همكاری ۲ شركت دانش بنیان در تولید نانوفیلترهای نیروگاهی، چالش شركت ها برای ثبت سفارش

همكاری ۲ شركت دانش بنیان در تولید نانوفیلترهای نیروگاهی، چالش شركت ها برای ثبت سفارش

لیمو بلاگ: به منظور بهبود عملكرد فیلتراسیون در فیلترهای نیروگاهی و خودروهای سنگین، یكی از شركت های دانش بنیان به تولید نانوفیلترها روی آورد كه به سبب تحریم ها توانست با همكاری یكی از شركت های داخلی با ساخت نسل جدید دستگاه های الكتروریسی، نانوالیاف هایی برای این فیلترها تولید نماید كه هم اكنون ۷۰ درصد نیاز نیروگاه ها از راه این شركت دانش بنیان تامین میگردد.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، محمود فقیهی، معاون فنی یكی از شركت های فناور تولیدكننده نانوفیلترهای خودرویی و صنعتی در حاشیه بازدید خبرنگاران از این شركت، با اشاره به این كه این شركت از سال ۱۳۷۰ تاسیس شد و در سال ۷۲ با تولید فیلترهای خودرویی به بهره برداری رسید، اظهار داشت: از آن جایی كه نیروهای متخصص این شركت فارغ التحصیلان دانشگاه های صنعتی امیركبیر، شریف و علم و صنعت هستند، استفاده از فناوری نوین جهان در محصولات خودرا در دستور كار قرار دادیم. از این رو متوجه شدیم كه می توانیم از فناوری نانو در بهبود فیلتراسیون فیلترهای تولیدی بهره ببریم.

فقیهی با بیان این كه برای این منظور به همكاری با شركت های خارجی روی آوردیم، اشاره كرد: از آن جایی كه در سال ۸۵ دستگاه های تولیدكننده نانو الیاف مورد نیاز فیلترها در كشور وجود نداشت، از این رو مذاكراتی را با یكی از شركت های تولیدكننده این دستگاه از كشور چك آغاز كردیم، ولی به سبب بحران های اقتصادی این همكاری متوقف گردید.

وی افزود: در ادامه این مطالعات متوجه شدیم كه یكی از شركت های حوزه نانو فناوری مبادرت به طراحی و ساخت این نوع دستگاه ها كرده است. از این رو مذاكراتی را برای تولید صنعتی دستگاه های الكتروریسی به منظور تولید نانو الیاف مورد نیاز فیلترها آغاز كردیم.

به گفته فقیهی، خرید این دستگاه از كشور چك، بیشتر از یك میلیون یورو هزینه در بر داشت كه با همكاری این شركت دانش بنیان نسبت به تولید صنعتی دستگاه های الكتروریسی اقدام كردیم.

این محقق افزود: برای تولید این دستگاه، پایلوت كوچكی در اشل صنعتی احداث كردیم كه پس از ارزیابی های گسترده، نسل اول این دستگاه در سال ۹۰ به شركت ما تحویل داده شد.

فقیهی با بیان این كه هم اكنون چهار نسل از این دستگاه الكتروریسی در این شركت به بهره برداری رسیده است، افزود: در هر كدام از نسل های این دستگاه مبادرت به بهبود عملكرد دستگاه شد و امروز توانستیم از نانو الیاف های مورد نیاز در فیلترهای تولیدی مان بهره ببریم.

مدیر فنی این شركت دانش بنیان در بخش دیگری از صحبت های خود كاربرد نانو فیلترهای تولیدی را در حوزه های گاز، نفت، نیروگاهی و خودرویی دانست و تصریح كرد: شركت ملی گاز برای فیلترهای توربین های خود مبادرت به واردات این محصول می كرد كه پس از مشكلات فراوان موفق شدیم نانو فیلترهای خودرا در سال ۹۴ به شركت ملی گاز نمایش دهیم و هم اكنون این شركت، فیلترهای مورد نیاز خودرا از نمونه های داخلی تامین می كند.

وی با اشاره به عرضه نانوفیلترها به نیروگاه های كشور، اشاره كرد: در ادامه این فعالیت ها از طرف پژوهشگاه نیرو نسبت به استانداردسازی نانو فیلترها اقدام شد كه هم اكنون این استانداردها لازم الاجرا است.

فقیهی تصریح كرد: در ابتدای فعالیت تنها پنج درصد نیاز نیروگاهی كشور را تولید می كردیم، ولی با افزایش سطح همكاری ها ۷۰ درصد فیلترهای مورد نیاز نیروگاه ها از راه این شركت تامین میگردد.

این محقق در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار نمود: علاوه بر نانو فیلترهای صنعتی و نیروگاهی، در جهت تولید نانو فیلترهای خودرویی برای اتوبوس ها و كامیون ها اقدام كردیم. ضمن این كه موفق به تولید نانو فیلترها برای خودروهای سبك شدیم.

فقیهی با اشاره به عدم توجه شركت های خودروساز به نانوفیلترهای تولید شده، اشاره كرد: میانگین عمر متوسط نانو فیلترهای تولید شده از فیلترهای معمولی بالاتر است، به گونه ای كه یك یا تا دو سال برآورد ما از عمر این نانو فیلترها است و عمر مفید نانو فیلترهای خودرویی ۶ ماه تخمین زده میگردد.

وی در عین حال اشاره كرد: عمر مفید این نانو فیلترها بستگی به میزان آلودگی منطقه ای است كه از این فیلترها استفاده میگردد. بعنوان مثال عمر مفید این فیلترها در شهرهای جنوبی كشور به سبب توسعه فعالیت های صنایع نفت و گاز كمتر از مناطق شمالی است.

فقیهی در ادامه با اشاره به چالش های شركت های فناور، اظهار داشت: تحریم های اعمال شده مقابل كشور كل تولیدات كشور را در معرض خطر قرار داده است. ضمن این كه ما در داخل باز با خودتحریمی مواجه هستیم.

وی با اشاره به چالش های شركتها در زمینه ثبت سفارشات، افزود: با نوسانات نرخ ارز به ما اعلام گردید كه ارز با قیمت چهار هزار تومان در اختیار ما قرار می گیرد، ولی در ادامه ارز هشت هزار تومانی باز در اختیار ما قرار نگرفت كه این امر سبب خساراتی به ما شد.




1397/10/12
15:44:03
5.0 / 5
4463
تگهای خبر: پژوهش , تولید , خودرو , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴