دبیر كمیته علمی مبارزه با كرونا خبرداد:

تولید مواد موثره دارویی برای درمان كرونا

تولید مواد موثره دارویی برای درمان كرونا

به گزارش لیمو بلاگ دبیر كمیته علمی كرونا از ورود شركتهای دانش بنیان به عرصه تولید مواد موثره دارویی درمان كرونا اطلاع داد و اظهار داشت: این شركتها كار تحقیق را شروع كرده و تا ۳ماه آینده وارد فاز كلینیكال ترایال می شوند.



دكتر مصطفی قانعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: پس از فراخوانی كه وزارت بهداشت با محوریت آزمایشگاه های مرجع و مشاركت معاونت علمی اعلام نمود ۶شركت دانش بنیان را پس از ارزیابی ها برای تولید كیتهای تشخیص سریع كرونا انتخاب كردیم.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اینكه این شركتها متعهد شدند كه هر كدام هزار كیت را تحویل بدهند، اظهار داشت: این ۶ شركت در فاز اول مجموعاً ۶۰ هزار تست را این هفته تحویل وزارت بهداشت می دهند كه انستیتو پاستور هم همكاری می كند.
وی با اشاره به اینكه انستیتو پاستور پس از تایید كیتها، این شركتها را به اداره كل تجهیزات پزشكی ارجاع می دهد، بیان نمود: تا امروز ۳ شركت كیتها را تحویل انستیتو پاستور ایران داده كه هنوز نتایج را به اداره كل تجهیزات پزشكی برای دریافت مجوزها نفرستاده است. این سه شركت در حال تولید انبوه هستند ولی در هر صورت باید مجوز فروش آنها از جانب اداره كل تجهیزات پزشكی صادر شود.
وی با اشاره به اینكه طی یك الی دو روز آینده این تاییدیه نهایی می شود، عنوان كرد: این شركتها میزان تولید را كه انستیتو پاستور تایید كرده كامل كردند و تنها منتظر تایید و مجوز فروش هستند.
قانعی در مورد ۳ شركت دیگر كه توانایی تولید كیتهای تشخیص سریع كرونا را دارند، اظهار داشت: تا آخر این هفته سه شركت دیگر متعهد هستند كه به تعهد خود عمل كنند؛ تصمیم بر این است كه وزارت بهداشت بر مبنای نیاز، شركتها را موظف به تولید نماید.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، افزود: به لحاظ اینكه این شركتها مواد اولیه را وارد كردند مشكلی در تولید انبوه نداریم در حدی كه در فاز دوم هم قابل تأمین است.
دبیر علمی كمیته مبارزه با كرونا با تاكید بر اینكه وزارت بهداشت كمیته ای در انستیتوپاستور را مرجع تایید كیتها قرار داده است، افزود: اگر این كمیته كیتها را تایید كند شركتها می توانند مجوز فروش را از اداره كل تجهیزات پزشكی دریافت و به آزمایشگاه های مرجع مورد تایید واگذار كنند.
به گفته وی، در معاونت علمی فكر این را كردیم كه با پیك های بعدی ویروس كرونا و سایر ویروس ها مواجه شویم ازاین رو شركتهایی را مورد تایید قرار دادیم كه زیرساخت تولید كیت دارند تا در پیك های بعدی یا در مواجهه با ویروسهای دیگری بتوانند كیت تولید كنند.
ورود شركتهای دانش بنیان برای تولید مواد اولیه موثره دارویی درمان كرونا
قانعی در مورد تولید دارو و ورود شركتهای دانش بنیان به این عرصه تصریح كرد: هم اكنون شركتهای دانش بنیانی هستند كه تحقیق و توسعه روی ماده موثره داروی درمان كرونا را شروع كرده اند.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاكید بر اینكه این مواد در حال مطالعه هستند كه اگر این بیماری بلندمدت باشد مورد استفاده قرار بگیرند، اظهار داشت: تحقیق و توسعه به معنای تولید نیست و كماكان این مطالعات وجود دارد و تولید آن به این پیك بیماری نمی رسد.
وی با تاكید بر اینكه قراردادهایی با شركتهای تولید این مواد موثره دارویی منعقد شده و سه ماه آینده وارد فاز اولیه كلینیكال ترایال می شود، عنوان كرد: احتمالاً این ماده موثره دارویی به برهه زمستان بعدی برسد.

دبیر كمیته علمی كرونا تصریح كرد: هنوز آغاز راه برای برای درمان كرونا است؛ این مواد موثره دارویی در ژاپن هم استفاده شده و اثرگذار بوده است.

1399/01/04
15:43:34
5.0 / 5
3414
تگهای خبر: پزشكی , تولید , دانش بنیان , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴