ستاری در مراسم افتتاح استحصال عناصر كمیاب خاكی و استراتژیك:

حذف خام فروشی از حوزه معدن با تمركز بر توسعه فناوری باشد

حذف خام فروشی از حوزه معدن با تمركز بر توسعه فناوری باشد

به گزارش لیمو بلاگ معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان این كه تكنولوژی خریدنی نیست، بلكه باید آنرا یاد گرفت، اظهار داشت:  دیگر نمی توان كشور را با خام فروشی اداره كرد و باید تمركز كرد تا خام فروشی از حوزه معدن برداشته شود، ضمن اینكه توسعه فناوری زمانی اتفاق خواهد افتاد كه در داخل این توسعه شكل گیرد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، سورنا ستاری در مراسم افتتاح استحصال عناصر كمیاب خاكی و راهبردی با اشاره به اینكه استحصال عناصر باارزش خاكی برای اولین بار در كشور با تلاش پژوهشگران و متخصصان داخلی شروع شده است، اظهار نمود: فرآوری و استحصال عناصر خاكی از خام فروشی معادن جلوگیری می كند. ما هم اكنون سالیانه در حدود ۲۰۰ تن از این عناصر را وارد كشور می نماییم كه قیمت آن برای هر كیلو بیشتر از ۶۰ دلار است. كشور را دیگر نمی توان با خام فروشی اداره كرد. حذف خام فروشی با توسعه فناوری اتفاق می افتد و این امر، زمانی انجام می شود كه طراحی ها، لایسنس ها و ماشین سازی ها در داخل صورت گیرد.
ستاری با بیان این كه تكنولوژی خریدنی نیست، بلكه باید آنرا یاد گرفت، اشاره كرد: ما امروز توانسته ایم به بومی سازی این تكنولوژی دست یابیم. اینكه در بعضی قراردادهای ما، ترم های خرید تكنولوژی وجود دارد، هیچ گاه به توسعه تكنولوژی منجر نمی گردد. سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است. سرمایه گذاری دولت شاید نتایج بسیاری داشته باشد، اما از آن محصول بیرون نخواهد آمد.
وی با اشاره به اینكه افتتاح پایلوت عناصر نادر خاكی رخداد مهمی بوده است كه از ۵ تا ۶ سال قبل پیگیر آن بوده ایم، افزود: از حالا به بعد باید كارشناسانه سرمایه گذاری نماییم. عناصر نادر خاكی ارزش افزوده بسیار خوبی دارند. افتتاح این پایلوت نشان از قدرت دانش دارد. آنچه كه به این پایلوت فرآوری و استحصال عناصر نادر خاكی و دیگر عناصر راهبردی اضافه خواهد كرد، این است كه ظرفیت تولید در كشور بالاتر می رود و با ایجاد ارزش افزوده ای كه خواهد داشت، یك تن سنگ آهك را نهایتا ۶۰ دلار می فروشیم، در صورتیكه قیمت هر كیلو از این مواد ۶۰ دلار است. كشوری همچون ایران با داشتن نیروهای انسانی شاخص كه رتبه دوم یا سوم دنیا را دارد، نباید با فروش نفت و خام فروشی مواد معدنی خود، اقتصاد كشور را اداره كند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ضمن ابزار خرسندی از اینكه این تكنولوژی فرآوری در كشور بومی شده است، اظهار داشت: به زودی سرمایه گذاری برای ایجاد كارخانه صنعتی آنرا نیز دنبال خواهیم كرد كه امیدواریم به زودی راه اندازی شود. مهم دانشی است كه به وجود آمده است. حالا با این اقدام می توانیم این دانش را توسعه داده و ارزش افزوده ای عظیم برای سنگ معدن ایجاد نماییم.




منبع:

1398/11/09
15:23:45
5.0 / 5
4363
تگهای خبر: پژوهش , تكنولوژی , تولید , فروش
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳