احتمال افزایش گرنت ۲ و نیم میلیاردی وزارت علوم برای قراردادهای تجاری سازی

احتمال افزایش گرنت ۲ و نیم میلیاردی وزارت علوم برای قراردادهای تجاری سازی

لیمو بلاگ: قائم مقام امور فناوری و مدیركل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم از انعقاد بیشتر از ۲۵۰ قرارداد تجاری سازی در ۴ روز نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار آگاهی داد و اظهار داشت: ما برای پشتیبانی از تجاری سازی، ۲.۵ میلیارد تومان در نظر گرفته بودیم كه به سبب رشد تعداد قراردادهای امضا شده، درصدد افزایش سقف گرنت فناوری هستیم.


دكتر مهدی كشمیری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به قراردادهای منعقد شده در ایام برگزاری نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار كشور، اضافه كرد: در این دوره از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، حدود ۲.۵ میلیارد تومان در چارچوب یارانه تجاری سازی فناوری به قراردادهایی كه در روزهای نمایشگاه توافقاتی حاصل و یا منعقد شد، اختصاص یافته است.

وی افزود: برای این منظور طی فراخونی تا پیش از برگزاری نمایشگاه ۸۲ درخواست جهت استفاده از یارانه تجاری سازی در روزهای نمایشگاه ارسال شده بود.

كشمیری اظهار نمود: برمبنای شیوه نامه صادر شده، برای هر قرارداد تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان اعطا میگردد. ضمن آنكه مقرر شد طرف های قرارداد یك ماه فرصت دارند تا اصل قرارداد را به صورت رسمی و محضری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شود.

مدیركل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم با اشاره به اینكه قراردادهای ارسالی در كارگروهی مورد بررسی قرار می گیرد، اشاره كرد: در این دوره بیشتر از ۲۵۰ توافق عقد قرارداد انجام شد.

وی با اشاره به اینكه یكی از انواع قراردادها، قرارداد ۴ جانبه با حضور وزارت علوم، نهاد مادر حامی كه می تواند پارك فناوری و یا دانشگاه باشد، عرضه كننده و تقاضاكننده فناوری است، تصریح كرد: از این نوع قرارداد بیشتر از ۲۵۰ قرارداد با بیشتر از ۳۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است. انتظار ما انعقاد ۱۰۰ قرارداد بوده است.

به قول وی، طرفین قرارداد به مدت یك ماه فرصت دارند تا اصل قرارداد را برای ما ارسال كنند، افزود: انتظار داریم در این مدت یك ماه ریزش داشته باشیم و طرفین موفق به امضای قرارداد نهایی نشوند كه چنین قراردادهایی مشمول تسهیلات تجاری سازی نخواهند شد.

كشمیری افزود: "حجم قرارداد"، "اهمیت فناوری در حل مشكلات"، "میزان ساخت تولید داخل"، "پیچیدگی فناوری"، "حوزه فناوری" و "سوابق تیپ فناوری" همچون شاخص هایی است كه برمبنای آن در كارگروه وزارت علوم قراردادها مورد ارزیابی قرار می گیرند و تسهیلات صفر تا ۲۵۰ میلیون تومانی به آنها اختصاص می یابد.

كشمیری با تاكید بر اینكه این تسهیلات در چارچوب گرنت (بلاعوض) به قراردادها اختصاص می یابد، اشاره كرد: گرنت فناوری طی پیشرفت قرارداد تجاری به طرح ها اختصاص می یابد.

وی با اشاره به افزایش تعداد قراردادهای منعقد شده در ضمن روزهای برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش وفناوری، اشاره كرد: به منظور ارتقای پشتیبانی از تجاری سازی ساخت داخل مذاكرات انجام شده در تلاش هستیم تا با كمك نهادهای حامی و یا از راه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سقف یارانه تجاری سازی را افزایش دهیم.

كشمیری همین طور از انجام مذاكراتی با صندوق نوآوری و شكوفایی آگاهی داد و اظهار داشت: در این مذاكرات مقرر شد كه قراردادهایی كه از طرف كارگروه وزارت علوم تایید می شود، برای اعمال حمایت های بیشتر به صندوق نوآوری و شكوفایی معرفی شود و صندوق به صورت ویژه تسهیلات تجاری سازی عرضه نماید و یا تسهیلات لیزینگ و یا فاینانس عرضه نماید.

به قول قائم مقام معاون پژوهش و فناوری در امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مقرر است از طرف صندوق نوآوری و شكوفایی از راه اعطای تسهیلات تا سقف ۷۰ درصد قراردادها و یا اعطای لیزینگ برای خرید و فروش فناوری و یا فاینانس حمایت شود؛ به این معنا كه طرف های قرارداد بتوانند ضمانت نامه های لازم طرفین را تامین كنند و صندوق قراردادهای تجاری سازی را فاینانس كند.

وی با اشاره به طرف های امضاكننده قراردادهای نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، توضیح داد: در این نمایشگاه دو دسته شركت كننده عرضه كننده و تقاضاكننده فناوری حضور داشتند كه در بخش عرضه، شركت های دانش بنیان مراكز رشد و پارك های علم و فناوری و یا اساتید دانشگاهی بودند و در بخش تقاضاكننده فناوری علاوه بر این بخش ها، واحدهای صنعتی نیز حضور داشتند كه تقاضاهای فناوری خودرا در نمایشگاه عرضه كردند.

كشمیری با اشاره به اینكه در بخش تقاضا تعداد ۹۷۳ تقاضای فناوری در نمایشگاه ارائه شد، افزود: علاوه بر آن بیشتر از ۳ هزار محصول فناورانه درخواست شركت در نمایشگاه داشتند.




1397/10/09
14:32:34
5.0 / 5
4708
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵