استریل یك میلیون ماسك با سامانه پرتودهی ایرانی

استریل یك میلیون ماسك با سامانه پرتودهی ایرانی

به گزارش لیمو بلاگ یكی از شركت های دانش بنیان در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری با طراحی و ساخت دستگاه پرتو علاوه بر استریل كردن یك میلیون ماسك درصدد است تا با همكاری استان ها، به منظور كاهش چالش های مراودات، مبادرت به راه اندازی بندرهای خشك به منظور قرنطینه كردن برخی مواد غذایی كند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، سید رضا رفیعی، مدیرعامل این شركت دانش بنیان با اشاره به طراحی، ساخت و بهره برداری سامانه پرتودهی چند منظوره گاما در این شركت، اظهار داشت: ما نخستین سامانه پرتودهی بخش خصوصی را در كشور ساخته ایم. این سامانه بزرگترین سامانه پرتودهی كشور هم به حساب می آید كه با حمایت صندوق نوآوری و شكوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است.
وی ادامه داد: ما پیش تر در سال ۹۵ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات از صندوق نوآوری و شكوفایی به منظور راه اندازی بخشی از آزمایشگاه های خود دریافت كردیم، اما امروز امیدواریم در توسعه ساخت این سامانه ها به میزان ۱۰ دستگاه، از تسهیلات این صندوق باردیگر استفاده كنیم؛ چون این حوزه یك حوزه "های تك" است و می تواند موتور محركه خیلی از صنایع باشد و عملا جزو سیستم های حاكمیتی تعریف شود.
رفیعی، درباره كارایی سامانه های پرتودهی اظهار نمود: این سامانه یكی از زیرساخت های بسیار جدی و مهم در ارتباط با تأمین امنیت غذایی و امنیت درمانی است و زیرساختی برای ذخایر استراتژیك كشور به شمار می آید، ضمن آنكه همچون تاكیدات سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی است.
مدیرعامل این شركت دانش بنیان، سامانه پرتودهی در حوزه تجهیزات پزشكی را یك زیرساخت بسیار جدی برای استریل كردن دانست و افزود: با شیوع كروناویروس در كشور مردم به صورت خودجوش مبادرت به تولید ماسك مجانی برای مردم و كادر درمان كردند، اما همواره احتمال آغشته بودن این ماسك ها به ویروس كرونا وجود داشت؛ چون كه ممكن بود این ماسك ها توسط افراد ناقل كه خودشان هم از بیماری شان اطلاع نداشتند و یا در محیط های غیر استریل تهیه شده باشد، ازاین رو این ماسك ها به سامانه پرتودهی ارجاع می شد تا عمل پرتودهی و استریلیزه كردن بر روی آن صورت گیرد.
وی با اشاره به طراحی و ساخت سامانه پرتودهی در این شركت، تصریح كرد: با زیر ساخت هایی كه بوجود آمده بود، از آغاز انتشار كرونا تا امروز حدود یك میلیون ماسك را پرتودهی كرده كه غالبا به صورت مجانی انجام شده است.
رفیعی با تاكید بر اینكه سامانه های پرتودهی همچون سامانه های دوستدار محیط زیست به حساب می آید، اظهار داشت: این سامانه اولا مصرف سموم شیمیایی كه در حوزه افزایش ماندگاری و استریل استفاده می شود را می كاهد و ثانیا چون زیرساخت مهمی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی است، در حوزه كاهش مصرف آب و كاهش ضایعات بعد از تولید در حوزه كشاورزی و مواد غذایی هم اثرگذار می باشد.
مدیرعامل این شركت دانش بنیان با اشاره به اینكه ما دو چشم انداز برای آینده این شركت تعریف كردیم، خاطرنشان كرد: اول اینكه در كوتاه مدت هزینه تمام شده خدمات خود به حوزه تجهیزات پزشكی و عموم صنایع را به یك سوم كاهش دهیم و در گام دوم ساخت حداقل ۱۰ سامانه پرتودهی در كشور است؛ چونكه ما نیاز جدی در هر سه فصل به امنیت غذا، امنیت درمان و ذخایر استراتژیك داریم.
وی به بیان كاربردهای سامانه پرتودهی این شركت در سایر حوزه های غیر پزشكی پرداخت و اظهار نمود: هم اكنون ما امكان ذخیره سازی "سیب زمینی" و "پیاز" به مدت دو سال را نداریم؛ ازاین رو سالیانه با یك میلیون تن ضایعات سیب زمینی در كشور مواجه هستیم و این در شرایطی است كه با استفاده از سامانه های پرتودهی امكان ذخیره سازی مواد غذایی در طولانی مدت فراهم خواهد شد.
رفیعی با تاكید بر اینكه ضریب استریل مواد و كالاها در سامانه پرتودهی و اطمینان از كارایی آن ۹۹/۹۹ درصد است كه بالاترین ضریب اطمینان به حساب می آید، درباره استقرار این سامانه در استان های مختلف كشور اظهار داشت: برای استقرار این سامانه در همه استان های كشور، تابحال توانستیم با چند استان به توافق برسیم كه از آن جمله می توان به توافق با استاندار خراسان رضوی اشاره نمود. در این توافق مقرر شد تا یك مركز استراتژیك و امور قرنطینه در این استان مستقر شود.
به قول وی، كار مطالعات این طرح انجام شده و بزودی در یك "بندر خشك" در نزدیكی مشهد ایجاد خواهد شد.
مجری طرح به اهمیت استقرار بندرهای خشك و مراكز قرنطینه اشاره نمود و توضیح داد: ما مبلغ ۳ میلیارد دلار صادرات به افغانستان و ۳ میلیون دلار واردات از این كشور داریم كه واردات محصولات از افغانستان مشمول امور قرنطینه ای است كه یك گرفتاری در حوزه مراودات تجاری میان ایران و افغانستان بوجود آورده است، ولی با استقرار سامانه پرتودهی، مشكل واردات از این كشور رفع خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری، به قول وی علاوه بر آن مطالعاتی در استان بوشهر انجام داده ایم كه این استان بتواند به قطب ورود و خروج كالاهای قرنطینه ای تبدیل گردد.



1399/01/17
23:29:15
5.0 / 5
3166
تگهای خبر: پزشكی , تولید , خدمات , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵