مروری بر شگفتیهای علمی ۹۸؛

پیوند قلب مرده

پیوند قلب مرده

لیمو بلاگ: سال قبل دنیای علم با شگفتی های مختلفی روبرو بود. كشف كهن ترین جنگل، نقطه بدون حیات زمین و پیوند قلب مرده بعضی از این شگفتیها است.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر، با وجود آنكه چندمیلیارد سال از عمر زمین می گذرد و انسان ها از هزاران سال قبل گوشه گوشه این كره خاكی را درنوردیده اند اما هنوز هم انسان معاصر شگفتی هایی در زمین كشف می كند. بسیاری ا مانند نقطه ای از زمین كه هیچ حیاتی در آن وجود ندارد یا كشف جنگلی فسیلی در چین.
البته این شگفتی ها همیشه مربوط به زمین نیستند، گاهی اوقات باید در فضا آنها را جستجو كرد. مانند اولین تصویر مستقیم از یك سیاهچاله كه درهای جدیدی از علم را به روی انسان گشود.
گاهی نیز بدن انسان سرمنشا شگفتی ها است یكی از شگفتی هایی كه در سال قبل شاهد آن بودیم مردی بود كه با نصف مغز زندگی می كرد یا جوانی كه ۲۰ دقیقه بعد از مرگ زنده شد.
آنچه در این گزارش می خوانید مروری دارد بر بعضی از رویدادهای اعجاب انگیز دنیای علم در سالی كه گذشت.
انتشار اولین تصویر از یك سیاهچاله
دانشمندان فعال در پروژه EHT در سال قبل اولین تصویر واقعی از یك سیاهچاله را منتشر نمودند. این پروژه با استفاده از اطلاعات شبكه ای از ۸ تلسكوپ رادیویی در سر جهان ثبت شده است. این سیاهچاله با قطر ۴۰ میلیارد كیلومتر یعنی ۳ برابر زمین، در كهكشان M۸۷ در فاصله ۵۰ میلیون سال نوری با ما قرار دارد.
زنی كه اعضای بدنش در جای خود نبودند
یكی از شگفتی های پزشكی در سال قبل كالبدشكافی جسد یك زن ۹۹ ساله بود این كالبدشكافی نشان داد او مبتلا به یك وضعیت نادر پزشكی است. در این رویداد مشخص شد تمام اعضای داخلی بدن این زن به استثنای قلب وی در سمت اشتباه قرار داشتند. افراد مبتلا به این وضعیت كه situs inversus نام دارند، اصولاً به بیماری های خطرناك قلبی و ناهنجاری های دیگر مبتلا هستند و عمر طولانی ندارند. اما جالب آن بود كه این زن هنگام مرگ ۹۹ سال داشت و مشكل سلامتی نیز نداشت.

كشف حالت جدید مواد
محققان برای اولین بار متوجه شده اند ماده می تواند همزمان در دو حالت وجود داشته باشد. آنها با آزمایش روی پتاسیم متوجه شده اند این فلز در شرایط مناسب همزمان به حالت جامد و مایع وجود خواهد داشت. برای این منظور ماده مذكور باید تحت فشار و دمای زیاد قرار گیرد.

زن اسكاتلندی درد را حس نمی كند
محققان در سالی كه گذشت دریافتند یك زن اسكاتلندی به سبب جهش های ژنتیكی درد را حس نمی نماید. همین طور جهش ژنتیكی حس اضطراب و ترس را نیز در او كمتر كرده اند. علاوه بر آن این جهش به التیام زودهنگام زخم های زن منجر می شود. این زن به پزشكان گفته هیچگاه بعد از اعمال جراحی مختلف مانند جراحی دندان نیازی به استفاده از مسكن نداشته است.

ظهور باردیگر استخوان منسوخ در بدن انسان
استخوانی كه دانشمندان قبلاً تصور می كردند طی پروسه تكامل انسان از بدن او حذف شده، باردیگر در استخوان بندی افراد ظاهر شد! این خبر نیز یكی از عجایب دنیای علم بود. این استخوان فابلا نان دارد و در زانو وجود داشته است. بگفته پژوهشگران رژیم های غذایی مدرن و افزایش قد و وزن انسان منجر به ظهور باردیگر آن شده است. استخوان فابلا كه كمتر از نیم اینچ است، در انسان های اولیه رصد شده بود.

جوانی كه بعد از مرگ زنده شد
یك جوان ۲۰ ساله آمریكایی ۲۰ دقیقه بعد از مرگ باردیگر زنده شد! او مشغول حمل یك نردبان فلزی بود كه این ابزار به سیم برق برخورد كرد و گرفتار برق گرفتگی شد. هنگامیكه وی گرفتار حادثه شد، مدت زمانی طول كشید تا نیروی های امدادی به وی رسیدند و احتمال زنده ماندن او كم بود. اما با كوشش های پزشكان در بیمارستان قلب او باردیگر فعال شد. جالب آنكه این حادثه تاثیری روی مغز او نگذاشته و فقط حس لامسه انگشتان پای او از بین رفته است.

مردی كه فقط با نیمی از مغز زنده است
پزشكان روسیه با بررسی سی تی اسكن مردی كه به سبب حمله قلبی به بیمارستان مراجعه نموده بود، متوجه شدند فقط نصف یك مغز داخل جمجمه اش قرار دارد و نیمكره چپ مغز او خالی است. این مرد زندگی عادی داشته و مهندس بازنشسته ارتش بوده است. همین طور او هیچ گونه مشكل سلامتی نداشته است.

كشف كهن ترین جنگل آسیا در چین
محققان كهن ترین جنگل فسیلی آسیا را در چین كشف كردند كه قدمت آن به ۳۵۹ تا ۴۱۹ میلیون سال می رسد. این جنگل به عصر زمین شناختی دونین متعلق می باشد. بگفته پژوهشگران جنگل مذكور در ایالت آنهویی چین واقع شده و مساحتی معادل ۲۵۰ هزار متر مربع دارد. در این منطقه درختان لیكوپسید فسیل شده اند.

جسد انسان بعد از مرگ حركت می كند
محققان استرالیایی بعد از ۱۷ ماه پژوهش متوجه شدند بدن انسان تا یك سال بعد از مرگ حركت می كند. آنها در یك واحد تحقیقاتی با استفاده از دوربین تایم لپس ها هر روز به مدت ۳۰ دقیقه از بالای سر اجساد ثبت می كردند.

كشف یك قاره جدید
محققان یك قاره مخفی در زمین كشف كردند كه زیر جنوب اروپا مدفون شده است. آنها هنگام بازسازی پروسه تكامل زمین شناختی در منطقه مدیترانه این قاره ۱۴۰ میلیون ساله را كشف كردند. قاره مذكور «آدریا بزرگ» نام دارد و به اندازه سرزمین گرینلند است. این قاره از شمال آفریقا جدا شده است.

صدای زمین شنیده شد
ستاره شناسان برای اولین بار صدای عجیبی را ثبت كردند كه میدان مغناطیسی زمین هنگام برخورد با ذرات حامله خورشید به وجود می آورد. كارشناسان سازمان فضایی اروپا این صوت قابل شنیدن را ساخته اند. آنها امواج مغناطیسی تولید شده را تحلیل كردند. در مرحله بعد آنها نتایج به دست آمده را به فركانسی قابل شنیدن تبدیل كردند و بدین سان سروصدایی عجیب به وجود آمد.

كشف نقطه بدون حیات روی زمین
محققان مكانی در اتیوپی كشف كردند كه هیچ گونه حیاتی در آنجا وجود ندارد. آنان در تحقیقاتشان هیچ نشانی از حیات حتی میكروارگانیسم ها در این محل پیدا نكردند. این منطقه كه دالول نام دارد محیطی بسیار گرم، شور و اسیدی دارد. دریاچه های دالول تا دهانه های آتشفشانی كشیده می شوند كه مملو از نمك، گازهای سمی و آب جوشان است.

احیا و پیوند قلب مرده
جراحان دانشگاه دوك برای اولین بار قلب یك فرد فوت شده را احیا كردند و در پیكر شخص دیگری پیوند زدند. جراحان برای این منظور از روشی به نام «پرفیوژن گرم» استفاده كردند تا خون را باردیگر به قلب مرده بازگرداندند. موفقیت این عملیات جراحی نشان میدهد در آینده نزدیك قلب های اهدایی بیشتری برای انجام پیوند قلب مناسب خواهند بود.



منبع:

1399/01/02
14:48:10
5.0 / 5
3443
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱