سازمان فضایی خبر داد:

فناوری فضایی به شناسایی زیستگاه پرندگان مهاجر كمك می نماید

فناوری فضایی به شناسایی زیستگاه پرندگان مهاجر كمك می نماید

به گزارش لیمو بلاگ سازمان فضایی ایران از امكان استفاده از ابزارهای فناوری فضایی برای شناسایی زیستگاه پرندگان مهاجر و ردیابی مسیر آنها اطلاع داد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر، اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران همزمان با روز جهانی پرندگان مهاجر (۹ می ) و به منظور آگاهی بخشی در مورد پرندگان مهاجر و اهمیت زیستگاه های آنها، بر نقش فناوری فضایی در شناسایی زیستگاه پرندگان مهاجر و ردیابی مسیر آنها تاکید نمود. این سازمان اعلام نمود که با استفاده از تصاویر ماهواره ای، امکان تشخیص زود هنگام اکوسیستم های آبی در حال تغییر و مدیریت این تالاب ها برای حفاظت و پشتیبانی از طیف وسیعی از پرندگان مهاجر فراهم است. پرندگان مهاجر معمولا از مناطق سردسیر به سمت جنوب مهاجرت می کنند و ایران به دلیل دارا بودن اقلیم متنوع، یکی از کریدورهای اصلی مهاجرت پرندگان از شمال زمین (سیبری غربی و اروپای غربی) به مناطق معتدل جنوبی به حساب می آید. ازاین رو تالاب ها و زیستگاه های استان های گیلان، مازندران، خوزستان و هرمزگان و سیستان و بلوچستان و فارس برای پرنده های مهاجر حائز اهمیت می باشد و این استان ها ۸۸ تا ۹۳ درصد پرندگان مهاجر را پذیرا هستند. اما به رغم آنکه تالاب و پرنده دو مولفه زیستی جدا ناپذیر از هم هستند و پرندگان مهاجر کاملا به حیات تالاب ها وابسته اند، چند سالی است که این اکوسیستم های آبی با خطر کم آبی و خشکی رو به رو شده اند. به نحوی که خیلی از تالاب های پرارزش یعنی خانه پرندگان به دلیل کاهش بارندگی، ورود پساب های شهری، روستایی و حتی پساب های نفتی، تخصیص ندادن حقابه، خشکسالی و تبدیل اراضی تالاب به زمین های کشاورزی، خشک شده و بعضی از آنها به شوره زار تبدیل گشته است. از بین رفتن این حوضه های آبی، صدمه بسیاری نه تنها به زندگی ساکنین اطراف آن وارد می کند، بلکه بر حیات پرندگان بخصوص مهاجرت پرندگان تأثیر دارد و حتی رژیم گونه ای پرندگان آن تغییر کرده و بعضی از پرندگان دیگر به این تالاب ها نمی آیند و در بعضی موارد گونه های جدیدی وارد می شوند.
تصاویر ماهواره ای بعضی از تالاب های مهاجرپذیر پس از آبگیری های اخیر
در این میان فناوری فضایی و استفاده از تصاویر ماهواره ای می تواند در پروژه های حفاظت از پرندگان مهاجر نقش موثری ایفا کند. هم اکنون خیلی از پروژه های حفاظت از پرندگان مهاجر با حمایت گروه های علمی و متخصصان، از تصاویر ماهواره ای که به صورت مجانی در اختیار همه قرار دارد، استفاده می نمایند. همچون پروژه BirdReturns که مهاجرت این پرندگان را از آلاسکا و کانادا تا آمریکا مرکزی و جنوبی و به سمت سواحل اقیانوس آرام، ردیابی می کنند. بررسی ها نشان داده است که تشخیص زود هنگام اکوسیستم های آبی در حال تغییر، بخصوص زیستگاه های آبی (تالاب ها) پرندگان مهاجر، با استفاده از تصاویر ماهواره ای و مدیریت این تالاب ها برای حفاظت و پشتیبانی از طیف وسیعی از این پرندگان و جلب آنها، می تواند مانع از بین رفتن تنوع زیستی آنها شده و پناهگاهی امن برای آنها فراهم آورد.

1399/02/22
17:19:17
5.0 / 5
3001
تگهای خبر: سازمان , سیستم , فناوری
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲