به همت محققان دانشگاهی صورت گرفت

ساخت نوعی دستگاه مولد ازن برای پاكسازی محیط های آلوده به كرونا

ساخت نوعی دستگاه مولد ازن برای پاكسازی محیط های آلوده به كرونا

لیمو بلاگ: تعدادی از دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه كاشان در امتداد كمك به پیش گیری از ویروس كرونا، موفق به ساخت نوعی از دستگاه مولد ازن شده اند كه با وجود كارایی بالا هزینه ساخت پایینی دارد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر زینب رحمانی نوش آبادی، عضو هیات علمی دانشكده فیزیك دانشگاه كاشان و سرپرست گروه تحقیقاتی این طرح درباب مراحل ساخت و اجرای آن، اظهار داشت: ازن بعنوان یك اكسنده قوی با آلودگی های اطراف خود پیوند كرده و ساختار مولكولی آنها را تجزیه و اكسید می كند و از آنجائیكه ویروس های پوشیده از چربی نسبت به حلال های آلی، اتر و "ازن" حساس هستند، اختلال یا از بین رفتن لیپیدها منجر به اختلال یا از بین رفتن عفونت یا ویروس های دارای پوشش لیپیدی همچون هپاتیت ب، سرخك، اوریون، آنفلوآنزا و "كرونا ویروس" می شود.

دكتر رحمانی اضافه كرد: از آنجائیكه تحقیقات روی ویروس كرونا همچنان ادامه دارد، دستگاه حاضر می تواند با تولید گاز ازن از هوای محیط، بعنوان یك عامل كمكی قدرتمند در ضدعفونی كردن محیط آلوده به ویروس به كار رود و همین طور با انتشار ازن كنترل شده در محیط، در پاكسازی سطوح نیز موثر باشد.

وی با ذكر این نكته كه روش به كار رفته در این محصول در مقایسه با روش های دیگر دارای شاخصه هایی چون پخش در همه جهت، عدم استفاده از مواد شیمیایی و سهولت در استفاده است، اشاره كرد: این دستگاه كه در حال سپری كردن مراحل ثبت اختراع است، از مكانیزم تخلیه الكتریكی با سد دی الكتریك برای تولید ازن استفاده می نماید.

عضو هیات علمی دانشكده فیزیك دانشگاه كاشان با اشاره به اینكه این دستگاه در توان ۶۰ وات طراحی و ساخته شده كه كم مصرف محسوب شده و نیازی به برق صنعتی ندارد، اضافه كرد: از آنجائیكه دستگاه مجهز به یك خنك كننده است، می تواند با راندمان بالا جهت استفاده طولانی مدت به كار رود.

دكتر رحمانی اظهار نمود: باتوجه به شرایط كنونی از این دستگاه می توان برای ضدعفونی كردن وسایل حمل و نقل عمومی و اتوبوس های بین شهری، داخل قطار و هواپیما بهره برد.

وی ادامه داد: این دستگاه قادر به ضدعفونی و كاهش آلودگی و بار میكروبی محیط های پرازدحام و پرتردد همچون بانك ها، پایانه های مسافربری و كاهش بو، باكتری، قارچ و ویروس در محیط بیمارستان بوده و این ظرفیت را دارد كه با ارتقای دستگاه، از آن در مكان ها و كاربردهای حساس تر همچون ضدعفونی اتاق عمل، استریل وسایل آزمایشگاهی و پزشكی و ضدعفونی ملحفه ها و البسه بیماران استفاده نمائیم.

برمبنای اعلام وزارت علوم، دكتر رحمانی اشاره كرد: همین طور باتوجه به پایین بودن هزینه تمام شده دستگاه، وزن پایین آن و عدم نیاز به قطعات و امكانات اضافی همچون كپسول اكسیژن و پمپ هوا، امكان تهیه آن برای افراد عادی برای استفاده در منازل مسكونی، خودرو های شخصی و به خصوص داخل مطب ها فراهم شده كه خود از نقاط قوت كار انجام شده است.




منبع:

1398/12/22
23:12:55
5.0 / 5
3861
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳