با تلاش محققان كشور؛

امكان تصویربرداری اتوماتیك از نمونه های تحقیقاتی در آزمایشگاه ها برقرار شد

امكان تصویربرداری اتوماتیك از نمونه های تحقیقاتی در آزمایشگاه ها برقرار شد

لیمو بلاگ: پژوهشگران كشور میكروسكوپ های فلورسنسی را معرفی كردند كه امكان تصویربرداری اتوماتیك از نمونه های پزشكی و یا تحقیقاتی را برای پژوهشگران فراهم می آورد.


محمدحسین غیاثوند، مجری طرح در گفت و گو با ایسنا، طراحی و ساخت میكروسكوپ فلورسنس اتوماتیك (اتواسكنر) و پرینتر ۳ بعدی زیستی را از دستاوردهای این شركت دانست و اظهار داشت: دستگاه اتواسكنر یك میكروسكوپ اتوماتیكی و مجهز به نرم افزاری است كه قادر به تصویربرداری و اسكن اتوماتیك از نمونه های پزشكی و تحقیقاتی است.
وی با اشاره به مكانیزم عملكردی این دستگاه، تصریح كرد: بعد از قرار دادن نمونه در داخل دستگاه، توسط نرم افزار آغاز به اسكن كردن محدوده دلخواه نمونه، یا به صورت تصویربرداری تكی در محل مورد نظر و یا اسكن كل لام می كند.
غیاثوند با اشاره به اینكه این میكروسكوپ مجهز به فلورسنس است، اظهار نمود: بوسیله منابع نوری فلورسنس كه در این طرح ساخته شده است، فیلترهای ساخته شده در راه منابع نوری قرار داده می شود و از این طریق می توان نمونه های مختلف پزشكی را با فلورسنس این میكروسكوپ مشاهده كرد.
این محقق با اشاره به تفاوت میكروسكوپ فلورسنس ساخته شده با سایر نمونه های ساخته شده در كشور، اشاره كرد: در میكروسكوپ هایی كه در مراكز تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرند، لازم است تا یك اپراتور در كنار دستگاه باشد و با چشم مبادرت به پیدا كردن محل نمونه كنند، ضمن آنكه قابلیت تصویربرداری ندارند.
وی افزود: میكروسكوپ هایی كه قابلیت تصویربرداری دارند، ۳ چشمی هستند به شكلی كه باید بر روی آن آداپتور دوربین نصب شود تا بنوان از نمونه تصویربرداری كرد. ولی این میكروسكوپ قابلیت تصویربرداری اتوماتیك را فراهم نموده است.
غیاثوند، طراحی و ساخت دستگاه بایو پرینتر را از دیگر محصولات تولیدی دانست و اظهار داشت: برای ساخت یك بافت مصنوعی نمی توان بطور عادی از سلول پرینت گرفت و نیاز به تهیه داربستی است تا بتوان بر روی آن داربست سلول ها را پرینت كرد.
این محقق افزود: بعد از آنكه كشت سلول ها در آزمایشگاه انجام شد، محلول مورد نظر سلول ها تهیه می شود و از طرف دیگر پلیمر زیست تخریب پذیر همراه با سلول ها بوسیله این پرینتر سه بعدی تهیه می شود و پس از آن كه بافت مصنوعی داخل بدن قرار گرفت، این پلیمر زیست تخریب پذیر توسط آنزیم های بدن تخریب خواهند شد.
بگفته وی، بعد از تخریب پلیمر، سلول های شكل یافته، تشكیل می شوند و آغاز به رشد می كنند.




منبع:

1398/10/21
14:23:37
5.0 / 5
4397
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , تولید , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳