پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق تولید،

استفاده از نانوفیلتر در ۶۰۰ كارخانه صنعتی كشور

استفاده از نانوفیلتر در ۶۰۰ كارخانه صنعتی كشور

لیمو بلاگ: پژوهشگران فعال در واحدهای فناور برج فناوری ابن سینای دانشگاه صنعتی امیركبیر علاوه بر رفع آلودگی های كمتر از 2.5 میكرون كارخانجات صنعتی، موفق به ارائه ماده گندزدایی شدند كه علاوه بر تصفیه آن برای رفع آلودگی های آب استخرها نیز كاربرد دارد، ضمن آنكه در آینده این پژوهشگران از ربات آموزشی برای كودكان رونمایی خواهند كرد.


سید امیرحسین تقوی، مدیر عامل یكی از شركت های مستقر در برج فناوری ابن سینای دانشگاه صنعتی امیركبیر در گفت و گو با ایسنا، تولید فیلترهای صنعتی با استفاده از فناوری نانو را از زمینه های تحقیقاتی این شركت نام برد و اظهار داشت: فرآیند تولید بیشتر كارخانجات صنعتی همراه با غبار است و این ذرات غبار اگر جمع آوری نشود، به راحتی وارد محیط زیست شده و سبب آلودگی آن خواهد شد.


وی نمونه این آلایندگی را افزایش ذرات كمتر از ۲.۵ میكرون در فصول سرد سال دانست كه قسمتی از آن از طرف كارخانجات صنعتی تولید می‎ شود و افزود: فیلترهایی كه ما تولید كردیم، از آنجایی كه حاوی پوشش های نانو الیاف است، قدرت جذب ذرات از ۳۰۰ نانومتر را دارند.
تقوی با اشاره به اینكه این محصول به تولید صنعتی رسیده است، اظهار نمود: در گذشته كارخانجات از فیلترهای میكرومتری استفاده می كردند كه جذب ذرات بالایی نداشت، ولی نانو فیلترهای تولیدی مانع از انتشار ذرات كمتر از ۲.۵ میكرون به هوا می شود.
بگفته این محقق، هم اكنون بیشتر از ۶۰۰ كارخانه صنعتی از نانو فیلترهای تولیدی این شركت استفاده می نمایند.
تقوی، تولید نانو ماسك های تنفسی را از دیگر دستاوردهای علمی این شركت نام برد و تصریح كرد: زمانی كه ما به صنعت وارد شدیم، مشاهده كردیم كه كاركنان كارخانجات از ماسك های بی كیفیت استفاده می كنند؛ بدین جهت از دو سال قبل تولید ماسك های نانولیفی را در دستور كار قرار دادیم.
مجری طرح درباب تفاوت این ماسك ها با ماسك های معمول، توضیح داد: ماسك های معمول برای آنكه جذب بهتری از ذرات ریز داشته باشند، تعداد لایه های آنها افزایش یافته است؛ در نتیجه ماسك سنگین و تنفس با آن سخت می شود، در صورتیكه در ماسك های تولیدی ما چون از لایه نانو الیاف تشكیل شده است، سبك و تنفس در آن راحت است.


وی با اشاره به اینكه این محصولات وارد بازار شده است، درباب صادرات این محصولات نانویی اظهار داشت: درخواستی از كشور هلند درباب تولید نانو فیلترهای اگزاست فن برای كاربرد در مرغداری ها داشتیم و با مكاتباتی كه با ما داشتند، نمونه ای از فیلترها را برای آنها ارسال كردیم و این نمونه در كشور سوئد تست شد و نتایج رضایت بخشی داشت.
تقوی افزود: بعد از این نتایج، از ما درخواست تولید نانو ماسك را داشتند؛ ولی به سبب وجود تحریم ها مشكلاتی در این همكاری بوجود آمد. ولی این محصولات به كشورهایی چون عراق و پاكستان صادر گردیده است.

تولید ماده گندزدای پساب و استخرها
محمدجواد نوروزخانی از پژوهشگران یكی دیگر از شركت های مستقر در برج فناوری دانشگاه امیركبیر حوزه فعالیت این شركت را محیط زیست و تصفیه و گندزداهای نوین آب و فاضلاب دانست و اظهار داشت: در این راستا علاوه بر تولید نرم افزارهای مدیریت آب، دستگاه های تصفیه آب را طراحی نموده و ساختیم كه در مواقع بحران قادر می باشد هر نوع آبی را با كیفیت مطلوب تهیه نماید.
وی مدیریت پسماندها را از دیگر زمینه های فعالیت این شركت نام برد و تصریح كرد: در این طرح با روش نوین و برمبنای نرم افزاری كه طراحی شده است، پسماندهای عفونی را مدیریت می نماییم.



نوروزخانی تولید ماده گندزدا را از دیگر محصولات تولیدی این شركت ذكر كرد و اضافه كرد: به كمك اعضای هیات علمی دانشگاه امیركبیر دستگاهی را با عنوان "الكترولیز غشایی نمك طعام" ثبت اختراع كردیم. از این دستگاه برای گندزدایی آب شرب و صنایعی كه مصرف بالای آب دارند، استفاه می شود.
این محقق با اشاره به مكانیزم عملكردی این دستگاه، اظهار داشت: این دستگاه به كمك غشایی كه از طرف پژوهشگران این شركت تولید شده است، در پروسه الكترولیز استفاده شد و بر خلاف سیستم های دیگر كه تولید آب ژاول (هیپوكلریت سدیم) NaOCl می كند، این دستگاه نمك خوراكی سدیم را از كلر تفكیك می كند. با این تفكیك توانستیم یك ماده گندزدا با خاصیت اكسیدكنندگی بسیار قوی "كلر"، "ازن"، "دی اكسید كلر" و "اكسیژن" تولید نماییم كه یك پتانسیل اكسایش كاهشی هزار و ۲۰۰ میلی ولتی برای ما تولید می كند. سایر مواد اكسایش بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلی ولت تولید می كنند.


بگفته وی، این پتانسل هزار و ۲۰۰ میلی ولتی این امكان را می دهد كه در زمان كوتاه یك تا دو دقیقه آب را با هر خاصیت میكروبی و آلودگی بیولوژیكی، گندزدایی كند.
وی تولید ماده جانبی با كاربرد در صنایع را از دیگر مزایای این دستگاه عنوان نمود و افزود: بوسیله تفكیك سدیم، محصول جانبی قابل استفاده در صنعت به نام "سود سوزآور" تولید می شود.
نوروزخانی با اشاره به اینكه این دستگاه برای گندزدایی آب استخرها نیز قابل استفاده می باشد، اشاره كرد: پایین بودن Ph یكی از مزایای این ماده گندزدا است. در سایر مواد گندزدا مانند پودر و گاز كلر و آب ژاول ها چون Ph آنها در حد ۶.۵ است، پس از تزریق در سیكل های بسته مانند استخرها، Ph استخرها به سمت ۸.۵ میل می كند و هر چه Ph آب افزایش یابد، خطوط گندزدایی پایین تر می آید؛ بدین جهت نیاز به تجدید كلر است.
وی، سوزش چشم و التهابات پوستی را از عوارض افزایش Ph آب دانست و تصریح كرد: برای پایین آوردن Ph در استخرهایی كه از سیستم های سنتی بهره می برند، اسید به آب تزریق می شود؛ ولی ماده گندزدای تولیدی ما Ph بین ۲ تا ۳ دارد و زمانی كه Ph اسیدی به آبی مانند استخر تزریق شود، هیچ گونه افزایش Ph بالاتر از ۷.۵ ندارد و سوزش و التهابات پوستی نیز از بین می رود.


این محقق افزود: علاوه بر آن در محیط های استخر قارچ شایعی تحت عنوان "كریپتوسپوریدیوم" ها وجود دارد كه با "ازن" و "كلر" از بین نمی روند و تنها با گندزدای آن "دی اكسید كلر" از بین می روند و از آنجایی كه ماده گندزدای تولیدی این شركت حاوی ۲۶ میلی گرم دی اكسید كلر است، این ماده قادر به از بین بردن این قارچ است.

كاربردی شدن محصولات توانبخشی در هتل ها و بیمارستان ها
امیر سرعتی، مدیرعامل یكی دیگر از شركت های فناور مستقر در برج فناوری امیركبیر با اشاره به اینكه مناسب سازی و دسترس پذیری معلولین و محصولات مراقبت از معلولان و سالمندان محورهای تحقیقاتی ما محسوب می شود، اظهار داشت: در این راستا ۴۰ تا ۵۰ محصول شامل انواع دستگیره های استاندارد، آینه، روشویی و انواع ادوات ساختمانی تولید شده است.
وی ادامه داد: با استفاده از ادوات ساخته شده معلولان و سالمندان می توانند از سرویس بهداشتی، حمام و سایر امكانات موجود در منزل و محل كار استفاده كنند.


سرعتی، تمركز ادوات ساخته شده در این شركت را سرویس های بهداشتی و حمام دانست و تصریح كرد: برمبنای آمارها سالانه ۲۰ درصد از سالمندان در اثر افتادن در سرویس بهداشتی و یا حمام گرفتار لطمه هایی منجر به بستری می شوند كه سیكل بستر طولانی مدت موجب از كارافتادن كبد و كلیه در آنها و در نهایت به فوت آنها می انجامد.
این محقق، فریم اتومات را همچون محصولات این شركت نام برد و در این زمینه توضیح داد: در افرادی كه قادر به نشستن بر روی سرویس های فرنگی نیستند، این فریم با كمك دو فنر و یك جك به فرد برای نشستن و بلند شدن از روی سرویس فرنگی كمك می نماید. این محصول به صورتی توالت فرنگی رباتیك است.




ربات اسباب بازی به كمك آموزش كودكان می آید
میلاد احتیاط، مدیر عامل یكی دیگر از شركت های فناور برج فناوری امیركبیر، تولید مولتی روتور (پهپاد) با كاربردهای تفریحی و تجاری و ربات های آمورشی را از زمینه های تحقیقاتی این شركت دانست.
وی با اشاره به طراحی و ساخت ربات های آموزشی بعنوان اسباب بازی های آموزشی، اظهار نمود: بعد از دو سال تحقیق و مطالعه نمونه اولیه این ربات تولید شده است.



احتیاط با اشاره به دلیلهای حركت این شركت به سمت تولید ربات های اسباب بازی، اشاره كرد: هم اكنون كشور در همه زمینه ها تحریم است، به غیر از اسباب بازی كه این امر به سبب تهاجم فرهنگی مقابل كشور است و نوك پیكان این تهاجم، كودكان هستند.



مجری طرح با اشاره به اینكه كارشناسان معتقدند تا پیش از سنین دبستان كودكان از استفاده از تبلت و موبایل و بازی های كامپیوتری منع هستند، اظهار نمود: این در حالیست كه در كشور، جایگزین جذابی برای كودكان دراین زمینه وجود ندارد؛ بدین جهت ما رباتی برای كودكان طراحی كردیم كه مواردی چون قرآن، زبان های خارجی. برنامه نویسی را آموزش می دهد.
بگفته وی این ربات برای كودكان كمتر از ۶ سال طراحی شده است.


احتیاط، قصه گویی برمبنای فرهنگ ایرانی- اسلامی را از دیگر قابلیت های این ربات نام برد و تصریح كرد: در كشورهای پیشرفته آموزش برنامه نویسی در سنین قبل از دبستان الزامی شده، چون نتایج پژوهش ها نشان داده است كه بهترین راه ارتقای مهارت های قرن بیست و یكم و تقویت هوش هیجانی كودكان آموزش برنامه نویسی و تفكر الگوریتمی به آنها است.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4


منبع:

1398/09/27
14:52:18
5.0 / 5
4252
تگهای خبر: بیمارستان , پژوهش , تولید , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳