در سالی كه گذشت؛

زمین ایران بیش از۱۱هزار بار لرزید

زمین ایران بیش از۱۱هزار بار لرزید

به گزارش لیمو بلاگ عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با اشاره به اینكه زمین ایران ۱۱هزار و۴۸۰ بار لرزید، اظهار داشت: فارس و كرمان بیشترین و استان های مركزی و البرز كمترین تعداد زمین لرزه ها را داشته اند.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر، زمین لرزه همچون مخاطرات طبیعی است كه پیوسته در سراسر كره زمین رخ می دهد. در این میان ایران به سبب قرارگرفتن در كمربند كوهزایی آلپ- هیمالیا و حضور گسل های فعال فراوان، كشوری لرزه خیز است كه هر از چندگاه شاهد وقوع زمین لرزه های بزرگ هم می شود.
دكتر محمد مختاری عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اطلاعاتی در زمینه زمین لرزه های سال ۹۸ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بخش اعظم وسعت كشور ما در احاطه یكی از بزرگترین كمربندهای لرزه خیزی دنیا است به صورتی كه ایران ششمین كشور دنیا به لحاظ وقوع زمین لرزه بشمار می رود و هر ساله خسارات مالی و جانی فراوان و جبران ناپذیری را متحمل می شود.
وی اضافه كرد: در سال ۱۳۹۸ به صورت میانگین هر ماه یك زمین لرزه بالای ۴.۵ ریشتر رخ داده است.
زمین لرزه های بالای ۲.۵ ریشتر


زمین لرزه های بالای ۴.۵ ریشتر مثلث های آبی محل استقرار ایستگاههای لرزه نگار
مهمترین زمین لرزه ها در سالی كه گذشت
مختاری اضافه كرد: یكی از مهم ترین زمین لرزه ها مربوط به ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۸ به بزرگای ۵.۴ در استان هرمزگان - حوالی «رویدر» بود.
وی افزود: این زمین لرزه به وقت محلی ۰۱: ۳۴: ۲۳ و با مختصات طول جغرافیایی ۵۵.۳۲، عرض جغرافیایی ۲۷.۲، در ۳۰ كیلومتری رویدر و ۳۸ كیلومتری بندر خمیر رخ داد.
به گفته عضو هیئت علمی پژوهشگاه زلزله، زمین لرزه های دوقلوی ۴ اسفند ۱۳۹۸ بخش قطور، شهرستان خوی، آذربایجان غربی بامداد روز یكشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ به بزرگای ۵.۸ ریشتر در مقیاس امواج طولی حوالی شهرهای قطور و خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند. این زمین لرزه كه چندین پیش لرزه و پس لرزه (بیش از ۱۰۰) در نزدیكی شهرهای قطور، خوی، زرآباد و تسوج در استان آذربایجان غربی را هم به همراه داشت در ساعت ۰۹: ۲۳ در عمق ۱۰ كیلومتری زمین رخ داد.
وی اشاره كرد: همینطور عصر همان روز (۴ اسفند ۱۳۹۸) در ساعت ۱۹: ۳۰ زمین لرزه دیگری به بزرگای ۵.۹ ریشتر، آذربایجان غربی و تقریباً منطبق بر رومركز زمین لرزه نخست را لرزاند و تعدادی كشته و زخمی بر جای گذاشت.
مختاری عنوان كرد: در صبح روز جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ زمین لرزه ای به بزرگای ۵.۹ ریشتر حوالی شهر تَرك از شهرستان میانه (آذربایجان شرقی) را لرزاند. این زمین لرزه كه چندین پیش لرزه و پس لرزه در نزدیكی شهرهای میانه، تركمانچای و تَرك در استان آذربایجان شرقی را هم به همراه داشت، در ساعت ۰۲: ۱۷: ۰۵ در عمق ۹ كیلومتری زمین رخ داد و چندین كشته و مجروح بر جای گذاشت.
وی افزود: زمین لرزه ۵.۸ ریشتری ۱۲ دی ۱۳۹۸ سنگان در خراسان رضوی رخ داد كه در عمق ۸ كیلومتری زمین و در ساعت ۷: ۵۹ دقیقه بامداد روز پنج شنبه صورت گرفت.
مختاری با اعلان اینكه زمین لرزه ۵.۸ ریشتری ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ بندر لافت در استان هرمزگان در روز یك شنبه ساعت ۱۶: ۰۰: ۴۶ «لافت» شهرستان قشم را لرزاند اظهار داشت: این زمین لرزه در عمق ۱۳ كیلومتری زمین و در مرز خلیج فارس و هرمزگان و مختصات جغرافیایی (۲۶.۹۳ شمالی و ۵۵.۸۸ شرقی) رخ داده است.
به گفته وی شدت این زمین لرزه به حدی بود كه بیشتر از ۲۰ ثانیه ادامه داشت و در شهرهای همچون قشم احساس شد.
وی اشاره كرد: لازم به ذكر است كه دو زمین لرزه ۳.۹ ریشتری و ۴.۴ ریشتری هم در ساعت ۱۵: ۵۱ و ۱۵: ۵۴ دقیقه این منطقه را لرزاند كه بعنوان پیش لرزه ثبت شده اند. با شناخت اینگونه موارد امكان دارد بتوان در آینده به وقوع زمین لرزه اصلی پی برد كه تحقیقاتی در این موارد در حال انجام می باشد.
مختاری اضافه كرد: زمین لرزه ۵.۷ ریشتری ۱۷ تیرماه ۱۳۹۸ در روز دوشنبه ساعت ۱۱: ۳۰ دقیقه و در ۱۹ كیلومتری مسجد سلیمان در استان خوزستان را به شدت تكان داد. این زمین لرزه به طول جغرافیایی ۴۹.۵، عرض جغرافیایی ۳۱.۹۵ و در عمق ۱۷ كیلومتری رخ داد. شدت زمین لرزه به حدی بود كه همه شهرهای استان خوزستان و حتی استان های همدان، چهار محال و بختیاری و لرستان هم این زمین لرزه را احساس كردند. این زمین لرزه در كویت هم احساس شد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه زلزله اظهار داشت: زمین لرزه فروردین ماه ۱۳۹۸ در جنوب سومار- كرمانشاه در ساعت ۱۴: ۳۷ بعدازظهر (به وقت محلی) روز ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ شمسی با بزرگای ۵.۱ ریشتر درمرز ایران و عراق رخ داد. كانون این زمین لرزه در نزدیكی یكی از شاخه های گسل پیش ژرفای زاگرس قرار دارد.
وی افزود: زمین لرزه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ جنوب خاوری دهدشت - كهگیلویه و بویراحمد در ساعت ۰۰ و ۲۱ دقیقه نیمه شب (به وقت محلی) با بزرگای ۵.۱ در مقیاس امواج محلی در ۲۱ كیلومتر جنوب چرام و ۱۳ كیلومتر جنوب خاور دهدشت در استان كهگیلویه و بویراحمد به وقوع پیوست. زمین لرزه در عمق ۹ كیلومتری و كانون آن در نزدیك گسل میشان بوده است.
فهرست زمین لرزه های مهم سال ۱۳۹۸ با بزرگای بالای ۵

توزیع فراوانی زمین لرزه های بالای ۳ ریشتر سال ۹۸ به تفكیك استان



نقشه توزیع فراوانی زمین لرزه های بالای ۳ ریشتر سال ۱۳۹۸ ایران به تفكیك استان


دكتر محمدمختاری عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در ادامه هم با اعلان اینكه زمین ایران ۱۱ هزار و۴۸۰ بار لرزید، اظهار داشت: همچنان كه در اشكال و جداول بالا آورده شده است قریب به اتفاق اغلب ایران را زمین لرزه با بزرگای قابل توجهی مورد تهدید قرار می دهد. اگر به آمار زمین لرزه های بالای ۳ ریشتر دقت كنیم استان های فارس و كرمان بیشترین تعداد زمین لرزه و استان های مركزی و البرز كمترین تعداد زمین لرزه را در سال ۱۳۹۸ ثبت كرده اند.

1399/01/21
13:36:20
5.0 / 5
3258
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲