رییس هیات ویژه رسیدگی به سیلاب های اخیر خبر داد:

عرضه گزارش مبسوط سیلاب های اخیر به رئیس جمهور

عرضه گزارش مبسوط سیلاب های اخیر به رئیس جمهور

به گزارش لیمو بلاگ رئیس هیات ویژه رسیدگی به سیلاب های اخیر از عرضه گزارش تفصیلی و مبسوط این سیلاب ها به رئیس جمهور اطلاع داد و اظهار داشت: این هیات آمادگی اجرایی كردن راهكارهای علمی تاكید شده در گزارش نهایی سیلاب های اخیر به رئیس جمهور را دارد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر محمود نیلی احمدآبادی در آخرین نشست خبری مبحث سیلاب های اواخر سال 97 و اوایل سال 98 كه به منظور عرضه گزارش مشروح این سیلاب ها به رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، تصریح كرد: در بررسی مبحث سیلاب ها و تهیه گزارش آن تعداد بیشتر از 700 نفر از اعضای هیات علمی پژوهشگران، دانشمندان و كارشناسان همكاری كردند و در مجموع بیشتر از 430 جلسه در بیمه كارگروهها و هیات ها برگزار گردید و 249 جلسه آن با سازمانهای مختلف و 78 بازدید میدانی هم به منظور تهیه گزارش سیلاب ها انجام گرفت.
ایشان در ادامه خاطرنشان كرد: در بررسی علل سیلاب های اخیر كه از جانب رئیس جمهور دانشگاه تهران بعنوان مسئول رسیدگی به این امر انتخاب گردید ما پاسخ نهایی 110 سوال رئیس جمهور را را حدود دو ماه پیش ارسال كردیم و امروز هم مشروح این گزارش از سوی كارگرههای این امر به رئیس جمهور ارسال شد. البته علاوه بر 110 سوال رئیس جمهور خود هیات و كارگروههای این سیلاب 17 سوال دیگر هم به مجموع سوالات رئیس جمهور اضافه كردند كه در مجموع به 127 سوال پاسخ داده شد.
رئیس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب ها اشاره كرد: گزارش نهایی كه قبلا به رئیس جمهور عرضه شد 310 صفحه بود اما گزارش تفصیلی آن كه بیش از7 هزار و 600 صفحه است تدوین و به رئیس جمهور عرضه شد كه البته در این گزارش امروز علاوه بر پاسخ به سئوالات رئیس جمهور تحلیل های بیشتری هم به آن اضافه شده تا مطلب روان تری در اختیار مسؤلان قرار بگیرد.
دكتر نیلی اشاره كرد: در تهیه گزارش سیلاب های اخیر دو نشست بین المللی یك نشست با سازمان WHO و یك نشست با اسكاپ برگزار كردیم كه نتایج خوبی از این نشست بدست آمد. ضمن این كه استفاده از تكنولوژی های نوین در تهیه گزارش نهایی سیلاب های اخیر یكی دیگر از مزیت های این امر است.
وی افزود: ما در تهیه گزارش سیلاب ها یك سیستم یكپارچه برای مستند سازی اطلاعات هیات تشكیل دادیم كه بیشتر از 5 هزار ركورد در آن به ثبت رسید. گزارشات تمامی دستگاهها در این سیستم مدیریت دانش بارگذاری شد و حتی با دستگاههای مختلف مكاتبه كردیم كه آیا اجازه دارند اطلاعات آنها در اختیار عموم قرار بگیرد كه اغلب آنها با این مورد موافقت كردند.
رئیس دانشگاه تهران تصریح كرد: در بررسی سیلاب های اخیر هر كدام از 11 كارگروهی كه تشكیل شده بودند گزارش مبسوطی را عرضه دادند تا كسانی كه مایل هستند به صورت عمیق و گسترده به یافته های هیات برسد قابل مطالعه باشد و ما فكر می نماییم این گزارش محصول دانشمندان و كارشناسان و محققین كشور است كه به استناد آمار و اطلاعاتی كه دریافت نمودند گزارش نهایی را تهیه و عرضه دادند. ما امیدواریم با مطالعه گزارش فوق ما در آینده شاهد كاهش خسران ها و صدمه های ناشی از بارش ها در كشور باشیم.
دكتر نیلی به مهمترین یافته های گزارش بررسی سیلاب های اخیر كشور اشاره نمود و اظهار داشت: این گزارش كلیت منسجم را عرضه داد اما در عین حال این سوال را مطرح می كند كه آیا این گزارش می تواند قابل تأمین در رفع سایر بحران ها و مسائل كشور باشد كه البته ما فكر می نماییم كه گزارش فعلی مستقل از مصادیقی كه مربوط به سیل است می تواند در حوزه های دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرد و یك چارچوب كلی برای پیشگیری از صدمات و مشكلات ناشی از صدمه ها و حوادث طبیعی فراهم آورد.
رئیس هیات ویژه بررسی سیلاب های اخیر افزود: یكی از مهمترین یافته های گزارش سیلاب ها این است كه مدیریت كشور این ماهیت بین بخشی باید مورد توجه قرار بگیرد. كه اگر این مورد جدی گرفته شود باعث كاهش هزینه ها و ارتقاء سلامت در نظام برنامه ریزی ها خواهد شد و هر اصلاحی در زیر ساختهای هواشناسی كشور كه مستقیم در مدیریت سیلاب موثر است در بهبود خدمات هواشناسی، كشاورزی، حمل و نقل و سایر بخش ها هم تأثیر گذار خواهد بود.
او همینطور اشاره كرد: گزارش فوق هم به استناد مصادیق و هم به یافته های ضمنی و كلان می تواند در حوزه های دیگر هم قابل استفاده می باشد. یكی از یافته های مهم هیات این است كه ما قبل، حین و بعد را بعنوان یك كلیت در نظر گرفته ایم و با عنایت به این موضوعات مسئله را مدیریت نماییم، اما صرف توجه به زمان بروز بحران و تكیه بر آن و عدم توجه به قبل و پس از آن می تواند ما را گرفتار خسران نماید.
دكتر نیلی همینطور خاطرنشان كرد: امیدوار هستیم گزارشی كه هیات رسیدگی به سیلاب های اخیر تهیه كرد در بحث مدیریت بحران از نتایج آن استفاده گردد و سایر مشكلات هم برپایه همین نتیجه بررسی شود، اما یكی از كلان ترین یافته ای كه در گزارش اخیر به آن رسیدیم این است كه با بهبود حكمرانی به خوبی می شود از صدمه های آینده و بروز مشكلات دید جلوگیری كرد، ازاین رو تصور ما این است كه توجه به اصلاح حكمرانی كه ما تلاش كردیم در گوشه این گزارش به آن تكیه نماییم می تواند كشور را از صدمه های آینده مصون نگه دارد.
رئیس دانشگاه تهران اشاره كرد: همان گونه كه اعلام گردید گزارش نهایی با تمامی جزئیات سیلاب ها به رئیس جمهور عرضه شد. امیدوار هستیم كه مورد توجه قرار گیرد و هیات این آمادگی را دارد كه در ادامه برای پیاده سازی راهكارها، پیشنهادها و سایر مواردی كه در این گزارش به آن اشاره شده است به دولت و سایر نهادها و سازمان ها كمك نماید و من از سوی هیات این آمادگی را اعلام می نماییم و اجرایی كردن این راهكارها را وظیفه خود می دانیم كه امیدوار هستیم این پیشنهاد مورد توجه مسؤلان قرار بگیرد.
رئیس هیات ویژه رسیدگی به سیلاب های اخیر همینطور در مورد ضمانت اجرایی پیاده سازی گزارش حاصل از سیلاب های اخیر افزود: امیدوار هستیم جدیت لازم در اجرایی كردن این نتایج از جانب مسؤلان و سازمان ها وجود داشته باشد چون كه در این گزارش راهكارهای حل مشكلات مختلف بیان شده و حتی مشخص شده است كه سازمان چه اقدامی را برای كاهش بحران های این چنینی انجام بدهد و مجدد اعلام می كنم كه هیات رسیدگی به سیلاب های اخیر آمادگی اجرایی كردن نتایج گزارش را دارد.
دكتر نیلی همینطور جلب اعتماد عمومی را یكی از مهم ترین سرمایه های اجتماعی در كشور عنوان نمود و اظهار داشت: همان گونه كه در این گزارش عنوان شده است اگر بحث شفافیت در امور مختلف جدی گرفته شود مطمئنا اعتماد عمومی كه یكی از مهم ترین سرمایه های اجتماعی در هر جامعه ای است جلب می شود همچنان كه در گزارش فعلی كاهش این سرمایه یكی از مهم ترین عوامل ایجاد خسارت در سیلاب ها بود، ازاین رو باید بحث سرمایه اجتماعی در جامعه ما ترمیم شود و همبستگی ملی را هم تقویت نماییم تا با ایجاد اعتمادسازی و ارتقاء سطح آگاهی جامعه بتوانیم از ظرفیت مردم در بروز بحران های مختلف همچون بحران فعلی كه همان انتشار كرونا ویروس می باشد استفاده نماییم.
در ادامه دكتر رحیمیان قائم مقام هیات رسیدگی به سیلاب های اخیر اشاره كرد: گزارش نهایی سیلاب های اخیر برخلاف سایر گزارش ها كه اغلب نیازمند منابع مالی هستند، به منابع مالی تكیه چندانی ندارد.
ایشان در ادامه خاطرنشان كرد: آنچه كه در این گزارش به آن تاكید شده این است كه با یك فرماندهی واحد در كشور و قوانین شفاف در كنار همكاریهای مشترك سازمان ها می توانیم از بروز هزینه های ناشی از بحران ها و صدمه های طبیعی و غیره جلوگیری نماییم.



1398/12/19
20:59:31
5.0 / 5
3543
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , تكنولوژی , خدمات
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳