بیان كرد: همین طور این ماده به فیلترهای برج های خنك كننده صدمه ای وارد نمی كند، هزینه های ناشی از تصفیه آب را می كاهد و كارایی آبی كه در گردش است را بیشتر می كند. این ماده به اندازه زیادی در كارخانه ها استفاده می شود و وارداتی است. شركت هایی كه در داخل این ماده را عرضه می كنند هم عموما این مواد را وارد می كنند و تنها آنها را بسته بندی می كنند و تولید كننده نیستند.
وی افزود: ما این محصول را با هزینه بسیار كم تولید كرده ایم و همه مواد مورد استفاده در آن بومی هستند. اگر از این طرح حمایت شود كه مورد استفاده قرار می گیرد وگرنه مانند سایر طرح ها سرنوشت آن خاك خوردن در دانشگاه خواهد بود.
جلالی اضافه كرد: به جهت اینكه یك طرح صنعتی شود باید بر دو پایه استوار باشد. یك پایه كه همان بحث تحقیق است كه در رابطه با دانشگاه است و ما آنرا انجام می دهیم. بحث دیگر حمایت های مسئولین و بدنه دولت می باشد. اگر دراین زمینه كمك گردد می توان در حجم زیادی از هزینه هایی كه بابت واردات این محصول خرج می شود صرفه جویی كرد. به این معنا كه هم آورده مالی برای كشور دارد از جهت جلوگیری از خروج ارز و همین طور علاوه بر اشتغال زایی، طرح ها و پژوهش های دانشگاه را به سمت كاربردی شدن هدایت می كند.
وی تشریح كرد: زمانی كه طرح ها به راحتی صنعتی شوند، طرح های پژوهشی دانشگاه هم به سمت كاربردی شدن می روند. درحال حاضر بیشتر پایان نامه های دكتری مقاله محور است و نمی توان از آنها مباحث صنعتی كسب نمود برای اینكه ما اولا زمانی كه صنعتی كار می نماییم و به كار گرفته نمی گردد گرفتار ناامیدی می شویم و از سویی دیگر زمانی كه شما روی یك طرح صنعتی كار می كنید دیگر نمی توانید از آن یك مقاله به دست بیاورید. به همین دلیلهای است كه ترجیح اساتید و دانشجویان این است كه به سمت مسیرهایی بروند كه مقاله محور است. این دقیقا بخشی است كه باید دولت، بخش های خصوصی و مردم كمك كنند.
این دانشجوی دكترای مهندسی مواد دانشگاه حكیم سبزواری اظهار نمود: ما دو سال پیش طرحی ارائه كردیم كه این طرح شامل پوشش هایی بود كه خود تمیزشونده بودند. شما این پوشش را روی هر سطحی اگر اعمال می كردید دیگر این سطح به هیچ عنوان آلوده نمی شد كه در ابتدا خیلی مورد توجه قرار گرفت، استاندار آنرا تایید نمود و به شهرداری هم اصرار كرد كه از آن طرح در پل های سطح شهر استفاده گردد یا برای مثال این طرح برای موقعیت هایی كه دسترسی به آنها دشوار است بسیار مناسب بود.
وی اضافه كرد: اما زمانی كه ما بازگشت كردیم آنقدر مشكلات مختلف بر سر راه ما قرار دادند كه از ادامه دادن كنار كشیدیم. روند انجام این صنعتی شدن خیلی طولانی است و برای مثال من نمی توانم دو سال از زمان خودم را برای پیگیری یك طرح بگذارم كه شاید امكان صنعتی شدن آن باشد. این مرز دانش است كه جوانان بر روی آن كار می كنند و جزو مسائلی است كه كل دنیا درحال حاضر مشغول آن هستند و برایشان اهمیت دارد.
جلالی بیان كرد: ما باید كمی از مسیر شعار محوری خارج شویم. افتتاحیه ها و تبریك و تشویق افرادی كه طرح خودرا به این نمایشگاه و نمایشگاه های مشابه می آوردند تا جایی جوابگو است. به نظر من همه افرادی كه طرح های ناب خودرا اینجا آوردند درحال نشان دادن نجابت خود هستند. شاید اگر من چندبار طرحی را ارائه دهم و مورد حمایت قرار نگیرد دیگر حاضر به آمدن به نمایشگاهی نباشم. همه این محصولاتی كه به نمایش گذاشتند حاصل نجابت این افراد است.




منبع:

1398/09/23
17:26:37
5.0 / 5
4890
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانشگاه , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳