براساس اطلاعات نقشه بلد ؛

نقاط پرمراجعه شهروندان تهرانی در ایام قرنطینه منتشر گردید

نقاط پرمراجعه شهروندان تهرانی در ایام قرنطینه منتشر گردید

لیمو بلاگ: الگوی حركتی روزهای قرنطینه شهروندان تهرانی طبق اطلاعات نقشه بومی بلد نشان میدهد كه بیمارستان ها، ترمینال جنوب و برخی مراكز خرید نقاط پرمراجعه و مقصد خیلی از كاربران بوده است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر، اطلاعات مسیریابی «بلد» نشان میدهد كه با وجود سفارش های بسیار برای ماندن در خانه، بعضی از نقاط مانند مراكز خرید و تفریحی، پایانه ها و میادین مهم شهر از مقاصد مهم مسیریابی افراد در تاریخ های بیستم تا بیست و سوم اسفند بوده اند. بر طبق این اطلاعات ۵۹ بیمارستان، داروخانه و درمانگاه و ۴۱ مركز تفریحی، مركز خرید، ترمینال و میدان شهر در میان ۱۰۰ نقطه پربازدید كاربران بلد قرار داشته اند. باتوجه به داشتن ۳.۵ میلیون كاربر فعال در بلد، این اطلاعات تاحدودی می تواند نشان دهنده الگوی حركتی افراد در این سه روز باشد. نرم افزار بلد برمبنای محاسبه «تعداد جستجو» و «تعداد مسیریابی»، اطلاعاتی از ۱۰۰ نقطه پر بازگشت افراد در سه روز به دست آورده است. این اطلاعات نشان میدهد «ترمینال جنوب» در این مدت بعد از بیمارستان ها، از نقاط پر بازگشت ای بوده كه «بلد» به آن مسیریابی داده یا نام آن از طرف كاربران در این نرم افزار جستجو شده است. ترمینال جنوب یكی از مهمترین پارك سوارهای تهران برای سفر به شهرهای جنوبی و مركزی كشور شمرده می شود. بعد از آن یكی از مراكز خرید در شمال شهر و بازار گل شهید محلاتی از نقاط پرمراجعه در سایت بلد بوده اند. سپس در ادامه نام برج میلاد، بام تهران، پل طبیعت و برخی مراكز خرید دیگر هم در فهرست مناطق پر بازگشت دیده می شود. مقایسه با ماه قبل در این اطلاعات كه از روزهای بیستم تا بیست و دوم اسفند به دست آمده، میزان جستجوی یكی از مراكز خرید در شمال شهر در مسیریاب بلد به رتبه چهل و پنجم رسیده؛ این در حالیست كه در ماه پیش و بازه زمانی بیستم تا بیست و دوم بهمن، این مركز خرید در رتبه ۱۷۵ قرار داشت. این نشان میدهد كه با تعطیل شدن مدارس و بعضی از ادارات خیلی از افراد در خانه مانده، بخش دیگر درگیر مراكز درمانی شده اند و هم زمان گروهی از شهروندان زمان خالی خودرا به بازدید از مجتمع های خرید گذرانده اند. در این رتبه بندی بعد از بیمارستان ها، بازار گل محلاتی سومین نقطه ای بوده كه در «بلد» به آن مسیریابی یا نام آن جستجو شده؛ این در حالیست كه ماه قبل، مراجعه به این بازار در رتبه نهم فهرست بلد قرار داشت. بازار گل محلاتی یكی از شناخته شده ترین بازارهای گل تهران است كه همیشه در اسفند ماه بسیار شلوغ می شود. با وجود سفارش های بسیار، این بازار امسال هم میزبان خرید افراد زیادی در تهران بوده است. همین طور بعد از بازار گل محلاتی، برج میلاد، پل طبیعت و برخی مراكز خرید مبلمان از نقاط پرمراجعه در مسیریاب بلد بوده اند كه نشان دهنده الگوی حركتی تهرانیان در سه روز بیستم تا بیست و دوم است. بنابر این گزارش همه بیمارستان های ریفرال بیماری كرونا در تهران، از مناطق پرمراجعه بلد هم بوده اند. به غیر از بیمارستان ها، مناطق پر ارجاع در این نقشه بومی شامل مراكز خرید و مراكز تفریحی، ترمینال ها و فرودگاه مهرآباد است. مقایسه با نقشه شیوع بیماری در محلات بررسی نقشه مناطق پرخطر كه بتازگی با حمایت وزارت بهداشت انتشار یافته، نشان میدهد كه مسیریابی بلد به بیشتر محله هایی كه افراد مبتلا در آن تردد بیشتری داشته اند، بسیار بالا بوده است.
برای مثال برمبنای نقشه انتشار یافته تعداد زیادی از افراد مبتلا به كرونا، در روزهای پیش از بستری در محله بازار تردد داشته اند و همزمان آمار مسیریابی بلد هم به بازار تهران بسیار بالا بوده است. طوری كه در تاریخ بیستم تا بیست و دوم اسفند این محدوده از بازار تهران و بازار مولوی، پاساژ لباف و میدان امام خمینی گرفته تا میدان منیریه جزء ۱۰۰ نقطه پرمراجعه در فهرست بلد بوده اند كه نشان دهنده تردد بالای افراد در مناطق پرخطر شهر است. برمبنای تطبیق این دو نقشه می توان گفت از بین ۱۰ محله ای كه مبتلایان در آن تردد زیادی داشته اند، ۸ محله در فهرست نقاط پرمراجعه بلد بوده اند. برای مثال در نقشه تردد مبتلایان، نام چهار راه ولیعصر، ونك، میدان انقلاب، میدان صادقیه بعنوان مناطق پرخطر عنوان شده و همزمان در ۱۰۰ منطقه پر جستجو مسیریاب بلد این محلات رتبه بالایی داشته اند كه می تواند نشان دهنده فراوانی بالای رفت و آمد شهروندان در این مناطق پرخطر باشد. این هم پوشانی بین مناطق پر خطر و مناطق پرمراجعه در بلد همین طور در نقاط دیگر شهر هم ادامه دارد. برای مثال در نقشه شیوع كرونا در تهران، نام صادقیه و سعادت آباد بعنوان پرخطرترین مناطق ذكر شده است. در مقابل در مسیریاب بلد هم میدان صادقیه و میدان كاج از مكان های پر بازگشت بوده اند. بعد از آن سهروردی شمالی، چهارراه ولیعصر و محله بازار بعنوان محلات پرخطر ذكر شده اند. در مسیریاب بلد هم رتبه جست وجو و مسیریابی بازار مولوی، بازار تهران، محله منیریه، پاساژ لباف و چهارراه ولیعصر بالا بوده است. سپس در ادامه محلات نیروی هوایی، تهران پارس، اختیاریه، شهرك ولیعصر، بهشتی و شكوفه در دسته پرخطرها قرار گرفته اند. نام میدان انقلاب و میدان ونك هم جزء ۱۰۰ محله پر جست وجو و مسیریابی شده بلد قرار داشته كه از طرف دیگر بعنوان مناطق پرتردد بیماران مبتلا به كرونا مطرح گردیده است. همین طور در بلد، میدان صنعت، 2 مركز خرید در هروی از مناطق پر تردد بوده اند كه برمبنای نقشه رفت وآمد بیماران مبتلا به كرونا به ترتیب شهرك قدس و پاسداران هم بعنوان مناطق پرخطر از آنها یاد شده است. همین طور در حالی در نقشه رفت و آمد بیماران در محلات نام محله نارمك دیده می شود كه در نقاط پر مراجع بلد مسیریابی زیادی به پارك فدك، و میدان هفت حوض در این محله شده است. این هم پوشانی هم چنین می تواند بر درخواست های مداوم مسئولان وزارت بهداشت از مردم صحه بگذارد. چنانچه هرچه مناطق پرترددتر بوده اند خطر مبتلاشدن در آنها هم بیشتر شده است. برای همین بنظر می رسد برای قطع زنجیره مبتلاشدن به این ویروس راهی به جز عمل كردن درخواست های مكرر «در خانه بمانید» وجود نخواهد داشت.


منبع:

1398/12/25
23:03:44
5.0 / 5
3459
تگهای خبر: بیمارستان , سایت , سفر
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳