روش جدید درمان آتروز زانو كه به فاز بالینی رسید

نمایش راهكاری برای درمان آرتروز با سلول های مزانشیمی

نمایش راهكاری برای درمان آرتروز با سلول های مزانشیمی

لیمو بلاگ: پژوهشگران ایرانی با استفاده از سلول های ˮمزانشیمیˮ روشی را برای درمان آتروز نمایش كردند و به قول آنها پس از تزریق این سلول ها به زانو پس از ۶ ماه عمل بازسازی غضروف صورت خواهد گرفت.



مسعود كرباسیان مجری این طرح در گفت وگو با ایسنا، بیماری آرتروز (استئوآرتریت) را شایع ترین بیماری مفصلی و معمول ترین فرم التهاب مفصلی توصیف كرد و اظهار داشت: این بیماری با بالا رفتن سن به شدت افزایش می یابد به صورتی كه تغییرات رادیولوژیك در سنین بالای ۶۳ تا ۶۵ سال دیده میگردد.

وی از نمایش روش سلول درمانی برای درمان این بیماری آگاهی داد و اظهار داشت: این روش شامل ویال های حاوی سلول های مزانشیمی است كه از خود فرد گرفته میگردد و پس از كشت آن به بیمار تزریق میگردد.

كرباسیان این سلول ها را سلول های مزانشیمی دانست و افزود: این سلول ها دارای قابلیت تكثیر بوده و توانایی تمایز به رده های مختلف استخوان ساز، غضروف ساز و چربی ساز را دارند. همین طور این سلول ها به واسطه پیام های شیمیایی حاصل از بافت لطمه دیده، به آن ناحیه مهاجرت می كنند و تمایز می یابند. علاوه بر آن سلول های مزانشیمی قابلیت تنظیم سیستم ایمنی هستند بدین سان كه سبب فروكش كردن واكنش های التهابی از راه ترشح "سیتوكاین" های ضد التهابی و در نتیجه پیشگیری از رد پیوند شده و گزینه مناسبی برای پیوند آلوژن هستند.

این محقق با اشاره به جزئیات این مطالعات اشاره كرد: پیوند سلول های مزانشیمی در مدل استئوآرتریت در حیواناتی مانند موش صحرایی، خرگوش، خوك، سگ و اسب مورد بررسی قرار گرفت و نتایج این مطالعات نشان داد پیوند این سلول ها فاقد عارضه جانبی قابل توجه بوده و اثر بخشی درمانی آنها در زمینه احداث غضروف در ناحیه لطمه دیده اثبات شد.

وی با اشاره به اینكه بی خطر بودن پیوند این سلول ها سبب شد تا این مطالعات به فاز كار آزمایی های بالینی راه یابد، افزود: در فاز بالینی در ۱۸ بیمار شامل ۶ مرد و ۱۲ زن با متوسط سنی ۴۱ تا ۶۹ سال مبتلا به آتروز در مراحل ۳ و ۴ پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی حاصل از چربی "سینوویم" انجام شد.

به قول مجری طرح، بیماری آرتروز دارای مراحل پیشروی از یك تا ۵ است كه در مرحله ۵ غضروف باید تعویض شود.

كرباسیان افزود: چربی سینوویم از سمت داخل بالشتك چربی تحت كشككی با روش آرتروسكوپیك به دست آمد و پس از جدا سازی سلول ها با تعداد ۱.۵ میلیون با حدود ۲ میلی لیتر PRP به صورت داخل مفصلی به درون زانوی بیمار تزریق شد.

وی به نتایج بالینی به دست آمده از این روش اشاره نمود و تصریح كرد: بعنوان نمونه فرد ورزشكار رشته جودو كه مبتلا به آرتروز شده بود با استفاده از این روش ۷ ماه پس از تزریق سلول محل لطمه دیده با بافت نرم پوشیده شده و یك سال پس از درمان علائم بالینی به صورت واضح بهبود یافت و بیمار توانست فعالیت های خودرا در سطح پیش از جراحی آغاز كند.

وی اشاره كرد: این امر نشان داده است پیوند سلول های استرومال مغز استخوان اتولوگ می تواند سبب ترمیم ضایعات بزرگ غضروفی در افراد جوان و فعال شود.

كرباسیان با تاكید بر اینكه سلول های مورد استفاده در این روش PRP نیست، اظهار داشت: PRP پلاسما است ولی این روش، سلول های مزانشیمی هستند كه موجب تشكیل بافت غضروف میگردد. این سلول ها از خود فرد گرفته و پس از كشت باردیگر به بیمار تزریق خواهد شد.

مجری طرح افزود: این سلول ها پس از ۶ ماه تزریق آغاز به بازسازی می كنند و به مدت ۵ سال دوام دارند.

كرباسیان با اشاره به نحوه اعمال این روش برای افراد كاندید، توضیح داد: افراد مبتلا به آرتروز با بازگشت به پزشكان، برمبنای پروتكل هایی مورد معاینه قرار می گیرند تا تشخیص داده شود كه فرد آیا كاندید دریافت این روش درمانی است یا خیر. در این مرحله فرد كاندید به ما معرفی میگردد تا اقدامات بعدی درمانی صورت گیرد.

وی تصریح كرد: برای افرادی كه از آرتروز رنج می برند این روش موجب بازسازی غضروف عضو آنها میگردد.




1397/09/23
13:20:44
5.0 / 5
4816
تگهای خبر: پژوهش
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴