تشخیص سریع سرطان با نانوذرات تولیدشده از طرف استارتاپ پژوهشگر ایرانی

تشخیص سریع سرطان با نانوذرات تولیدشده از طرف استارتاپ پژوهشگر ایرانی

لیمو بلاگ: استارتاپ سیر (Seer) به مدیریت پژوهشگر ایرانی دانشكده پزشكی هاروارد با ساخت ابزاری كه در آن از نانوذرات استفاده شده، به تشخیص سریع سرطان كمك می نماید.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، پروتئین ها در پلاسمای خون می توانند بعنوان نشانگر بیماری سرطان، نقش مهمی در ارزیابی خطر، تشخیص و درمان ایفا کنند. پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، استارتاپ سیر و پژوهشگران بیمارستان زنان در برمنگام، مقاله ای در نشریه Nature Communications به چاپ رساندند که در آن روش جدیدی بمنظور بررسی پروتئوم ها ارائه شده است. این روش بسیار سریع و جامع بوده و در مدت زمان چند ساعت می تواند این کار را انجام دهد.
امید فرخزاد، مدیرعامل شرکت سیر، از اساتید دانشکده پزشکی هاروارد، اظهار داشت: با ترکیب داده های پروتئومیک و روش های یادگیری ماشینی، به مطالعه بیماری سرطان ریه پرداختیم و نشان دادیم که می توان سرطان را بوسیله آزمایش خون تشخیص داد. این یافته ها می تواند به تشخیص سریع بیماری سرطان کمک شایانی کند.
وی افزود: روند مطالعه پروتئین ها در پلاسمای خون بسیار چالش برانگیز است چونکه بیش از ۲۰ هزار پروتئین مختلف در آن وجود دارد که معین نیست کدام پروتئین ها برای تشخیص بیماری قابل استفاده هستند. همین طور مقدار این پروتئین ها در خون خیلی کم بوده و گاهی غلظت آنها به یک تریلیونیم گرم در میلی لیتر می رسد.
فرخزاد افزود: از این روش، در این استارتاپ سخت افزاری با بهره گیری از نانوذرات مهندسی شده، تولید کردیم که توانایی جذب طیف متنوعی از پروتئین ها را دارد. بعد از قرار دادن این نانوذرات در پلاسما، فرد می تواند مجموعه ای از پروتئین ها را جذب و آنها را تجزیه و تحلیل کند. این روش ممکنست چند ساعته بتواند اطلاعاتی درباره هزاران پروتئین در پلاسمای خون ارائه کند.
وی اشاره کرد: فناوری ما می تواند پروتئوم ها را به صورت انتخابی و غیرمستقیم و بسیار تکرارپذیر بررسی کند و این کار به شکل دقیقی انجام می شود.
به گزارش ستاد نانو، علاوه بر این، بررسی پروتئوم موجب می شود که درک بهتری نسبت به آنچه که در بدن اتفاق می افتد، به دست آید. در این پروژه با بهره گیری از پلتفورمی موسوم به پروتئینوگراف که توسط شرکت سیر ابداع شده است، ۶۱ فرد که در مرحله اولیه سرطان ریه بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند.




منبع:

1399/05/26
14:26:45
5.0 / 5
2227
تگهای خبر: بیمارستان , پزشكی , پژوهش , تولید
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱