ادامه همكاری ایران در پروژه ایمنی اتحادیه اروپا

ادامه همكاری ایران در پروژه ایمنی اتحادیه اروپا

لیمو بلاگ: همزمان با شروع سال دوم پروژه Risk-GONE از برنامه های افق 2020 اتحادیه اروپا، ایران همكاری خودرا در این پروژه ادامه می دهد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، پروژه Risk-GONE) Risk Governance of NanoTechnology) از برنامه های Horizon ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا است كه با بودجه ۵ میلیون دلاری از ژانویه سال ۲۰۱۹ شروع شده است. این پروژه چهار ساله با همكاری ۲۲ عضو در حال انجام بوده كه به جز ایران، ۱۵ كشور اروپایی در این پروژه مشاركت دارند. ایران در كارگروه ۴ و ۵ پروژه Risk-GONE مشاركت دارد.
سال قبل از جمهوری اسلامی ایران برای همكاری در پروژه ایمنی اتحادیه اروپا دعوت به عمل آمد و گروه استاندارد و ایمنی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به نمایندگی از ایران و با همكاری مركز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشكی تهران همكاری خودرا در این پروژه شروع كرد.
سال ۲۰۲۰، سال دوم اجرای این پروژه است و ایران همكاری خودرا با ۱۵ كشور اروپایی در این پروژه ادامه می دهد. هدف این پروژه اعتبارسنجی دستورالعمل های مشخصه یابی و سم شناسی OECD برای نانومواد است.
دكتر سارا احمدی، كارشناس شبكه ایمنی نانو ایران درباب پروژه Risk-GONE اتحادیه اروپا توضیح داد: در سال اول این پروژه، چند نمونه مرجع و غیرمرجع برای انجام آزمایش های مشخصه یابی و سم شناسی در دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشكی تهران در چارچوب برنامه Risk-GONE ارسال شد و در نهایت نتایج این آزمایش ها كه انجام آنها بیشتر از ۶ ماه زمان برد، به اتحادیه اروپا داده شد. با شروع سال دوم این پروژه، نمونه های جدیدی برای انجام آزمایش ارسال شده است. این نمونه ها از شركت های مختلف (سیگما و JRC) با ابعاد متفاوت بوده كه باید مشخصه یابی و سم شناسی این نانومواد نیز صورت گیرد.
وی افزود: در مراحل بعد، مقرر است با استفاده از نتایج به دست آمده از این آزمایش ها، دستورالعمل های ویژه ای جهت استفاده از نانو مواد تدوین شده و این دستورالعمل ها برای تدوین استانداردهای بین المللی مورد استفاده قرار گیرد.




منبع:

1398/11/05
22:42:19
5.0 / 5
4396
تگهای خبر: بین المللی , پزشكی , خدمات , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵