اجرای طرحی برای حفظ زنجیره ارزشی ایده تا بازار در پارك فناوری تهران

اجرای طرحی برای حفظ زنجیره ارزشی ایده تا بازار در پارك فناوری تهران

به گزارش لیمو بلاگ رئیس پارك علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به اینكه طرح جیكو با هدف حفظ زنجیره ارزشی ایده تا بازار در پارك علم و فناوری دانشگاه تهران شكل گرفت، اظهار داشت: از مهم ترین مشكلات امروز كشور نبود نیروی كاری دانش محور است كه در مواقع ضرورت وارد و در صورت عدم نیاز خارج شوند؛ به عبارتی ضمن چابك بودن انعطاف پذیری لازم را هم داشته باشند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر عباس زارعی هنزکی امروز در مراسم امضای یادداشت تفاهم چند جانبه میان بنیاد ملی توسعه فناوری، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه استارتاپها منابع انسانی با دانش تخصصی در دسترس ندارند، اظهار نمود: در طرح جیکو (طرح تأمین نیروی کار دانشی برای شرکت ها) دانشجویان برای کار دانشجویی تخصصی به شرکت های دانش بنیان معرفی می گردند.
وی با اشاره به اینکه در زنجیره ارزشی ایده تا بازار هدف این است که ایده به ثروت نهایی و ماندگار تبدیل گردد، اضافه کرد: برای این زنجیره ارزشی برنامه ریزی شده است و دانشگاه تهران برای هر بخش شامل ثبت هسته نوآور و پیشرو و... برنامه دارد.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تصریح کرد: طرح جیکو سومین برنامه راهبردی دانشگاه تهران در حوزه کارآفرینی بود که با ایجاد فرصتهای شغلی درصدد ایجاد اشتغال برای دانشجویان و تأمین نیروی انسانی برای شرکتهای مد نظر است.
دکتر زارعی با اشاره به اینکه در طرح جیکو دانشجویان جویای کار و شرکتهای متقاضی را شناسایی می شوند، اضافه کرد: البته قبل از آن برای آموزش و افزایش مهارت این دانشجویان برنامه ریزی هایی می شود تا بدین ترتیب با تغییر فرهنگ کارآفرینی دانشجو با بازار کار آشنا شود.
وی با اشاره به اینکه به شماری از این دانشجویان اجازه داده می شود به صورت پاره وقت (حداکثر ۸۰ ساعت در ماه) بعد از طی دوره آموزشی اولیه در دانشگاه تهران فعالیت کنند، اظهار داشت: در این مواقع فضای امنی برای دانشجویان فراهم و دانشجویان در بدو ورود بیمه می شوند.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانشجویان در این قبیل کارها از گرنت حمایتی بهره مند می شود، خاطرنشان کرد: دانشجویی که انتخاب می شود، به مدت ۶ ماه حقوق خویش را از دانشگاه تهران دریافت می کند، بعد از ۶ ماه تنفس شرکت به صورت قسطی حقوق پرداخت شده دانشجو را بازپرداخت می کند.
دکتر زارعی افزود: ثبت نام دانشجو و شرکتهای علاقه مند در سامانه جیکو، جستجوی تخصص مورد نیاز توسط شرکت از میان دانشجویان متقاضی، انجام مصاحبه کاری توسط شرکت با دانشجو، معرفی دانشجویان جذب شده توسط شرکت به پارک، عقد قرارداد گرنت جیکو بین پارک و شرکت و بالاخره آغاز همکاری دانشجو و شرکت فرایند اجرای طرح است.
وی با اشاره به اینکه در امضای این یادداشت تفاهم وزارت تعاون هم در این فضا قرار می گیرد، اضافه کرد: بدین ترتیب نالج ورکرها (کارگران علمی) هم از شرکتهای دانش بنیان و دیگر شرکتها استفاده می نمایند، البته مقرر است بنیاد ملی توسعه فناوری هم فرصتها و چالش های میان جامعه و صنعت را شناسایی کند تا در نهایت شرکتها بتوانند به افزایش تولید ناخالص ملی کمک کنند.
همینطور دکتر نواب پور، مدیر عامل بنیاد ملی توسعه فناوری در این مراسم با اشاره به اینکه هدف از این مشارکت کمک به ایجاد اشتغال پایدار می باشد، اظهار داشت: وظایف این بنیاد در حوزه آموزش، پژوهش، توسعه فناوری، توسعه کسب و کار در تجاری سازی با تاکید بر زنجیره ارزش بین المللی است.
وی با تاکید بر لزوم همکاری فناورانه که در خیلی از مقالات جهانی به آن اشاره شده است، اضافه کرد: در اینباره باید هم افزایی بخش خصوصی و دولتی در کنار یکدیگر دیده شود، بنیاد هم یک نهاد غیر انتفاعی است که مأموریت خویش را صرف این مورد می کند.
مدیر عامل بنیاد ملی توسعه فناوری این همکاری را پرارزش دانست و اظهار داشت: این همکاری در چهار محور همانندسازی نیروهای متخصص، ایجاد کارگزاری فناوری با نگاه جامع، ایجاد پلت فرم تأمین مالی و استارتاپ استودیو است که این بنیاد مأموریت خویش را از راه همکاران فناور خود به انجام می رساند.





منبع:

1399/04/01
00:33:44
5.0 / 5
2402
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , تولید , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵