رییس اتاق فكر ستاد فرماندهی كرونا اعلام كرد

تكیه بر درمان دارویی كرونا روش اشتباهی بود

تكیه بر درمان دارویی كرونا روش اشتباهی بود

به گزارش لیمو بلاگ رئیس اتاق فكر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت كرونا در كلان شهر تهران باز گذاشتن جاده شهرهای شمالی و بازگشایی زودهنگام مدارس را از استراتژی های اشتباه كشور در برخورد با ویروس كرونا دانست و اظهار داشت: اندازه علمی ما مشخص است و امكانات زیادی در اختیار نداریم؛ ولی اگر از همین امكانات موجود بهره مفید ببریم، می توانیم اقدامات موثری برای كاهش مبتلاشدن و پیشگیری انجام دهیم.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا حسین قناعتی امروز در سومین نشست آنلاین ترویج علم بنیاد مصطفی (ص)، با اشاره به پاندمی کرونا ویروس در دنیا، اضافه کرد: دنیا چنین پاندمی تجربه شده ثبت شده ای ندارد و امروزه بشر با نوع متفاوتی از ویروس مواجه می باشد که نه درمانی دارد و نه واکسنی برای آن تولید شده است.
وی با ابراز تاسف از اینکه در دنیا و در ایران استراتژی های نادرستی در مواجهه با ویروس کرونا اتخاذ شد و برخوردهای اشتباهی با این ویروس صورت گرفت، اظهار نمود: یکی از استراتژی های اشتباه تکیه بر دارو بود که این رویکرد سبب شد که بعضی از مردم هزینه های میلیونی برای خرید داروی "رمدسیویر" پرداخت کنند، در صورتیکه اثرپذیری این دارو در بهبود بیماران مبتلا ثابت شده نیست.
قناعتی با تاکید بر اینکه برای تجویز دارو باید شناخت کاملی داشته باشیم، افزود: باتوجه به ناشناخته بودن ویروس کرونا، قسمتی از اشتباهات ما قابل قبول است و هیچ اتاق فکری در دنیا نمی تواند ادعا کند که برنامه دقیقی در برخورد با این ویروس دارد.
رییس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران با اعلان اینکه در مورد زلزله می توان برمبنای استراتژی هایی برنامه ریزی کرد، ولی در مورد این ویروس این امکان وجود ندارد، اشاره کرد: این غافلگیری قابل قبول است، ولی نباید نسبت به اصلاح روش ها و استراتژی‎ها بی توجه بود.
قناعتی "پیشگیری"، "بیماری یابی"، "قرنطینه اجباری" و "اقتدار دولت" را از استراتژی های کلان پیش گیری از کرونا عنوان نمود و اظهار داشت: دولت از نظر اقتدار ضعیف عمل کرده است اما بعنوان مثال در روز ۱۳ فروردین که ورود به خیابان و فضای سبز جریمه داشت، خوب عمل کردیم و موجب کنترل بیماری شد.

وی افزود: یکی از مواردی که ما را از این شرایط نجات می دهد تولید واکسن است که این امید واهی نیست و در شرایط فعلی سرمایه گذاری بر روی واکسن منطقی است.

آیا واکسن برای بدن در مقابل کرونا مصونیت ایجاد می کند
رییس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران با تاکید بر اینکه علم پزشکی برمبنای حدس و گمان نیست، بلکه مبتنی بر شواهد قطعی است، اظهار نمود: به سبب آنکه رفتار این ویروس بسیار عجیب و هم فاصله زمانی وقوع بحران بسیار کوتاه بوده است، نمی توانیم به خیلی از سوالات پاسخ دهیم؛ بدین جهت یکی از راهکارهایی که بشر برای مقابله با این ویروس اتخاذ نموده سرمایه گذاری بر روی واکسن است که منطقی به نظر می‎رسد.
وی با اعلان اینکه خیلی از دانشمندان و پژوهشگران دنیا امیدوارند با تولید واکسن افق روشنی رابرای متوقف کردن این بحران ایجاد کنند تا وارد موج های بعدی بیماری نشویم، تصریح کرد: اندازه علمی ما مشخص است و امکانات زیادی در اختیار نداریم ولی اگر از همین امکانات موجود بهره مفید ببریم، می توانیم اقدامات موثری برای کاهش پیشگیری انجام دهیم.
قناعتی با تاکید بر این که مسئولان باید حقایق کرونا را درک کنند، اظهار داشت: تابحال کسی در دنیا ادعا نمی کند که واکسن تایید شده ای دارد، ولی نقطه های روشنی وجود دارد، شاید این امیدها جواب ندهد ولی باید حرکت ما برای مقابله با این ویروس منطقی باشد و غافل از روش های موثر موجود نشویم.
رییس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران استفاده از ماسک را یکی از راهکارهای موثر در کاهش مبتلاشدن به کرونا دانست و اظهار داشت: اگر دو طرف که مبتلا به کرونا هستند ماسک استفاده کنند، تنها ۱.۵ درصد احتمال مبتلاشدن وجود دارد؛ ولی در صورتیکه دو طرف بدون ماسک باشند، این احتمال به ۸۵ درصد می رسد و یک مبتلا به ویروس کرونا ۴۲۰ نفر را درگیر خواهدنمود.
وی اشاره کرد: توجه به مساله تولید واکسن نباید ما را از مسایل ساده تر و عادی‎تر غافل کند و با روش های ساده تر می توانیم این ویروس را کنترل نماییم.

استراتژی های فاجعه بار قابل کنترل
قناعتی با انتقاد از بعضی از استراتژی های اتخاذ شده در کشور، اشاره کرد: بستن جاده های شهرهای شمالی کار سختی نبود تا مردم به صورت گله ای به این استانها سفر نکنند.
وی استراتژی اشتباه دیگر را باز کردن زودهنگام مدارس نام برد و اظهار نمود: همه پژوهشگران، کارشناسان و صاحب نظران فریاد زدند که که برای باز کردن مدارس تعجیل نشود.
وی افزود: امید به تولید واکسنی که هنوز موجودیت ندارد، ما را از شرایط فعلی دور خواهدنمود.

اولویت های واکسن کرونا
قناعتی با تشریح رفتار ویروس کرونا در بدن اظهار داشت: موضوعی که در اتاق فکر بررسی کردیم، این است که کرونا به بیش از ۹۰ درصد مردم کاری ندارد؛ ولی پروتکل مشخصی برای مقابله با این ویروس نداریم و این ویروس متفاوت از ویروس آنفلوآنزا است و مشاهدات ما نشان داد که این ویروس همه اندام ما را درگیر می کند که علت آنرا نمی دانیم ولی تمرکز اصلی آن در ریه ها است.
وی درباب اینکه در صورت تولید واکسن، اولویت با کدام یک از گروه های اجتماعی است، اظهار داشت: زمانی که منابع محدودی در اختیار داریم، طبیعی است که برای توزیع آن اولویت بندی صورت می گیرد و اولویت برای توزیع واکسن کادر درمانی است که آمارهای فوتی نشان میدهد که جان باختگان این دسته نسبت به سایر گروه ها بیشتر است.
قناعتی افراد چاق، فشار خون بالا، افرادی با سن بالای ۶۵ سال و بیماران مبتلا به سرطان را از گروه های اولویت داری دانست که در صورت تولید واکسن در اختیار آنها قرار داده می شود، اضافه کرد: این اولویت بندی برای واکسن آنفلوآنزا نیز اجرایی می شود.
وی با اعلان اینکه اگر موفقیتی در زمینه کنترل کرونا ویروس صورت می‎گیرد، مسئولان آنرا به نام خود مصادره نکنند، اضافه کرد: این مردم دارای دتاب آوری اجتماعی بالایی هستند چون همان مردمانی هستند که در زمان جنگ در اداره کشور کمک کردند.
این مقام مسوول با اشاره به توانمندی علمی کشور در زمینه ویروس کرونا، اشاره کرد: مقالات بسیار زیادی از طرف پژوهشگران درباره این ویروس انتشار یافت، ولی برمبنای آمارهای اعلام شده تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد کاربردی بودند و این وظیفه وزارت بهداشت بود که جریان تولید مقالات را مدیریت می کرد؛ ما از لحاظ نیروی انسانی ضعیف نیستیم و اگر اشکالات خودرا شناسایی و مدیریت نماییم، می توانیم از این بحران عبور نماییم.
وی با تاکید بر لزوم توسعه فناوری اطلاعات در وزارت بهداشت، تصریح کرد: یکی از فاکتورهای موفقیت کشورها در کنترل موفق این ویروس توسعه IT بوده است، ضمن آنکه اگر نظام ارجاعات ما صحیح بود در کاهش مبتلاشدن موثر بود؛ چونکه خیلی از افراد با مراجعه به بیمارستان ها مبتلا شدند، در صورتیکه درمان این دسته از بیماران باید بوسیله مراکز درمانگاهی پیگیری می شد.
قناعتی توسعه پرونده سلامت الکترونیکی را از دیگر راهکارهای موثر در کاهش مبتلاشدن به کرونا نام برد و افزود: حتی توزیع واکسن باید برمبنای نظامات الکترونیکی صورت می گرفت.
به گفته وی با واکسن می توان زنجیره انتقال را شکست، ولی در صورتیکه از راهکارهای پیشگیرانه غفلت شود کرونا تبدیل به بحران تاسف باری خواهد شد که تعداد مبتلایان تصاعدی افزایش خواهد یافت و انتظار روزی هزار مبتلا را خواهیم داشت و باید به این باور برسیم که ما را تهدید خواهدنمود.



1399/06/30
22:07:17
5.0 / 5
1858
تگهای خبر: آنلاین , الكترونیك , بیمارستان , پزشكی
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳