پیشنهادات محققان برای كنترل پاندمی كووید-۱۹؛

پرهیز از سفر و انجام تست های بیشتر كلید طلایی كاهش مبتلا شدن به كرونا در جامعه

پرهیز از سفر و انجام تست های بیشتر كلید طلایی كاهش مبتلا شدن به كرونا در جامعه

بر مبنای سناریوهای یكی از شركت های دانش بنیان در زمینه شیوع بیشتر كووید-۱۹ در صورت رعایت نشدن پروتكل های بهداشتی تعداد مبتلایان و فوتی ها افزایش می یابد و پیشنهاد می كنند كه با پرهیز از سفر، شفاف سازی و عرضه گسترده پروتكل های بهداشتی و انجام تست تشخیصی بیشتر می توان از شیوع این بیماری كاست.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، پاندمی کووید-۱۹ اصلی ترین مشکل این روزهای جهان به حساب می آید و توانسته همه انسان ها را هم سرنوشت کند. عرضه آمار و قدرت پیشبینی در این حوزه به مردم و مسئولین امکان اتخاذ تصمیمات بهتری را می دهد تا با این مشکلات بهتر برخورد شود. این برآورد آماری برای نهادها و سازمان هایی که به صورت مستقیم با مردم سر و کار دارند، بسیار حیاتی می باشد. بعنوان مثال می تواند برای بیمارستان ها تعیین کننده باشد که لازم است آماده پذیرش چه تعداد بیمار باشند و چه تعدادی احیانا حال وخیم دارند.
تیم تحقیقاتی کرونا در یکی از شرکت های دانش بنیان حوزه بیوتکنولوژی که موفق به ساخت کیت تشخیصی nCov-۲۰۱۹ با نام تجاری LiCovid شده اند، تا کنون ۱۴ شماره گزارش آماری از وضعیت شیوع و پیشرفت این همه گیری عرضه کرده اند.
در این گزارش ها با میانگین دقت ۹۰ درصد، از راه تکنیک های به روز یادگیری ماشین (TSAF)، یادگیری آماری (Survival Time Analysis)، شبکه های عصبی (NARNET/ NARXNET) و شبیه سازی های کامپیوتری (شبیه سازی ذرات)، وضعیت شیوع و مرگ و میر به صورت کوتاه مدت (در هفته آتی) و دراز مدت (با عرضه سناریوها) را به اطلاع مردم رسانده است.
این گزارش از جانب از "سروش ستاره"، "رامین فاضل" و سایر محققان اعضای تیم کرونای این شرکت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهیه شده است.

تصویری از انتشار کرونا در کشور
در کشورمان، ایران، شیوع بیماری ناشی از انتشار کرونا از ۳۰ بهمن ماه رسما اعلام گردید و تا کنون با پشت سر گذراندن دو موج اصلی در وضعیت نسبتا پایداری قرار دارد.
موج های اصلی بیماری از چهار فروردین و ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ شروع شد که هر دو موج در گزارش های آماری این شرکت دانش بنیان اطلاع داده شده بودند. وضعیت شیوع بیماری از ابتدا تا حالا در مواجهه با سه نقطه گلوگاهی (Bottleneck) قرار گرفته که به ترتیب شامل "۱۴ خرداد"، "۲۷ اردیبهشت" و "۲ شهریور"است. این مواقع به دلیل افزایش بیش از اندازه معمول تجمعات، کشور پتانسیل بروز پیک را داشته است.
درصد کشندگی دقیق در این روزها حدود ۶.۵ درصد محاسبه شده است و بر این اساس از هر ۱۶ بیماری که دوره بیماری آنها تمام می شود، ۱۵ نفر بهبود یافته و یک نفر جان خویش را از دست می دهد.
طول دوره بیماری ۱۴ روز است که میانگین آن در ۵ تا ۶ روز است و بر این اساس بیشتر از نیمی از مبتلایان در یک بازه ۶ روزه از جامعه مبتلایان و بیماران با سرنوشت نامعلوم خارج می شوند.



سیر زمانی رخدادها از آغاز اعلام رسمی شیوع در ایران


گزارش ها و پیشبینی های آماری (صرفا مبتنی بر الگوی همه گیری بیماری های تنفسی مانند سارس) حکایت از رشد آمارها در ایران و تثبیت و کاهش آمارها در جهان دارند. این مورد می تواند سرنخی از موج سوم باشد. اما در این دوره تأثیر عوامل انسانی و رفتار مردمی (مقصود از مردم آحاد مردم بعلاوه تصمیم گیری‎های موثر) آنقدر زیاد است که پیشبینی های آماری ضریب اطمینان کمتری دارند.



مدل سازی TSAF برای ۱۰ روز آینده با تکنیک های MA (چپ) و ARMA (راست). عمده iteration ها حکایت از افزایش آمار مبتلایان دارند
نتایج شبیه سازی ذرات (بر پایه پارامترهای جامعه نظیر میزان تحرک مردم، تعداد برخوردها و طول دوره بیماری (مجموعه ضریب سرایت پایه R۰)، نرخ مرگ و میر، شدت رعایت پروتکل های بهداشتی، اندازه جوامع و زیرجامعه ها) هم گواهی بر این مدعا هستند.



شبیه سازی ذرات برای شیوع پاندمی در ایران (پارامترهای مستخرج از آمارهای وزارت بهداشت ایران و ژورنال اپیدمیولوژی آمریکا)



مدل سازی NARNET برای مبتلایان جدید ایران در ۱۰ روز آینده



سناریوهای مختلف منتج از شبیه سازی ها و مدل سازی ها
بر اساس سناریوی خوشبینانه آمار مبتلایان در هفته اول شهریور ماه ۳۰ درصد کاهش خواهد داشت و همینطور یک کاهش ۳۰ الی ۴۰ نفری در تعداد فوتی ها خواهیم داشت و احتمال دارد تعداد فوتی ها به کمتر از ۱۰۰ نفر هم برسد.
سناریوی واقع بینانه (بیشتر محتمل- نتیجه تعداد بیشتر iteration ها) نشان از رشد ۱۱ درصد در تعداد مبتلایان را نشان داده است که نتیجه آن افزیش ۵۷ نفری فوتی ها بعد از یک دوره ۶ روزه (هفته دوم شهریور) خواهد بود.
طبق سناریوی بدبینانه تعداد مبتلایان بدون ایجاد پیک و تا مرز ۳۱۰۰ مبتلا افزایش خواهد یافت که متاسفانه نتیجه آن رشد تعداد فوتی ها به مرز ۲۳۰ نفر در روز خواهد بود.

پیشنهادها برای ۳ سناریو
ما با یک مسئله بهینه سازی مواجه هستیم و هدف همه ما کاهش خسارات ناشی از این بیماری در همه ابعاد (اقتصادی، اجتماعی و از همه مهمتر جانی) است. مفهومی به نام رفتار مسئولانه و رعایت رفتار مسئولانه می تواند راهگشای این چالش باشد. به این معنا که هر فرد در حیطه اختیارات و توانایی خود، بیشترین مراعات را انجام دهد. بر مبنای رفتار مسئولانه انجام هر کار غیرضروری که به انتشار بیشتر بیماری کمک می نماید باید پرهیز و در صورت ضرورت منع شود.
بر این اساس سازمان بهداشت جهانی برنامه ای را تحت عنوان Strategic Response Plan یا به اختصار SRP معرفی کرده که راهگشای انسان در ایام مواجهه با یک همه گیری جهانی است.
پیشنهاداتی که با رویکرد آماری و با هدف کاهش پارامترهای مدل از جانب نگارندگان این گزارش ها پیشنهاد می شود، می تواند پتانسیل بیماری زایی و شیوع (بر اساس ضریب سرایت پایه R۰) را آن قدر کاهش بدهد که وضعیت بیماری پایدار شده و بتوانیم بیماری را آخر یافته بنامیم. این پیشنهادات به این شرح است:

شفاف سازی و عرضه گسترده پروتکل های بهداشتی
پروتکل های بهداشتی باید به صورت مشخص و روشن، مرتبا بیان شده و برای اجرا به کسب و کارهای مختلف ابلاغ شوند. روش اجرای پروتکل های بهداشتی در هر کسب و کار متفاوت با دیگری است و باید به افراد جامعه به صورت مشخص آموزش داده شود. نصب پوسترها و عرضه برنامه های آموزشی در چارچوب آزمون ها، آموزش های سمعی و بصری و غیره همچون این پیشنهادات است.

حتی الامکان سفر نروید!
از جمله پیشنهاداتی که در SRP گنجانده شده است، منع هرگونه سفر غیرضروری است. بیماری در مناطق مختلف کشور پتانسیل های مختلفی دارد و شیوع در هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت می باشد. تعبیری از پتانسیل، این روزها به نام مناطق قرمز و زرد معروف شده است (که البته روشن سازی معیاری که رنگ و Heatmap مناطق را تعریف می کنند و همین طور تفاوت اقدام ها در هر یک از مناطق با رنگ های مختلف هم ضروری است).
اختلاف پتانسیل، اصلی ترین علت شارش و اصلی ترین علت این شارش سفر کردن است. به پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی همه کشورها حتما باید مناطقی را سفید و سبز نگه دارند.

انجام تست تشخیصی بیشتر
انجام شدن تست تشخیصی بیشتر و غربالگری های اصولی هم ضریب اطمینان آمارها را می افزایند و هم دید روشن تری برای تصمیم گیری به نهادهای تصمیم گیرنده می دهد. بعنوان مثال کشور آلمان با جمعیتی نزدیک به ایران، در اردیبهشت ماه قریب به ۳ برابر تست هایی که در ایران انجام شده بود، آزمایش کرونا انجام داده بود.




منبع:

1399/06/05
17:37:34
5.0 / 5
2424
تگهای خبر: بیمارستان , پزشكی , تكنولوژی , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴