ساخت قاشق هوشمند برای بیماران پاركینسونی توسط مبتكران سمنانی

ساخت قاشق هوشمند برای بیماران پاركینسونی توسط مبتكران سمنانی

لیمو بلاگ: سمنان به همت مخترعان دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان قاشق هوشمندی برای بیماران پاركینسونی و كسانی كه گرفتار مشكلات عصبی هستند، ساخته شد.


دكتر رضا نقدی سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان اظهار نمود: دو پژوهشگر ایرانی و دانشجوی مقطع كارشناسی رشته مهندسی برق دانشكده فنی و حرفه ای پسران سمنان توانسته اند قاشقی را بسازند كه می تواند از شدت لرزش دست این بیماران كاسته و در خوردن غذا به آنها كمك نماید.
وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان هم اكنون با داشتن بیش از 4 هزار دانشجو و 4 دانشكده در شهرستان های سمنان، شاهرود و امیرآباد دامغان بعنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه ای با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، كارآفرین و متناسب با فرصت های جدید شغلی برای پاسخگویی به نیازهای بازاركار در حوزه های مهارتی و تكنولوژی و همین طور افزایش اشتغال مولد و كاهش بیكاری، رسالت و ماموریت خودرا دنبال می كند.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان اضافه كرد: این دانشگاه تلاش می كند بوسیله تربیت تكنسین ها و مهندسان ماهر، شایسته و كارآفرین و نیز تعامل با مراكز صنعتی و بخش های دولتی و خصوصی، زمینه های لازم را برای كسب مهارت، ایجاد اشتغال و كارآفرینی برای جوانان سرافراز میهن اسلامی فراهم آورد.
همچنین رضا نوری یكی از مجریان این طرح، درباب قاشق هوشمند ابداعی اظهار داشت: این قاشق نه فقط مخصوص بیماران پاركینسونی است بلكه كسانی كه گرفتار لغزش و مشكلات عصبی هستند نیز می توانند از آن استفاده كنند تا هنگام غذا خوردن مشكلی نداشته باشند.
وی با اشاره به جمعیت مبتلایان به پاركینسون در جهان اضافه كرد: از آنجائیكه یك درصد افراد مبتلا به این بیماری در ایران زندگی می كنند نیاز است تا شرایط زندگی آنها بهبود یابد بدین جهت در مطالعات خود مبادرت به طراحی و ساخت قاشق های ویژه برای این دسته از بیماران كردیم.
وی در این زمینه توضیح داد: بیماری پاركینسون یك بیماری دستگاه عصبی مركزی است كه بیشتر در سالمندان دیده می شود و هنگامی رخ می دهد كه نواحی خاصی از مغز توانایی خود در تولید دوپامین (ناقل عصبی مغز) را از دست می دهند و این بیماری همچون بیماری های مغز و اعصاب است كه برمبنای آمار جهانی از هر ‎ 100نفر با سن بالای ‎ 60سال، یك نفر به آن مبتلا می شود.
این دانشجوی رشته مهندسی برق دانشكده فنی و حرفه ای پسران سمنان با اشاره به تعبیه موتورهایی در داخل این قاشق تصریح كرد: این موتورها با اندازه گیری میزان اغتشاش وارد شده به دست متناسب با آن پاسخ می دهد یا به صورتی حركت عكس اعمال شده را به وجود می آورد تا دست تا حدی ثابت بماند. از این طریق بیمار می تواند بدون نیاز به كمك غذای خودرا میل كند.
این محقق، قابلیت تعویض و شستشوی بخش جلویی قاشق را از مزیت های دیگر این محصول نام برد و اظهار داشت: علاوه بر آن این محصول به شكلی ساخته شده كه می توان چنگال هم روی نوك آن نصب كرد.
این دانشجوی مخترع با اعلان اینكه این محصول می تواند با اقداماتی، به تولید انبوه برسد، اضافه كرد: طراحی این قاشق به این صورت است كه با لرزش دست عكس العملی معكوس نشان میدهد و نمی گذارد محتوای درون قاشق به بیرون بریزد و تعادل شخص را حفظ می نماید.
نوری در ادامه با اعلان اینكه با تخمین تمامی هزینه ها چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان برای ساخت این وسیله صرف كرده ام و هم اكنون به ثبت رسیده است، اشاره كرد: به غیر از ایران، دو كشور دیگر آمریكا و چین هم توانستند چنین محصولی تولید كنند كه قیمت این نمونه های مشابه در بازار حدود ۵ میلیون تومان است. طبیعتا ساخت كالای داخلی با همان كیفیت می تواند با هزینه كمتری به دست مصرف كننده برسد.
گفتنی است: این قاشق توسط رضا نوری و مجتبی زارع مقدم از دانشجویان رشته مهندسی برق دانشكده فنی و حرفه ای پسران سمنان ساخته شده است.




منبع:

1399/01/10
22:50:31
5.0 / 5
3329
تگهای خبر: پژوهش , تكنولوژی , تولید , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳