در گفت وگو با لیمو بلاگ اعلام شد

گاندو ها در فصل زمستان علاقه ای به خوردن ندارند

گاندو ها در فصل زمستان علاقه ای به خوردن ندارند

به گزارش لیمو بلاگ همزمان با وقوع سیل و طغیان رودخانه ها در استان سیستان و بلوچستان، تمساح های پوزه كوتاه كه به آنها ˮگاندوˮ گفته می شود از محیط های آبی خارج و در خشكی پراكنده شدند و به باور برخی، خزندگان تهدیدی برای انسان است؛ ولی به قول محققان این حوزه، گاندوها هر چند كه حیوانات شكارگری هستند، ولی در فصل زمستان علاقه ای به خوردن ندارند؛ ازاین رو در مواجهه با این خزندگان بهتر است با اداره محیط زیست منطقه تماس بگیرند.


باربد صفایی مهرو، محقق حوزه خزنده شناسی در گفتگو با ایسنا، گفت: تمساح تالابی با نام محلی "گاندو"در استان سیستان و بلوچستان شناخته می شود و زیستگاه آن در كشورهای نپال، هند و پاكستان و غربی ترین پراكنش جهانی این خزنده مربوط به سیستان و بلوچستان در ایران است.
وی زیستگاه گاندوها در استان سیستان و بلوچستان را در رودخانه های "كاجو"، باهوكلات" و "سرباز" دانست و اظهار نمود: منطقه حفاظت شده تمساح تالابی گاندو از حدود پنجاه سال پیش بوده كه ابتدا نام آن منطقه حفاظت شده "باهوكلات" بوده و بعدها این منطقه به نام منطقه حفاظت شده گاندو تغییر نام داده شد. این منطقه برای حفاظت حیات وحش بی نظیر بلوچستان و گونه شاخص آن یعنی گاندو سال ها است تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد.
این خزنده شناس با اشاره به اینكه این گونه بزرگترین خزنده خشكی در ایران شمرده می شود، اشاره كرد: طول تقریبی گاندوهای بالغ ۳ متر است و معمولا در اوایل بهار جفت گیری می كنند و ۵۰ تا ۶۰ روز بعد از جفت گیری تخمگذاری صورت می گیرد و حدود دو ماه بعد از تخمگذاری، بچه گاندوها از تخم بیرون می آیند.
صفایی افزود: زمان تخمگذاری كه در اوخر بهار و اوایل تابستان است، خطرناك­ ترین زمان برای نزدیك شدن به این خزنده است؛ چونكه این تمساح ­ها رفتار مراقبت های والدینی دارند؛ بدین جهت در این زمان والدین در نزدیكی تخم ها هستند و زمانی كه از تخم ها صدایی بشنوند، معمولا به كمك آنها می آیند و حتی نوزادان گاندو را از تخم خارج و وارد آب می كنند. بدین جهت این زمان گاندوها بیشترین حملات را دارند.
این محقق حوزه خزنده، محدود شدن منابع آب و خشكسالی را از دیگر مواقعی دانست كه گاندوها بیشترین تعارض را با انسان دارند و در این زمینه توضیح داد: زمانی كه منبع آبی كوچك می شود، مردم ساكن در منطقه احتیاج به آب بیشتر دارند و مجبور هستند به زیستگاه های این خزندگان وارد شوند؛ یعنی در جایی كه بیشترین تعداد موتور پمپ های كشاورزی وجود دارد و مردم ساكن در این مناطق برای رفع نیازهای آبی خود چون شست و شو و شنا در كنار منابع آبی حضور دارند.
وی با اشاره به اینكه محدود شدن منابع آبی به معنای بركه ای به اندازه كوچكتر از یك هكتار است، تصریح كرد: حتی در چنین فضای محدود و كوچكی مردم بلوچستان با گاندوها هم زیستی دارند و با رعایت نكات ایمنی، اتفاقی برای مردم منطقه به واسطه حضور گاندوها رخ نمی دهد.
صفایی با اشاره به وقوع سیل ناشی از بارندگی در استان سیستان و بلوچستان با تاكید بر اینكه با افزایش میزان آب، شاهد بیشترین مشاهده گاندوها در منطقه هستیم، افزود: هم اكنون مطابق با سرشماری های رسمی سازمان حفاظت محیط زیست نزدیك به ۴۰۰ فرد گاندو در زیستگاه های طبیعی سیستان و بلوچستان گزارش شده است كه احیانا در سیل اخیر شاهد پراكنده شدن گاندوها در منطقه پراكنده هستیم.
دلایل مهاجرت گاندوها به محیط شهری
این خزنده ­شناس به بیان علل پراكنده شدن گاندوها به محیط شهری پرداخت و در این زمینه اظهار داشت: حیوانات زودتر از انسان از خطرات آگاه می شوند و با وقوع سیل ناشی از بارندگی، گاندوها دیگر نمی توانند در آب باقی بمانند، چون از بین می روند؛ بدین جهت از آب خارج می شوند.
وی با اشاره به اینكه اغلب روستاهای كشور در اطراف رودخانه ها بنا شده اند، اظهار نمود: بدین جهت با خارج شدن گاندوها از آب معمولا وارد محدوده روستا همچون خانه ها و یا مدارس می شوند و در چنین شرایطی بهتر است مردم با شماره سراسری ۱۵۴۰ مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست تماس بگیرند كه به صورت شبانه روزی پاسخگو هستند. همینطور هم اكنون گشت امداد محیط زیست و محیط بان در منطقه حضور دارند و تمساح های وارد شده به حریم شهری را خارج می كنند.
مشاهده گاندو امری عادی در سیستان و بلوچستان
صفایی با اشاره به اینكه مشاهده تمساح ها در مناطقی چون باهوكلات و جكیگور امری طبیعی است، اشاره كرد: خروج از آب برای جانوران تالابی امری معمول است، همانطور كه بعنوان مثال زمانی كه قورباغه ها و سمندرها در زمان بارندگی به كنار آب می آیند، این رفتار هم در گاندوها وجود دارد و یك واكنش طبیعی برای بقا در چنین جاندارانی است؛ چون كه این حیوانات خطر را احساس می كنند و می دانند كه در چنین شرایطی اگر در آب باقی بمانند، می میرند؛ بدین جهت از آب خارج می شوند.
وی افزود: بیشترین خطر گاندوها در زمانی است كه در داخل منابع آبی محدود قرار می گیرند، ولی با زیاد شدن میزان آب و پراكنده شدن آنها امكان حمله از جانب این خزندگان بسیار كم است.
به قول صفایی، از آنجایی كه این خزنده در خشكی حركت بسیار كندی دارد؛ بدین جهت خطر متوجه انسان نیست و معمولا شكار آنها در محیط های آبی است.
گاندوها بنای حمله به انسان ها در فصل زمستان را ندارند
وی در مورد برخی تصورات با پراكنده شدن گاندوها در منطقه به سبب سیل، توضیح داد: این سیل در فصل زمستان رخ داد و دمای هوا در این منطقه بسیار پایین است و این خزنده بزرگ جثه در فصل زمستان میلی به غذا خوردن ندارد و علیرغم این حقیقت ما در راه خبری افتاده ایم كه گاندوها با پراكنده شدن در منطقه بنای خوردن مردم را دارند.
صفایی با تاكید بر اینكه چنین رفتارهایی از جانب این خزنده در فصل زمستان بعید خواهد بود، اضافه كرد: من شاهد بودم كه در كنار سد "پیشین" كه تعداد زیادی گاندو در حال استراحت بودند، بلافاصله با احساس حضور ما در آن منطقه، همگی داخل آب شدند و باتوجه به رفتارشناسی كه از این خزنده سراغ دارم، خوردن انسان از جانب گاندوها در این فصل امری بعید است.
این محقق حوزه خزنده شناسی افزود: ولی آنچه مردم باید رعایت نمایند، این است كه برای رفتن در كنار رودخانه حتما از زمان روشنایی هوا استفاده كنند؛ چون این خزنده شكارگر است و در روز دید انسان كامل تر است، ولی باز تاكید می كنم اگر هم حمله صورت بگیرد، بیشتر بمنظور دفاع است تا شكار.
آنچه كه باید مردم در مواجهه با گاندوها رعایت كنند
صفایی با اشاره به اینكه مردم منطقه سیستان و بلوچستان نحوه هم زیستی با گاندوها را به خوبی می دانند، اظهار داشت: زمانی كه بزرگترها مشاهده می كنند كه گاندویی به كودكانشان نزدیك می شود با فریاد زدن "دزده دزده" كودكان را از وجود خطر حمله گاندوها آگاه می كنند و این رفتار نشان از آشنایی مردم منطقه از این جاندار دارد.
وی به نكات ایمنی در رفتار با گاندوها اشاره نمود و اظهار داشت: هم اكنون به سبب وقوع سیل گاندوها در مناطق "باهوكلات" و "جكی گور" پراكنده شده اند و بهتر است مردم نكاتی از قبیل استفاده از نور روز برای تردد در رودخانه را رعایت نمایند.
به قول رئیس هیات مدیره موسسه خزنده شناسان در صورتیكه مردم با این تمساح ها در كنار ساحل رودخانه یا خشكی مواجه گشتند، بهتر است در زاویه ۴۵ درجه ای از این خزنده دور شوند، چون كه گاندو بدن بزرگی دارد و برایش خیلی مشكل است كه به سمت فرد مورد نظر بچرخد؛ بدین جهت بهتر است مردم در مواجهه با این خزنده خط مستقیم را طی نكنند و در زاویه ۴۵ درجه ای آن قرار بگیرند.
صفایی با تاكید بر اینكه در چنین شرایطی مردم هیچگاه به سمت گاندوها حمله نكنند، اضافه كرد: در صورت حمله به گاندوها، این خزندگان درصدد دفاع از خود بر می آیند و این، وضعیت را برای محفوظ نگه داشتن انسان در مقابل این جانوران، خطرناك تر می كند.
وی با تاكید بر اینكه مردم در مواجهه با گاندوها فاصله ایمن داشته باشند، اظهار داشت: در صورتیكه مردم با این خزندگان فاصله ایمن داشته باشند، از سمت پشت سر پتویی بر روی سر و چشمان گاندو انداخته شود و در این شرایط این خزنده ساكن در جای خود خواهد ماند و بعد می توان به اداره محیط زیست تماس گرفت تا در حداقل زمان ممكن محیط بانان كارآزموده ادارات چابهار و راسك به كمك مردم بیایند.
صفایی افزود: در صورتیكه به سبب وقوع سیل راه روستاها قطع شده است و مردم با تمساح ها مواجهند، می توانند برای مهار این خزندگان از روش انداختن پتو بر روی سر آنها استفاده كنند، ولی سفارش می شود كه اگر افراد با این روش ها آشنایی ندارند، دراین زمینه اقدام نكنند و تنها اطراف تمساح را خلوت كنند كه در اثر ازدحام جمعیت به فردی صدمه نرسد.



1398/10/25
19:57:18
5.0 / 5
4314
تگهای خبر: سازمان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵