رییس انجمن ژنتیك ایران تاكید كرد

ضرورت همزمانی پژوهش های علمی با پژوهش های حوزه اخلاق، درمان هایی كه مرگ را تسریع می كند

ضرورت همزمانی پژوهش های علمی با پژوهش های حوزه اخلاق، درمان هایی كه مرگ را تسریع می كند

لیمو بلاگ: رییس انجمن ژنتیك ایران با اشاره به اینكه حتی در كشورهایی كه پایه مبانی اعتقادی ندارند دانشمندان پابه پای پیشرفت دانش ها به تبیین مبانی اخلاقی می پردازند، اظهار داشت: در حوزه های جدید هم برای این كه وقتی پژوهش ها به ثمر رسید برخی به ما تحمیل نكنند كه ده سال دیگر صبر كنید تا به پاسخ ابعاد اخلاقی سوژه برسیم باید پابه پای پیشرفت دانش نوین در موضوعات دینی و اخلاقی و شرعی هم تبیین سوژه نماییم.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر محمود تولایی در حاشیه دومین سمپوزیوم كریسپر به صحبت درباره چالش های پیش آمده درباب محصولات تراریخته پرداخت و اظهار داشت: باید در پیشرفت علوم به تبیین مسائل اعتقادی و اخلاقی هم پرداخته شود تا به گرفتاری كه به سبب این عدم همزمانی پژوهش های علمی با پژوهش های اعتقادی در جریان محصولات تراریخته و دستاوردهای مهندسی ژنتیك پیش آمد گرفتار نشویم. محصولاتی كه بخش اعظم واردات ما را شكل می دهد و به سهولت آنها را از كشورهای دیگر وارد می نماییم در تولید داخلی محصولات دانش بنیان گرفتار برخی باید ها و نبایدها می شوند و لازم است پابه پای گسترش عرصه دانش در حوزه اخلاق هم تلاش نماییم تا با یك اطمینان شاهد چیده شدن محصولات عرصه دانش باشیم.
وی در بخش دیگری از این صحبت ها درباره تاثیر علم ژنتیك بر درمان بیماری ها اظهار داشت: در حوزه سلامت حدودا ۳۸ درصد اختلالات روانی، قریب به ۴۰ درصد بیماری های قلبی عروقی، ۴۳ درصد بیماری های متابولیك و همچون دیابت و ۷۵ درصد سرطان ها در پاسخ به درمان متفاوت عمل می كنند. یعنی در خیلی از این موارد اگر برای همه افراد مخاطب درمان یكسان را به كار بگیریم نه تنها در بخشی از این جامعه كه عرض كردم جواب های مطلوب را نمی گیریم بلكه گاهی به پیچیده تر شدن بیماری منجر میگردد.
تولایی افزود: همانگونه كه امروز در درمان سرطان پستان آمارها نمایانگر است، اگر درمان متداول بدون اتكا به تست های ژنتیكی لازم كه می تواند به ما در انتخاب فرآیند درمان كمك نماید صورت گیرد، حداقل ۴۰ درصد فرآیندهای درمانی ما به جای اینكه به درمان بیمار كمك نماید به تسریع در مرگ بیمار منجر میگردد. بدین سبب اگر امروز بشر قادر می باشد پروژه ژنوم را به سرانجام برساند و اطلاعاتش سبب میگردد با اینگونه مطالعات راهبرد مناسب تر و بهتری را چه در بهره مندی از مواهب و منابع طبیعت چه در حوزه سلامت به خدمت بگیرد این امر مرهون دانش بشر در ژنوم است و ژنتیك امروز درك مناسب تر و دقیق تری از پزشكی و سایر عرصه ها در اختیار ما قرارداده است.
رییس انجمن ژنتیك ایران درانتها با اشاره به این كه امروز علوم چند منظوره شده است اظهار داشت: در كنار ژنوم، اگر امروز حوزه های دیجیتال و هوش مصنوعی نباشد من زیست شناس هم نمی توانم كاری كنم، امروزه علوم چند منظوره شده اند. من آرزو می كنم جوانان ما در كشف پیچیدگی های رازهای خلقت كه خداوند در درون آنها قرار داده متناسب با نیازها و اقتضای جامعه خودمان اندیشه كنند و همانطور كه مقام معظم رهبری فرمودند ما از شاگردی نباید نگران باشیم و از اینكه همواره شاگرد بمانیم باید پرهیز نماییم. اگر امروز می خواهید مبحث ویرایش ژن را تبیین كنید و جوان ترها بیشتر یاد بگیرند، باید بدانید كه دنیای این حوزه از دانش، از ویرایش ژن هم عبور كرده و به نوشتن ژن رسیده است.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دومین سمپوزیوم ملی كریسپر امروز در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیك و زیست فناوری برگزار گردید.



1397/09/07
18:52:40
5.0 / 5
4505
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , تولید , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳