توسعه ۲ نانو رادیودارو برای كمك به بیماران سرطانی

توسعه ۲ نانو رادیودارو برای كمك به بیماران سرطانی

به گزارش لیمو بلاگ دو نانورادیودارو كه اخیرا برای مقابله با سرطان تولید شده اند، در حال آماده شدن برای ورود به كارآزمایی بالینی هستند تا بعد از طی این مراحل مسیر تجاری سازی را طی كنند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی دو نانوذره جدید را برای تولید رادیوداروهای نانومقیاس توسعه می دهد و انتظار می رود که این دو نانوحامل جدید امسال وارد آخرین مرحله مطالعات بالینی شوند. این نانوذرات قادر به انتقال موادی مانند رادیوداروها در بدن بیمار بوده تا این ترکیبات به نقاط خاصی نظیر تومور برسند.
محققان این پروژه از راه یک پروژه تحقیقاتی هماهنگ با آژانس بین المللی انرژی اتمی، دو نانوذره جدید را تولید کردند که نویدبخش نسل جدیدی از رادیوداروهای نانویی است که می تواند تشخیص و درمان بموقع انواع مختلف سرطان را به طرز قابل ملاحظه ای بهبود دهد.
رادیوداروها، داروهای پزشکی حاوی ایزوتوپ رادیواکتیو هستند که برای دهه ها با موفقیت برای تشخیص و درمان سرطان مورد استفاده قرار گرفته اند. تحولات اخیر در نانوپزشکی و فناوری نانو می تواند سبب افزایش کارایی و ایمنی بیشتر این داروها شود و افق های تازه ای را برای درمان سرطان عرضه کند.
امیر جلیلیان، متخصص داروسازی رادیویی آژانس بین المللی انرژی هسته ای با اشاره به اینکه نانوحامل ها می توانند رادیوداروها را در ساختار خود ادغام کنند، اظهار داشت: بدین سان که این مواد به سادگی در اندام های مورد نظر تجمع یافته و در بدن و در بخش های سالم وارد نخواهند شد، با این کار اثرات جانبی و ناخواسته این دارو به کمینه مقدار خود می رسد.
وی تصریح کرد: از آنجائیکه سطح این داروها دارای مواد انتخابگر تومور سرطانی هستند، در نتیجه تنها به سلول های تومور متصل می شوند و در نهایت، رادیوداروها تنها در محل مورد نظر و از پیش تعیین شده رهاسازی می شوند.
به گفته این محقق چنین رادیوداروهای نانویی به علت پیوند قوی بوجود آمده میان دارو و حامل، در گردش خون بدن پایدارتر خواهند بود و با کاهش تجمع در بافت های سالم به ایمنی بیشتر بیمار کمک شایانی می کنند.
بر اساس اعلام ستاد نانو، در این پروژه ۱۲ کشور با هم همکاری داشته و در نهایت ۴۰ نانوذره پلیمری با استفاده از فناوری تابش و سنتز شیمیایی تولید شده است.




منبع:

1399/06/21
18:20:17
5.0 / 5
1618
تگهای خبر: بین المللی , پزشكی , تولید , فناوری
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳