در گفت وگو با لیمو بلاگ اعلام شد

بجای انتقال آب رویكرد مدیریت منابع آبی را در پیش بگیریم

بجای انتقال آب رویكرد مدیریت منابع آبی را در پیش بگیریم

به گزارش لیمو بلاگ رئیس سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی ایران با اعلان اینكه در دنیا برای تامین آب انتقال آب از حوزه ای به حوزه دیگر در دستور كار نیست، اظهار داشت: باتوجه به اثرات زیست محیطی كه این طرح دارد، سفارش می شود بجای انتقال آب، مدیریت منابع آبی را در دستور كار قرار دهیم.


دکتر علیرضا شهیدی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه از سازمان زمین شناسی برای اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی دعوت به عمل آورده شده است، اضافه کرد: از آنجایی که این سازمان دارای داده و اطلاعات پایه و همین طور نقشه های زمین شناسی از این منطقه است، بدین جهت در زمینه انتقال آب دریای خزر از سازمان زمین شناسی دعوت شده است.
وی با اعلان اینکه این سازمان جهت شرکت در کمیته ای که برای انتقال آب دریای خزر تشکیل شده است، بعنوان یکی از اعضا دعوت شده است، تصریح کرد: حضور ما جهت شرکت در این کمیته بمنظور ارائه نظرات است.
شهیدی با اشاره به رویکرد سازمان زمین شناسی برای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، اشاره کرد: مسیریابی انتقال آب دریای خزر بسیار مهم است؛ چونکه اگر مسیر مناسبی انتخاب نشود، ممکنست خسارت غیر قابل جبرانی به کشور وارد شود.
رئیس سازمان زمین شناسی، طول این مسیر را از دریای کاسپین تا شمال سمنان دانست.
وی با اشاره به اثرات زیست محیطی اجرای طرح انتقال آب دریای خزر، اظهار نمود: در مجموع در دنیا انتقال آب از حوزه ای به حوزه دیگر در دستور کار سازمان های مرتبط قرار نمی گیرد، ولی با توجه به این که در دشت های مرکزی کشور با کمبود آب مواجه هستیم، بنظر می رسد که این روش می تواند کمکی برای تامین آب مورد نیاز در این مناطق باشد.
شهیدی افزود: ولی سفارش ما این است که اگر مقرر است انتقال آبی صورت گیرد، این انتقال آب با هدف انتقال آب آشامیدنی باشد و این طرح برای تهیه آب مورد نیاز کشاورزی صورت نگیرد.
این محقق حوزه زمین شناسی با تاکید بر اینکه رویکرد دنیا دراین زمینه مدیریت مصرف آب است، اظهار داشت: برمبنای آمارها ۹۰ درصد از آبی که در کشور مصرف می شود در حوزه کشاورزی، ۶ درصد در بخش صنعت و ۱۴ درصد در بخش شرب است؛ بدین جهت اگر بتوانیم تغییرات مناسبی در الگوی مصرف و تغییر الگوی کشاورزی اعمال نماییم، می توانیم مقدار زیادی از آبی که مصرف می شود را ذخیره سازی نماییم.
شهیدی اشاره کرد: بهترین اقدام برای تامین آب مدیریت مصرف منابع آب است و ارائه الگوی مصرف بهینه می تواند تاثیرگذارتر باشد.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، انتقال آب دریای مازندران به کویر مرکزی و حتی اتصال آن به خلیج فارس نخستین بار حدود ۲۰ سال پیش عنوان شد و پس از مدتی به فراموشی دو دهه ای سپرده شد، ولی در دولت دهم باردیگر این ایده با قدرت بیشتری ظهور یافت و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۱ در ساحل منطقه سواحل استان مازندران آغاز شد، به شکلی که اعلام گردید فاز اول مطالعه برای انتقال آب دریای خزر به سمنان انجام شده است.
در کنار همه انتقاداتی که به اجرای این طرح شد، نگرانی های زیادی درباب جنگل های هیرکانی وجود دارد؛ چونکه برمبنای برنامه ریزی ها مقرر است لوله های انتقال آب از میان درختان این جنگل عبور کند که این امر جنگل تراشی را به دنبال دارد.




منبع:

1399/02/29
11:31:36
5.0 / 5
3270
تگهای خبر: سازمان , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵