عضو هیات علمی مركز تحقیقات مسكن اعلام كرد

اجرای پایلوت سامانه های اخطار و پاسخ سریع در 8 نقطه كشور

اجرای پایلوت سامانه های اخطار و پاسخ سریع در 8 نقطه كشور

به گزارش لیمو بلاگ بر مبنای طرح مشتركی، محققان مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی مبادرت به راه اندازی سامانه های اخطار سریع و پاسخ سریع كردند كه در این راستا از ۲۰ ایستگاه اخطار سریع زلزله، ۴ ایستگاه و از ۱۰ ایستگاه پاسخ سریع ۴ ایستگاه نصب شده كه داده هایی از آنها به دست آمده و در اختیار سازمان مدیریت بحران شهرداری قرار داده شده است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمد شاهوار، عضو هیات علمی بخش شبکه شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در لایو اینستاگرام با اشاره به اینکه دنیا در مواجهه با زلزله به سمت عکس العمل های منطقی و مناسب پیش می رود، اظهار داشت: در زمان رخداد زلزله مهمترین اقدامی که انجام می شود، شناسایی چشمه زلزله و بزرگای آن است که این امر از راه شبکه های شتابنگاری و لرزه نگاری صورت می گیرد.
وی افزود: از آنجایی که سرعت انتشار داده ها از جانب این دستگاه ها زیاد است، ما می توانیم پیش از رسیدن موج مخرب زلزله، رخداد این زلزله را اطلاع رسانی نماییم. سامانه های اخطار سریع در این حوزه می تواند موثر باشد.
شاهوار، با اشاره به زلزله سرپل ذهاب، اشاره کرد: نکته مهم در زلزله های بزرگ این است که رخداد آن مربوط به یک نقطه نمی گردد، بلکه در این چنین زلزله هایی صفحه گسیختگی دارد و در زلزله ای به بزرگای ۷ حدود ۵۰ تا ۸۰ کیلومتری گسیختگی ایجاد می شود؛ یعنی در این وسعت شهرها و روستاهای مختلفی صدمه می بینند.
وی امتداد گسیختگی را از دیگر پارامترهای مهم در زلزله های مهم دانست و اضافه کرد: در زلزله های بزرگ انتظار داریم که حتی در انتهای گسیختگی خسارات بیشتری داشته باشیم که نمونه آن زلزله سرپل ذهاب است. در لحظه اولیه این زلزله با عنایت به قطع شدن ارتباطات نیروهای امدادی نمی دانست که به کدام سمت ازگله برای امدادرسانی حرکت کند؛ ولی از آنجایی که غرب و شمال ازگله به کشور عراق ختم می شد؛ ازاین رو بین شمال شرق، شرق و جنوب حرکت کردند و هرچه به سمت جنوب ازگله به سمت سرپل ذهاب می رسیدیم، بر میزان خسارات افزایش می یافت.
مجری طرح سامانه اخطار و پاسخ سریع، با اشاره به نقش دستگاه های شتابنگاری در یافتن محل خسارات، توضیح داد: این دستگاه ها قادر به محاسبه شتاب ناشی از زلزله هستند و بر مبنای داده های این دستگاه می توان میزان خسارات را برآورد کرد.
سامانه اخطار سریع
این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه این سامانه های اخطار سریع بر مبنای ثانیه ها کار می کنند، اظهار داشت: این نوع سامانه ها حتما باید در نزدیکی گسل ها نصب شوند و از آنجایی که نمی توان پیش بینی نمود که زلزله ها در کدام بخش از گسل ها ایجاد گسیختگی می کنند؛ ازاین رو نیاز است تا این سامانه ها به صورت پراکنده نصب شوند.
شاهوار، گران قیمت بودن این سامانه ها را چالش های نصب آن دانست و اظهار نمود: قیمت نصب و هزینه های کنترل و نگهداری این سامانه ها بسیار زیاد است ولی فوایدی که در مدیریت بحران حاصل می شود، بیشتر است و ما برای کاربردی کردن این سامانه ها نیاز داریم تا زیرساخت های آنرا در کشور فراهم نماییم.
این محقق حوزه زلزله، نبود اطلاع رسانی عمومی مناسب برای اخطار سریع زلزله را از دیگر چالش های این حوزه نام برد و خاطرنشان کرد: در زلزله های مهمی چون بم، سرپل ذهاب و منجیل ارتباطات قطع شد، علاوه بر آن شبکه های قوی ملی لرزه نگاری و شتابنگاری در کشور نداریم و اگر هزار ایستگاه شتابنگاری به روز بود و یا تعداد شبکه لرزه نگاری بیشتر بود، وضعیت بهتری داشتیم.
وی با اشاره به اجرای طرح پیاده سازی سامانه اخطار سریع در کشور، توضیح داد: اخطار سریع جزو وظایف شهرداری است و قرار شد به صورت پایلوت نسبت به پیاده سازی اخطار سریع اقدام نماییم.
شاهوار با اشاره به اجرای پایلوت سامانه اخطار سریع در تهران، توضیح داد: سامانه های اخطار سریع کاری است که از جانب شهرداری تهران عنوان شد و در خلال آن مقرر شد طراحی این سامانه ها را بر مبنای ۲۰ ایستگاه شتابنگاری اجرایی نماییم.
وی با اشاره به اینکه ۲۰ ایستگاه برای اجرای این طرح کافی نیست، افزود: در این پس از مطالعات، ۴۶ ایستگاه را برای این امر انتخاب کردیم که هم اکنون برای ۴ ایستگاه شتابنگاری "امامزاده هاشم"، "مشا"، "دماوند" و "سد لار" فعال گشته است. این ایستگاه ها در زمینلرزه های گذشته کار کرده اند.
مجری طرح، هزینه اجرای هر ایستگاه اخطار سریع را ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: از ۴۶ نقطه انتخاب شده مقرر است ۲۰ ایستگاه فعال شود و در این راستا ۲۰ نقطه که لرزه خیزی بیشتری دارند و شامل مشا و شرق و جنوب شرق تهران می شوند، برای اجرای پایلوت انتخاب شده است.
پیاده سازی سامانه پاسخ سریع
عضو هیات علمی شبکه شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به بخش پیاده سازی سامانه پاسخ سریع در کشور، اظهار داشت: در بخش پیاده سازی سامانه پاسخ سریع این طرح، قرار شد برای شهرهای پرجمعیت و لرزه خیز اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه در این راستا بعضی از شهرهای مهم چون "تهران"، "کرج"، "تبریز"، "مشهد"، "اهواز"، "بندرعباس"، "کرمان" و "شیراز" انتخاب شدند، خاطرنشان کرد: در فاز اول ۱۰ ایستگاه شتابنگاری در تبریز و اطراف آن، ۱۰ ایستگاه در مشهد و در تهران نصب گردید و بر مبنای برنامه ریزی ها تعداد ایستگاه های نصب شده در کشور باید به عدد ۱۰۰ ایستگاه برسد؛ ولی در این حوزه با محدودیت مواجه هستیم که از آن جمله می توان به چالش های ارتباطی اشاره نمود که بر اساس سیمکارت است و لازم است این ایستگاه ها به شبکه فیبر نوری مجهز شوند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون این ایستگاه ها در شهرهای "تبریز"، "مشهد"و "تهران" اجرایی و در "کرمان" در دست اجرا است، اظهار داشت: هم اکنون ۳۰ ایستگاه در این حوزه فعال گشته است.
به گفته وی، ایستگاه های اخطار و پاسخ سریع راه اندازی و داده های آن استخراج شده است که این داده ها در اختیار سازمان مدیریت بحران شهرداری قرار دارد.
تفاوت سامانه های اخطار و پاسخ سریع
دکتر بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با ایسنا نیز در خصوص تفاوت های سامانه های اخطار و پاسخ سریع توضیح داد: سامانه های اخطار و پاسخ سریع بر اساس اختلاف زمانی است که بر مبنای موج P و سرعت موج S زلزله شکل می گیرد.
وی با اشاره به اینکه سرعت موج P بیشتر و تخریب آن کم است، افزود: این در حالیست که تخریب زلزله در موج S که به آن "موج برشی" هم گفته می شود، بیشتر ولی سرعت آن کم است، بگونه ای که سرعت موج S حدود ۷ دهم سرعت موج P است؛ ازاین رو موج S با اختلاف چند ثانیه ای نسبت به موج P به ما می رسد.
بیت اللهی افزود: دستگاه شتابنگاری وقتی موج P را ثبت می کند، با استفاده از امواج الکترومغناطیس این پالس را به مرکز مورد نظر ارسال می کند و با تاخیر چند ثانیه ای موج S ارسال می شود و در چند ثانیه وقفه میان این دو موج می توان اقداماتی را برای اخطار سریع اجرایی کرد.
وی با اشاره به اینکه در کشور ژاپن از این وقفه برای توقف قطارهای سریع السیر و قطع گاز از راه پالس الکتریکی استفاده می شود، اضافه کرد: این بخش از سیستم را هشدار سریع گفته می شود.
مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به سامانه های پاسخ سریع، اشاره کرد: زمانی که موج مخرب S در بخشی آمده، ولی نمی دانیم در کدام بخش شهر صدمه بیشتری وارد شده است، این داده های ایستگاه های شتابنگاری هستند که نشان می دهند تخریب در کدام بخش شهر است، چونکه این ایستگاه های شتابگاری که مبین نیروی زلزله هستند، در همه نقاط پراکنده اند.
وی با اشاره به اینکه سامانه های اخطار باعث می شود که عملکرد ما در رسیدگی به بحران افزایش یابد، اظهار داشت: این سامانه ها به ما اولویت های امدادرسانی را نشان می دهند.



1399/03/11
13:52:52
5.0 / 5
3352
تگهای خبر: اینستاگرام , سازمان , سیستم
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳