با هدف تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه از طرح پل رونمایی گردید

با هدف تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه از طرح پل رونمایی گردید

در بیست و دومین كنگره سراسری همكاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی از طرح ˮپلˮ با هدف تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه رونمایی گردید.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا؛ بیست و دومین کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی که در روز گذشته با دو نشست تخصصی برگزار شده بود، امروز چهارشنبه 26 شهریور با برگزاری سه نشست تخصصی مجازی و برگزاری اختتامیه از ساعت 9 الی 16 پایان یافت.
این کنگره که با هدف بررسی و تعیین نقش دولت، دانشگاه ها و بخش خصوصی در تحکیم ارتباط فی مابین، دستیابی به ساز و کارهای لازم و تعیین استراتژی های مناسب برگزار شده بود که نقش ارتباط صنعت و دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتی، جایگاه ارتباط دانشگاه و صنعت در برنامه توسعه ششم، علم، فناوری و نوآوری در الگوی پیشرفت اسلامی ایران، روش های توسعه مهارت و اشتغال پذیری در برنامه ریزی های آموزشی دانشگاه ها و مدارس، راهبردی اثر بخش در حوزه تعاملات دانشگاه و صنعت، ایفای نقش دانشگاه های نسل سوم در توسعه منطقه ای، ملی و بین المللی، تبیین سیاست ها و راهکارهای کارآفرینی و تجاری سازی دستاوردهای علمی و رفع نیازهای صنعت همچون محورهای این کنگره است.
موضوعات نشست های سوم، چهارم و پنجم که در روز دوم کنگره برگزار شد، به ترتیب عبارت بودند از " الگوها و تجارب بین المللی ارتباط صنعت و دانشگاه "، " اقتصاد نوآوری: راهبردی اثربخش در حوزه تعاملات دانشگاه و صنعت" و " نهادهای واسط و مدلهای ارتباطی".
آیین اختتامیه کنگره بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی با عرضه گزارشی توسط دکتر محمدرضا صالحی دبیر اجرایی کنگره آغاز و با سخنرانی آقایان دکتر جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه نفت، دکتر سید ستار هاشمی معاونICT، دکتر محمدرضا ظهیر امامی مدیرعامل شرکت تولیدی صنعتی فراسان، و دکتر علی وحدت رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه یافت. در پایان دکتر مسعود شفیعی رئیس جمعیت و دبیر دائمی کنگره به جمع بندی موارد مطرح شده در بیست و دومین کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی پرداخت.
به گزارش اداره روابط عمومی و همکاریهای علمی بین المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، ” بیست و دومین کنگره سراسری همکاریهای دولت، وی در صحبت های خود در آیین اختتامیه به اهداف این کنگره طی 22 دوره برگزاری آن اشاره نمود و نسبت به تکامل رویکرد این کنگره از ارتباط بین صنعت و دانشگاه به همکاری آنها اطلاع داد. رئیس جمعیت و دبیر دائمی کنگره بزرگترین هدف این کنگره را عملی شدن پروژه های علمی دانشگاه در بخش صنعت دانست و اظهار داشت: " تحقیقات باید به سمت صنعت و صنعتی شدن برود".
در ادامه دکتر شفیعی با عرضه چند نکته و پرسش کلیدی اینگونه به صحبت های خود خاتمه داد: "متولی ارتباط صنعت و دانشگاه کیست؟ چه مدل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت به درد ما میخورد؟ چرا پس از 50 سال مدیران ارشد در مورد کارآموزی صحبت می کنند؟ انتقال تجربیات چطور اتفاق می افتد؟ چگونه جایگاه اصلی خود در تولید را پیدا کنیم؟ در تولید علم بالا هستیم اما ثبت و اختراع نداریم. موازی کاری ها باید کنار گذاشته شود. چطور می شود تکنولوژی و علم را به سمتی ببریم که تولید ثروت کند؟"
او همینطور در انتها از طرح پل که یک طرح در مورد تحول صنعت کشور است و از راه تقویت ساز و کارهای ارتباط واقعی صنعت به مثابه حامی دانشگاه و موتور توسعه کشور و دانشگاه بعنوان پایگاه دانش و نیروی محرکه جامعه دانشی و تربیت کننده نیروی متخصص می باشد رونمایی نمود.
این طرح با نگاهی مساله محور، نتیجه گرا، جامع، متفاوت، ساختارمند و متکی بر برنامه و به دور از هر رویکرد تبلیغی و احیانا نمایشی و تمرکز بر واقع گرایی پژوهش محور، در راه حل عارضه ای مزمن گام بردارد. بر این اساس اهداف این طرح ملی شامل: ایجاد و تقویت بنیان های تبادلی و تعاملی از راه پلی مستحکم و قابل اتکاء، به جریان انداختن سرمایه ی راکد و زیر ساخت های معطل، احیاء صنایع نیمه فعال و غیر فعال، نجات سرمایه راکد بانک ها نزد واحدهای صنعتی راکد، بهره وری صنایع و واحدهای موجود در استفاده از منابع و حداکثر سازی بهره وری از ظرفیت های واقعاً موجود به روز آوری دانش و بهبود فناورانه صنایع، بهینه سازی سیستم ها، چابکی و رقابت پذیری صنایع در شرایط پساتحریم، و اهداف مهم دیگر است.




منبع:

1399/06/28
15:05:07
5.0 / 5
1581
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , تكنولوژی , تولید
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳