در مراسم رونمایی از آیین نامه ساختار و خط مشی مالكیت فكری و نوآوری تاكید شد

اختراع و مقاله در كنار هم هستند

اختراع و مقاله در كنار هم هستند

به گزارش لیمو بلاگ معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این كه افراد با ادعاهای جدید باید از داوری تخصصی بهره مند شوند و بهای آنرا پرداخت كنند، اضافه كرد: این كه برای ثبت اختراع امتیازی معادل با مقاله یا بیشتر قائل شویم، اشكالی ندارد؛ چونكه این دو در كنار هم هستند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر رضا ملك زاده امروز در مراسم رونمایی از "آیین نامه ساختار و خط مشی مالكیت فكری و نوآوری در دانشگاه های علوم پزشكی" كه در محل ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، با تاكید بر آن كه باید به سمت ثبت اختراع و تجاری سازی محصولات برویم، اظهار داشت: دانشگاه ها باید از محل محصولات تجاریشان اداره شوند و اشكالی ندارد كه برای ثبت اختراع امتیازی معادل با مقاله یا بیشتر از آن قائل شویم؛ چونكه اختراع و نگارش مقاله در كنار هم هستند.
وی افزود: اگر زیرساخت پژوهشی قوی باشد، ثبت اختراع اتفاق می افتد و آن چه كه مهم می باشد، نظام داوری تخصصی یا Peer review است؛ چونكه افراد با ادعاهای جدید می آیند كه باید از داوری تخصصی بهره مند شوند و برای آن بها پرداخت كنند؛ وقتی می گویند اختراع به معنای واقعی كلمه باید یك اختراع داشته باشند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اشاره كرد: این مساله كه اعضای هیات علمی كمتر در كارگاه های مربوط به مالكیت فكری شركت می كنند؛ كم كم برطرف خواهد شد، همچون كارگاه هایی كه در ارتباط با پژوهش برگزار می گردد و امروز با استقبال گسترده ای رو به رو شده است.
می خواهیم سهم دانشگاه از اختراع را در اختیار دانشگاه بگذاریم
وی اشاره كرد: در مورد سهم دانشگاه از اختراع بایستی فرآیند پروسه اختراع و تولید داخلی را هماهنگ نماییم و می خواهیم موضوع تعیین سهم را در اختیار دانشگاه ها بگذاریم. باید برای فناوری و اختراع ارزش قائل شویم و آنها را توسعه دهیم؛ این در حالیست كه اختصاص سهمی برای دانشگاه خود این موضوعات را تقویت می كند.
آیین نامه مالكیت فكری و نوآوری نقطه شروع است
ملك زاده اضافه كرد: بخشنامه ساختار و خط مشی مالكیت فكری و نوآوری در دانشگاه های علوم پزشكی یك شروع است و ممكنست بعدا تغییراتی را در آن انجام دهیم. یكی از موفقیت های اصلی ما این است كه گرانترین داروهای دنیا را با ارزان ترین قیمت در كشور تولید و مشكلات مردم را حل كردیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درانتها اظهار نمود: ظرفیت ما ظرفیت بزرگی است و احتیاج دارد كه با مناعت طبع و دید مثبت به آن نگاه نماییم و پژوهشگران را تشویق نماییم.




منبع:

1398/11/06
13:17:02
5.0 / 5
4487
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , تولید , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳