در همایش ملی حمل و نقل ریلی مطرح شد

اعلام آمادگی دانشگاه علم و صنعت برای كمك به صنعت ریلی

اعلام آمادگی دانشگاه علم و صنعت برای كمك به صنعت ریلی

لیمو بلاگ: اولین همایش ملی «حمل و نقل ریلی؛ فرصت ها، ظرفیت ها و رونق تولید» امروز در دانشگاه علم و صنعت اجرا شد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر جبارعلی ذاكری، رئیس دانشگاه علم و صنعت در این همایش با بیان این كه اگر موضوعات ایمنی حمل و نقل را جدی نگیریم، باید روزانه شاهد جان باختن ۵۰ نفر در سوانح رانندگی و جاده ای باشیم، اظهار نمود: البته سهم سوانح ریلی نسبت به سوانح جاده ای بسیار پایین تر و حمل و نقل ریلی ایمن تر است.
وی ادامه داد: در دهه اخیر كشورها به سمت راه آهن پرسرعت رفتند كه در این زمینه می توان به كشور چین اشاره نمود.
رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به ظرفیت های مناسب حمل بار در كشور و ترانزیت ریلی كالا، اشاره كرد: لزوم دارد كریدورهای ریلی و حلقه های مفقوده آن در كشور تكمیل شود. البته در این راه گام های خوبی برداشته شده است، اما كافی نیست.
ذاكری با اشاره به اینكه عدم توسعه ریلی دلیلهای مختلفی دارد، اظهار داشت: اینكه چرا توسعه مدنظر سیاست گذاران محقق نمی گردد، باید در پنل های این همایش بررسی شود. هم اكنون در حوزه اجزای روسازی ریلی غیر از ریل ۱۵ سالی است كه تولید بومی سازی شده است و بخش های تحقیق و توسعه سازندگان هم در این زمینه گام هایی برداشته اند.
وی با بیان این كه دانشگاه علم و صنعت ایران از دو سال قبل بحث فعال كردن مراكز نوآوری را در دستور كار قرار داد، اشاره كرد: سازوكار جدیدی برای فعال شدن دانش آموختگان و استفاده از ایده های آنها و پرداختن به این ایده ها در دستور كار است كه تابحال دو مركز در این عرصه داشته ایم و امیدواریم سومین مركز نوآوری هم ابتدای سال ۹۹ آماده شود.
رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان این كه نخبگان علمی كشور ایده هایی مطرح می كنند كه نیازمند حمایت است، اشاره كرد: دانشگاه برای كمك به صنعت مهم و موثر ریلی آماده است و اساسا همكاری ها در این عرصه برای كارفرماها، شركت های سازنده و ما برد- برد است.
تصمیم ما این است كه یك شاخه ریل هم از خارج وارد نكنیم
دكتر خیراله خادمی، مدیرعامل شركت ساخت و زیربنای حمل و نقل كشور نیز در این همایش با اشاره به اینكه در توسعه كشور اقدامات خوبی در حال انجام می باشد كه مرهون زحمات كلیه مدیرانی است كه زحمت كشیده اند، اظهار داشت: برنامه ما این است كه یك شاخه ریل هم از خارج وارد نكنیم.
وی با اشاره به اینكه اولویت بر توسعه شبكه ریلی در نظام و دولت وجود دارد و بودجه اش هم به نسبت تامین شده است، اظهار نمود: هم اكنون حدود ۳۳۰۰ كیلومتر مسیر ریلی در برنامه اجرایی كشور است و تابحال حدود ۹۷۰ كیلومتر از این مسیرها به بهره برداری رسیده است و پنج استان به شبكه ریلی انتقال پیدا كرده اند.
مدیرعامل شركت ساخت و زیربنای حمل و نقل كشور اضافه كرد: هم اكنون ۹۰ درصد ترددها در جاده صورت می گیرد و این اتفاق خوبی نیست و ما باید اهتمام نماییم كه مود جاده ای را به مود ریلی تغییر دهیم كه این یكی از نیازهای اساسی جامعه است. همین طور ما اهتمام داریم حداكثر تا سه سال آینده بتوانیم نزدیك به هزار كیلومتر مسیر ریلی را به بهره برداری برسانیم. البته از امسال با دو بخش صنعت و اجرایی همكاری ویژه داریم.
خادمی با اشاره به مشكلات موجود در این عرصه، اظهار داشت: تنها گره كوچك مسائل مالی است كه كشور باید فكری به حال این مشكل كند. امیدوارم با این اتفاقات و هزینه های سنگین كه برای توسعه حمل و نقل ریلی انجام شده است، بتوانیم مود حمل و نقل را در راه ریلی بیاوریم. یكی از عللی كه تردد در جاده بیشتر است، این است كه كسی كه در موضوع جاده سرمایه گذاری می نماید، مثلا آزادراه می سازد، می تواند با عوارض جاده ای هزینه های انجام شده را جبران كند؛ اما در حمل و نقل ریلی این طور نیست.
ایجاد دفتر ارتباط با دانشگاه در راه آهن
سعید رسولی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این همایش با اشاره به اینكه در دانشگاه و در ساختار تشكیلات وزارت علوم بخش ارتباط با صنعت وجود دارد، اظهار داشت: دانشگاه و صنعت باید با هم درگیر باشند تا موجب توسعه صنعت شوند. بنا بر این ما در راه آهن دفتر ارتباط با دانشگاه به وجود آورده ایم.
وی افزود: در این دفتر ۱۲۷ مسئله را تعریف كرده ایم و برای شروع ۱۲ موضوع مهم را انتخاب كردیم و ۱۲ كارگروه تشكیل داده ایم. این كارگروه ها متشكل از اساتید برگزیده دانشگاه ها و دانشجویان عزیز و علاقمند و حداقل یك نفر از بازنشستگان راه آهن است. همین طور مشخص كردیم در زمان مناسب و تعیین شده یك نسخه اجرایی به مدیریت راه آهن تحویل بدهند. علاوه بر این امسال ۲۰۰۰ میلیارد تومان تفاهم نامه با سازمان برنامه و بودجه امضا كرده ایم.
رسولی با اشاره به اینكه نسبت به سال قبل ۹۳ درصد رشد داشته ایم، اظهار نمود: در ۹ ماه ابتدای سال ۹۸ تولید شركت واگن پارس نسبت به ۲۰ سال قبل ركورد زده كه ۵۶ دستگاه انواع واگن تولید و وارد شبكه ملی شده است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینكه امروز اگر قضاوت می نماییم باید با شرایط امروز قضاوت نماییم، اظهار داشت: باید خوشحال باشیم امسال هیچ ركودی از كارخانجات نداشتیم، همین طور نمایشگاه حمل و نقل ریلی كه در اردیبهشت ماه برگزار شد، از تولیدات خود خیلی ها را شگفت زده كرد كه زحمات زیادی برای آن انجام شده است.
وی ادامه داد: تولیدكننده ها باید وفای به عهد داشته باشند و سفارشات را بموقع آماده كنند. همین طور تولیدكنندگان كه عموما بخش های غیردولتی هستند، نشان دادند كه عمرشان را صرف تولید داخلی كرده اند؛ در صورتیكه می توانستند در بخش های دیگری سود بیشتری به دست بیاورند. همین طور باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ها كه تاكید بر تولید ملی داشته اند، نشان میدهد كه در همه موقعیت ها نقش تولید و تولیدكننده مطرح است و ما در هر موقعیتی كه هستیم باید به حوزه اشتغال كمك نماییم.
در بخش ساختمانی به صنایع خارجی اتكایی نداریم
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، علی امام، مدیرعامل شركت مترو تهران نیز در این همایش اظهار داشت: پس از سهمیه بندی بنزین روزانه یك میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از مترو استفاده می نمایند كه عدد قابل توجهی است و بحث ایمنی و آسایش این عزیزان با همه محدودیت هایمان برای ما مهمست.
امام با اشاره به اینكه نخستین كلنگ برای راه اندازی مترو در سال ۵۶ توسط پیمانكار ایرانی انجام شده است، اظهار داشت: از سال ۱۳۶۵ تابحال نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قوانینی را وضع كرده اند كه برخی از این قوانین اجرا شده و بعضی دیگر هنوز اجرا نشده است كه اگر اجرا می شد، ما هم اكنون رو به جلو حركت می كردیم.
وی افزود: باتوجه به همه تلاش هایی كه تابحال شده است، هم اكنون در نقطه ای هستیم كه هر خط مترو در دست بهره برداری است و عملا دارای ۲۳۵ كیلومتر شبكه مترو تهران هستیم. نزدیك به ۱۲۵ ایستگاه كه در دست بهره برداری است.
امام با اشاره به اینكه تمام تلاش مان این است كه بتوانیم بگوییم به صنایع خارج اتكا نداریم، مطرح كرد: كار مترو بخش ساختمانی دارد كه با قوت ادعا می نماییم كه در بخش ساختمانی حدودا اتكایی به صنایع خارجی نداریم، چونكه پیمانكار و مشاوران ما در بخش طراحی و اجرا توانایی هایی دارند و شبانه روز در حال زحمت كشیدن هستند. در بخش تجهیزات ثابت و ناوگان در صنایعی به محصولات خارجی متكی هستیم، اما زحماتی هم كشیده شده كه بتوانیم این اتكا را كمتر نماییم.
ایشان سپس با اشاره به اینكه برای افزایش عمق داخلی سازی تجهیزات در شركت مترو و گروه داخلی و برخی مشاورین و كارشناسان صنعتی دست به دست هم داده اند، اظهار داشت: از اردیبهشت امسال این كارگروه تشكیل شد و در این چند ماه هفته ای نبوده كه این كارگروه برای بازدید از صنایع كارخانجات نرفته باشد. كارگروه های ما تمام ادعاها را بازدید می كنند و بررسی های جامع خودشان را انجام می دهند تا اگر شرایط را دارند در فهرست مترو وارد شوند.
امام اظهار داشت: در بحث ریل ما اتحادیه شركت های قطار شهری را داریم كه در بهمن ماه سال قبل بازدید از خط تولید ذوب آهن اصفهان داشته ایم و همان جا این جرقه زده شد كه تفاهم نامه ای داشته باشیم و خوشبختانه این صورت گرفت. البته ما پیشنهاد دادیم وزارت كشور هم وارد شود و در اتحادیه قطار شهری به جد پیگیر هستیم كه این اتفاق هم رقم بخورد تا توافق برای خرید ۸۰۰ تن ریل را داشته باشیم.
امام افزود: از نتایج این تفاهم نامه این است كه بحث های جت فن ها، آسانسور، پله برقی، ترانس خشك، باتری های لیتیومی، كابل ها و اتوماسیون توجه و حساسیت ها بیشتر شده است و دقت مان را مضاعف كردیم تا تصمیمی بگیریم كه ایمنی شهروندان زیر سوال نرود.
مدیرعامل شركت مترو تهران درانتها با اشاره به اینكه دانشگاه علم و صنعت می تواند تجهیزات را تأیید و به ما كمك نماید، اظهار داشت: ما چهار واگن ساز داخلی داریم و متأسفانه ظرفیت تولیدی آنها زیر ۲۰ درصد است. در این راستا در تیرماه گذشته تفاهم نامه ای بین شهردار و شركت مترو بسته شد كه عمق داخلی سازی واگن های مترو به ۸۵ درصد افزایش پیدا كند كه كار سخت، اما مقدور و ممكنست.




منبع:

1398/11/08
08:59:26
5.0 / 5
4376
تگهای خبر: تولید , دانشگاه , سازمان , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲