تعیین حدود ۱۰ محور اولویت دار برای توسعه همكاری ایران و چین

تعیین حدود ۱۰ محور اولویت دار برای توسعه همكاری ایران و چین

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه ارتباط ایران با چین در حوره علم، فناوری، اقتصاد دانش بنیان و آموزش عالی، اظهار داشت: در این راستا 10 حوزه اولویت دار برای توسعه این ارتباط در قالب نقشه جامع علمی كشور تعیین شده است.


به گزارش ایسنا دکتر منصور کبگانیان امروز در حاشیه یکصد و سی و هفتمین جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اعلان اینکه اعضا برمبنای پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری و مجازی در این نشست مشارکت داشتند، اضافه کرد: توسعه همکاری ایران و چین نخستین موضوع مطرح در این نشست بوده است.
وی با اعلان اینکه پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری ارتباط ایران و چین ارتقای جدی یافته است، اظهار نمود: بخش مهمی از این ارتباطات می تواند در حوزه علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان باشد و در این راستا رئیس جمهور چین به دکتر لاریجانی نماینده مقام معظم رهبری پیشنهادی در زمینه شروع همکاریهای ایران و چین در حوزه آموزش عالی ارائه کرد، بدین جهت در این نشست نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و روسای دانشگاه مهم و برتر کشور حضور بهم رساندند.
کبگانیان با اعلان اینکه در این نشست پیشنهاداتی در زمینه توسعه ارتباط دو کشور در حوزه آموزش عالی ارائه شد، اشاره کرد: در این نشست مقرر شد که پیشنهادات جمع آوری شده در این نشست در کمیسیون همکاریهای علمی بین المللی به صورت مدون نهایی شود.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بعضی از پیشنهادات ارائه شده در این نشست، تصریح کرد: در این نشست پیشنهاد شد که حتما فراتر از بورس همکاری ها ارتقا یابد و در صورتیکه تبادل دانشجو بوسیله بورس است در این همکاری در مقاطع تحصیلات تکمیلی و دوره های تخصصی و یا دوره های کوتاه مدت فرصت مطالعاتی باشد.
وی با تاکید بر اهمیت توسعه همکاریهای ایران وچین در حوزه دوره های تخصصی، افزود: باتوجه به پیشرفت های فناوری و صنعتی کشور چین، فرصت خوبی برای ایران خواهد بود که دراین زمینه نهادهای مسوول و معاونت علمی مسوول شدند که در قالب سیاست های نقشه جامع علمی کشور این همکاری را توسعه دهند.
وی با اعلان اینکه همکاری ایران با چین در حوزه های خاص خواهد بود، در این زمینه توضیح داد: از ۶ ماه قبل که اقدام دراین زمینه به ما واگذار شد، ما کمیته ای دراین زمینه ایجاد کردیم و ضمن آنکه دکتر لاریجانی از ما خواسته بود که با همه دستگاه های مربوط همکاریهای لازم را داشته باشیم و برمبنای اولویت های نقشه جامع علمی کشور، حدود ۱۰ حوزه اولویت دار برای این همکاری در نظر گرفته شد که هوش مصنوعی یکی از آنها است.
اختصاص سهمیه برای بهیاران
کبگانیان موضوع مطرح دیگر در این نشست را درخواست وزارت بهداشت در زمینه تخصیص سهمیه برای بهیاران در آزمون سراسری ذکر کرد و اظهار داشت: اعضا در این نشست نکات و موضوعاتی را دراین زمینه مطرح نمودند و از طرف دیگر از آنجایی که ساماندهی کلیه سهمیه ها در دستور کار ستاد اجرائی نقشه جامع علمی کشور است، قرار شد که این مساله نیز در کنار ساماندهی سایر سهمیه ها دیده شود.
وی افزود: این مساله هم اکنون مراعا گذاشته شده است.
پذیرش دکتری تخصصی در دانشگاه ها
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی آخرین دستور این جلسه را پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی در دانشگاه ها عنوان نمود و اظهار داشت: دانشگاه های مطرح بطور مرتب نارضایتی خودرا از نحوه پذیرش دانشجو در دوره دکتری تخصصی اعلام می کردند.
وی با اعلان اینکه پذیرش در این دوره ها کیفیت لازم را ندارند، افزود: در این نشست دو راهکار ارائه شد که یکی از آنها راهکار کوتاه مدت است که تا زمان انتشار کتابچه های سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۱۴۰۰، این راهکار کوتاه مدت به سبب تعجیل وزارت علوم، اجرائی شود.
کبگانیان اظهار نمود: راهکار دیگر این است که برای کل پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی خصوصاً در مقطع دکتری برنامه ریزی های کلانی بمنظور ساماندهی پذیرش در این دوره تدوین شود؛ چونکه دانشگاه های برتر کشور از وضعیت پذیرش دانشجو در این مقطع راضی نیستند.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در این نشست همه اعضا موافقت کردند که در ساماندهی پذیرش این دوره تعجیل شود؛ بدین جهت مصوب شد که به دانشگاه ها اجازه داده شود تا نسبت به تعیین حد نصاب مرحله دوم آموزش در پذیرش دانشجوی دوره دکتری اقدام نمایند.
وی اشاره کرد: ما اطمینان داریم که این مصوبه به مقدار زیادی دانشگاه ها را راضی خواهدنمود و آنها قادر خواهند بود که دانشجویان با کیفیت را جذب کنند و به زودی مراحل ابلاغ آن با همکاری وزارت علوم، بهداشت و سازمان سنجش اجرا می گردد.
کبگانیان اشاره کرد: علاوه بر آن درخواست ما از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این بود که در مدت کوتاه یک ماهه طرح جامع ساماندهی آزمون تحصیلات تکمیلی خصوصاً دوره دکتری را به ما تحویل دهد تا ما مراحل بررسی را اجرائی نماییم.



1399/08/07
23:52:03
5.0 / 5
1261
تگهای خبر: بین المللی , پزشكی , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴