گام معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در بهینه سازی انرژی؛

اجرای پروژه بین المللی برای سبز كردن ساختمان ها

اجرای پروژه بین المللی برای سبز كردن ساختمان ها

لیمو بلاگ: پروژه ˮبهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمانˮ یك پروژه بین المللی است كه با هدف بهینه سازی مصرف انرژی به صورت مشترك از طرف صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرایی می شود و در گام نخست دو ساختمان دولتی بزرگ داوطلب اجرای روش های بهینه سازی مصرف انرژی شدند و بررسی ها حاكی از كاهش قابل توجه مصرف انرژی در آنها شده است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، پروژه "اصلاح قوانین بازار؛ بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان" طرحی است كه با هدف افزایش كارایی انرژی ساختمان های مسكونی و تجاری-اداری، با همكاری مشترك صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF)، برنامه عمران سازمان ملل متحد و ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آگوست سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز به كار كرد.
در این پروژه، سه رویكرد "بررسی و بازنگری اسناد سیاستی، قوانین و استانداردهای كارایی انرژی و محیط زیست در كنار برچسب انرژی ساختمان با هدف طراحی برنامه راهبردی و عملیاتی بین­ بخشی و اجرای آن"، "اجرای پروژه های پایلوت كارایی انرژی و محیط زیست در ساختمان های نمونه و اجرای پروسه ارزیابی و صحت سنجی" و "ایجاد تحول ساختار بازار انرژی در بخش ساختمان با آموزش حرفه ای تمام ذینفعان زنجیره ارزش كارایی انرژی و محیط زیست در كنار تهیه مشوق ها و جریمه ها در جهت توسعه طرح های پیشنهادی پروسه تامین مالی" به صورت همزمان پیگیری می شود.
تامین مالی اجرای این طرح از محل تسهیلات جهانی محیط زیست به مبلغ چهار میلیون دلار آمریكا و تامین مالی مشترك از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مبلغ ۲۸ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۷۶۰ دلار آمریكا تعیین شده است، ضمن آنكه از طرف برنامه عمران ملل متحد مبلغ ۱۲۵ هزار دلار آمریكا برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.
اعضای كمیته راهبری و ذی نفعان كلیدی این پروژه بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان ملل (UNDP) و صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست است.
یكی از اهداف پروژه بین المللی بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان، اجرای راهكارهای بهینه سازی انرژی به صورت پایلوت در ساختمان های عمومی منتخب شهر تهران است.
در این راستا، اجرای كامل راهكارهای بهینه سازی انرژی در دو ساختمان پایلوت از ۲۲ ساختمان بسته اول پایلوت ها انجام شد.
ساختمان اول؛ وزارت تعاون
نخستین ساختمان، ساختمان وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی است كه در آن با انجام ممیزی انرژی به روش درجه سرمایه گذاری، راهكارهای مناسب برای بهینه سازی مصرف انرژی از قبیل نصب سامانه كنترل هوشمند موتورخانه گرمایشی، سامانه پایش آنلاین سیستم گرمایشی، سامانه كنترل هوشمند پمپ های سیركوله ساختمان شامل تابلوی برق، پنل كنترلی HMI با قابلیت اتصال به شبكه برای سه پمپ مربوط به فن كوئل ها، درایو كنترل الكتروموتور پمپ های فن كوئل ها، سامانه كنترل هوشمند فن كوئل ها، بازرسی و شناسایی گلوگاه ها و تعمیر و نگهداری سیستم گرمایشی در طول پروژه برای ساختمان در این ساختمان اجرایی شد.
بازرسی و شناسایی گلوگاه ها و تعمیر و نگهداری سیستم سرمایشی و سیستم تهویه هواسازها و فن كوئل ها در طول پروژه، عایق كاری منابع كوئلی افقی هر كدام به ظرفیت ۷۵۰ لیتر و سامانه مانیتورینگ تجهیزات پمپ ها و فن های موتورخانه از دیگر بخش های این پروژه بوده است.
با استفاده از این راهكارها صرفه جویی چشمگیری در ساختمان به وجود آمد. به شكلی كه برآورد صرفه جویی های حاصل از اجرای این راهكارها در ساختمان های وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی ۱۷ درصد در برق و ۳۸ درصد در گاز بوده است.
ساختمان شهرداری منطقه ۳
ساختمان دوم، شهرداری منطقه ۳ بوده است. در این پایلوت بعد از ممیزی انرژی و انتخاب مناسب ترین راهكارها، همه آنها در ساختمان اجرا و پیاده سازی شدند. اجرا و نصب سیستم كنترل هوشمند گرمایش، اجرا و نصب سیستم كنترل هوشمند سرمایش، ارتقای سیستم روشنایی و معاینه فنی موتورخانه از راهكارهای انجام شده در این ساختمان است.
صرفه جویی در ساختمان شهرداری منطقه سه، ۲۹ درصد در برق و ۳۰ درصد در گاز است.
نصب سروری برای پایش مصرف انرژی
در امتداد اجرای پروژه "بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان" از طرف معاونت علمی، سرور سامانه پایش و مدیریت مصرف انرژی در ساختمان محل پژوهشكده علوم و فناوری شریف نصب گردید.
در مرحله اول، این سرور اطلاعات انرژی ۱۰ ساختمان پایلوت در این پروژه و ۱۵ ساختمان جدید را پایش و ذخیره سازی می كند و در مرحله دوم اطلاعات انرژی ساختمان های دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد.
بگفته طراحان این سامانه، پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۰ با همكاری و همیاری سازمان های ذیربط، این سرور امكان ذخیره و پایش اطلاعات انرژی تمامی ساختمان های تهران را در بر خواهد داشت.
این سامانه هوشمند در سه مرحله طراحی، ساخت و بهره برداری ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد و مطابق با این سامانه علاوه بر تعیین رده و برچسب انرژی، در نهایت میزان بهره وری انرژی در ساختمان مشخص شده و نتیجه این كاهش جهت معامله به بازار بهینه سازی مصرف انرژی انتقال داده می شود.
با راه اندازی این سامانه نقش طراحان و ناظران در پایش اطلاعات انرژی و رتبه بندی انرژی ساختمان ها ساماندهی شده و داده های آماری دقیق و قابل استنادی ذخیره سازی خواهد شد.
رتبه اول ایران در سوزاندن انرژی
دكتر علی وطنی، مجری ملی پروژه بهینه سازی انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلان اینكه در كشور روزانه ۲ میلیون بشكه نفت و ۳ میلیون معادل بشكه نفت، گاز مصرف می شود، اظهار داشت: جمعا روزانه ۵ میلیون بشكه مصرف انرژی داریم كه این میزان مصرف در سال معادل ۱۰۸ میلیارد دلار هزینه می شود.
وی افزود: اگر ما در كشوری مثل ژاپن بودیم، باید سالانه ۱۰۸۰ میلیارد دلار كالا تولید و صادر می كردیم و با آن ۱۰۸ میلیارد دلاری كه باقی می ماند، می توانستیم هزینه سوخت را پرداخت نماییم.
وطنی با اعلان اینكه زمانی شدت مصرف انرژی در ایران ۱۸ برابر ژاپن بود و الان حدود ۹ برابر شده است، اشاره كرد: در كشور ما ساده ترین راه مصرف انرژی سوزاندن آن است كه ما ایرانیها در این كار رتبه اول را داریم.
مجری ملی پروژه بهینه سازی انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلان اینكه روزانه ۶ میلیارد تومان در ساختمان های كشور انرژی مصرف می شود، اظهار داشت: سهم تهران ۲۵درصد است كه معادل ۱.۵۵ میلیارد تومان در روز و در سال حدود ۵۰۰ میلیارد تومان می شود و ما بجای اینكه این انرژی را بهینه مصرف نماییم، آنرا می سوزانیم.
دكتر وطنی درانتها اظهار داشت: «هزینه زیادی در كشور صرف ساختن بیمارستان می شود. متاسفانه ابتدا با افزایش آلودگی هوا مردم را بیمار كرده و بعد برای درمان آنها هزینه های گزاف صرف می نماییم، در صورتیكه می توانیم انرژی كمتری بسوزانیم، آلودگی كمتری ایجاد شود تا مردم كمتر بیمار شوند.




منبع:

1399/01/05
23:33:49
5.0 / 5
3437
تگهای خبر: آنلاین , بیمارستان , بین المللی , پژوهش
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳