در یك شركت دانش بنیان انجام شد؛

تولید بذرهای سیب زمینی عاری از ویروس

تولید بذرهای سیب زمینی عاری از ویروس

به گزارش لیمو بلاگ یك شركت دانش بنیان موفق به تولید بذرهای سیب زمینی عاری از ویروس شده كه این اقدام كشور را از واردات بذر سیب زمینی بی نیاز می كند.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از معاونت علمی و فناوری، کل بذر سیب زمینی مورد نیاز کشور وابسته به واردات بود. درک این نیاز، تعدادی از متخصصان ایرانی را به فکر تأمین داخلی این نیاز انداخت. همین هدف سبب شد سال ۸۵ شرکتی برای تولید مینی تیوبر سیب زمینی شکل بگیرد. این شرکت دانش بنیان در خلال ۱۴ سال توانست به فناوری تولید سیب زمینی عاری از ویروس از راه کشت بافت برسد و این اتفاق، ایران را از واردات بذر سیب زمینی به کشور بی نیاز کرد.
این شرکت با هدف معرفی و عرضه محصولاتی که تولید آنها به تکنولوژی و علمی فراتر نیاز داشت، پا به عرصه کشاورزی ایران نهاد و کار خویش را با تولید مینی تیوبر سیب زمینی شروع کرد. تلاش مداوم، همکاری با شرکت ها و مؤسسات تحقیقاتی داخلی و خارجی و بهره گیری از علم و تکنولوژی روز دنیا به رشد این شرکت منجر گردید.
در این فرایند ابتدا گیاهانی که مشخصه اصلی رقم مورد نظر را دارند، انتخاب شده و سپس وارد فرایند ویروس زدایی می شوند در ادامه اندام های هوایی دارای بیشترین رشد گیاه جداسازی شده و بر روی محیط های کشت مناسب کشت می شوند. گیاهچه های حاصل بعد از تکثیر مقدماتی توسط آزمایشگاه های مستقل مورد آزمون عاری از ویروس بودن قرار می گیرند.
انجام آزمون ELISA و تکثیر گیاهچه های موجود در صورت عاری بودن آنها از هر نوع ویروس بر اساس این آزمایش دیگر مرحله این فرایند است. با کشت گیاهچه های تکثیر شده بعد از این آزمایش در گلخانه های استاندارد، ریزغده یا مینی تیوبر تولید می شود.
به گفته محمد بهبهانی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، با گذشت ۱۴ سال این شرکت، توانسته با افزایش ظرفیت تولید خود، به بزرگترین تولیدکننده مینی تیوبر سیب زمینی کشور تبدیل گردد و با گسترش سبد محصولاتش به گیاهان زینتی همچون پایه رز عاری از ویروس، محصولات خویش را به مشتریانش در سرتاسر ایران برساند.
وی افزود: تحقیق، توسعه و نوآوری همواره یکی از مهمترین اهداف ما است. بر همین اساس، شرکت با تحقیقات چند ساله خود، موفق به تولید چندین گونه دارویی خاص که تکثیر آنها در کشور با روش های معمول خیلی سخت و یا امکان پذیر نبود، شد و الان آنها را در محصولات خود جای داده است.
وی بابیان اینکه این شرکت دانش بنیان توانسته با تلاش خود ایران را از واردات بذر سیب زمینی مورد نیاز کشور بی نیاز کند، بیان نمود: سالانه بیشتر از دو میلیون دلار ارز برای واردات بذر سیب زمینی از کشور خارج می شود. هم اکنون نه تنها احتیاج به واردات نداریم بلکه با اختصاص منابع آب و خاک ارزش کشور می توانیم به جای تولید سیب زمینی خوراکی با ارزش هر کیلو ۲۰ هزار ریال نسبت به تولید بذر سیب زمینی که ارزشی بالاتر و در کلاس های مختلف از کیلویی ۷۰ هزار ریال تا ۷۰۰ هزار ریال داردو باید نسبت به صادرات آن و ارزآوری اقدام نمود.

1399/03/06
23:55:22
5.0 / 5
2942
تگهای خبر: تكنولوژی , تولید , دانش بنیان , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴