، یادداشت مهمان،

فناوری فضایی، یك طاق نصرت تزئینی نیست

فناوری فضایی، یك طاق نصرت تزئینی نیست

لیمو بلاگ: خبرگزاری ها و شبكه های برون مرزی چند روزی است بر اخبار پرتاب ماهواره توسط ایران تمركز كرده و حتی قبل از پرتاب این ماهواره، عكسهایی را منتشر نموده اند كه حاكی از آماده سازی پایگاه پرتاب های فضایی امام خمینی(ره) برای انجام این عملیات بود. ظاهراً خبر آماده شدن ایران برای پرتاب ماهواره ای عملیاتی بیشتر از آن كه در داخل مطرح باشد در فرا مرزهای كشور جلب توجه كرده است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، سیروس برزو از پیشكسوتان و روزنامه نگاران حوزه فناوری فضایی در یادداشتی كه در اختیار اداره اخبار علمی و دانشگاهی ایسنا قرار داده است این چنین آورده است:
«ماهواره هایی كه تابحال توسط دانشمندان ما راهی مدار زمین شده اند، به طور كلی عملیاتی نبودند و صرفاً یك "آزمایش" برای سنجیدن امكانات فنی و علمی بشمار می رفتند اما این دفعه، بر مبنای خبرهایی كه از گوشه و كنار شنیده می شد قرار بر این بود ماهواره "پیام امیركبیر" راهی مدار زمین شود كه ماهواره ای عملیاتی بوده و می توانست با ارسال عكس و اطلاعات، در چند زمینه به كارشناسان ما كمك نماید.
برای من بعنوان كسی كه قریب به ۴۰ سال در زمینه فناوری فضایی و ترویج علم قلم زده، سبب افتخار است كه می شنوم ماهواره ای با امكانات راهی مدار زمین می گردد كه هر یك از توانایی های آن تاج افتخاری بر سر توسعه علمی ایران بشمار می رود.
"پیام" توسط كارشناسان و دانشمندان دانشگاه صنعتی امیركبیر به منظور انجام مأموریت تصویربرداری طراحی و ساخته شده بود. وزن این ماهواره تقریباً ۱۰۰ كیلوگرم بوده و قرار بوده توسط ماهواره بر "سیمرغ" در مدار كم ارتفاع (LEO) و در ارتفاع ۵۰۰ كیلومتری از سطح زمین و با شیب مداری ۵۵ درجه قرار بگیرد. طول عمر عملیاتی پیش بینی شده برای این ماهواره هم دو سال بود.
بر مبنای اطلاعات منتشره، ماهواره "پیام امیركبیر" می توانست با دقت تصویری ۴۵ متر نه فقط تصویربرداری را انجام دهد بلكه در زمینه ذخیره و ارسال پیام همینطور اندازه گیری تشعشعات فضایی هم به كار رود. ایستگاه های زمینی ماهدشت و قشم هم قابلیت دریافت همزمان تصویر و داده های ماهواره را داشتند.
توجه داشته باشید كه طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره ای با مشخصات بالا در حالیكه كشور ما قریب ۴۰ سال است با انواع تحریم ها مواجه می باشد بیشتر به یك معجزه شباهت دارد معجزه ای كه معجزه گر آن جوانان فرهیخته ای هستند كه كشورشان را با تمامی سختی و مشكلات، به نانی گرمتر و غذایی چربتر نفروخته اند و ثابت كردند كه ایران و ایرانی حداقل در حوزه دانش و دستیابی به علم و فناوری تحریم پذیر نیست.
برخود لازم می دانم باوجود برخی دلخوری ها- كه در داخل هر خانواده ای بوده و هست- و این كه مكرر به نقد مسئولان حوزه فضا پرداخته ام، خدمات آنان را هم قدردان باشم. عیب هایش تو بگفتی، هنرش هم بگو...
از جانب دیگر باید هم به مسئولان ارشد كشور و هم به هموطنان عزیز یادآور شوم كه فناوری فضایی، یك طاق نصرت تزئینی نیست، فناوری فضایی اتفاقاً بر عكس تصور برخی، از ضروریات كشور بشمار می رود و بخصوص در كشور پهناوری چون ایران كه دارای تنوع آب و هوایی فراوان، مشكلات طبیعی و محیط زیستی متعدد، نیازهای مبرم و آنی علمی و فنی و پدیده های مختلف دیگری است كه اگر بخواهیم برای هر كدام از آنها چاره ای خردمندانه پیدا نماییم اساساً به تكنولوژی های جدید همچون صنعت فضانوردی نیاز داریم و باید بر روی آن سرمایه گذاری كلان صورت گیرد.
متاسفانه ما مواجهیم با عدم اطلاع مردم از عمق و وسعت فواید فناوری فضایی در بهبود وضعیت زندگی. كه البته مقصر واقعی این قضیه، كم كاری همكاران رسانه ای، بخصوص رسانه ملی است چونكه هنوز نتوانسته اند جایگاه واقعی فناوری فضایی را در زندگی بشر امروزی به مردم منتقل كنند و می بینیم در بعضی موارد حتی مسئولان ارشد كشور هم درباره فواید این فناوری خالی از ذهن هستند و اطلاع ندارند سرمایه گذاری در صنعت فضانوردی، نه هزینه كردن بی حاصل، بلكه با سودآوری سرشار است.
بی جهت نیست كه حتی همین شیوخ خلیج فارس كه مساحت جمع تیول شان به یك استان ما هم نمی رسد، مشغول سرمایه گذاری های كلان در زمینه فناوری فضایی هستند. مسئولان ارشد كشور خوب است نشست هایی با كارشناسان فناوری فضایی داشته باشند تا با توانایی های این صنعت در حل مشكلات پیچیده آشنا گردند و در تصمیم گیری و تصمیم سازی ها در طراحی و اجرای برنامه های آتی كشور با هزینه هایی به مراتب كمتر از وضعیت كنونی بهره ببرند. همینطور به جای چاره اندیشی های خلق الساعه برای گذار موقت از مشكلات اقتصادی كه مسلماً فردا، با چهره ای دیگر و شدت بالاتر نمایان خواهد شد، با كمك فناوری فضایی و حاشیه های پرمنفعت آن قدم های اصولی بردارند.
از جانب دیگر این مسئله برای مردم شكافته شود این نظر كه چون مشكلات عدیده اقتصادی داریم، پس نباید دولت در این حوزه ها سرمایه گذاری كند و آنان را متوجه كرد فناوری فضایی وسیله ای برای تفاخرهای بادكنكی یا تفننی نیست بلكه برعكس، این پدیده، بن مایه محكمی برای صنعت توانمند در خدمت آسودگی و رفاه آنان خواهد بود چونكه جدای از بالابردن كیفیت زندگی آنها، می تواند راهی برای كسب درآمد ملی باشد چونكه اقتصاد فردای جهان را تكنولوژی های جدید همچون فضانوردی می سازد و امروز همه كشورهای دنیا به دنبال دستیابی به این فناوری هستند و ایران كه به شكر خدا به لحاظ نیروی بالقوه چیزی كم ندارد و مهد جوانان فرهیخته ای در این فناوری به حساب می آید می تواند جدای حل معضلات داخلی خود مانند رصد و پایش بلایایی طبیعی مثل سیل، كولاك، رانش زمین، خشكسالی و غیره برای حفظ جان مردم و سلامتی آنها، در زمینه پرتاب ماهواره و مدیریت اطلاعات كسب شده توانایی پیدا كرده، با این وسیله در زمینه اقتصادی هم گام های بسیار بزرگی را بردارد.
در انتها ذكر چند نكته را ضروری می دانم: به مسئولان فناوری فضایی سفارش دارم در راه بزرگی قدم برداشته اید كه سختی و مشكلات فراوان دارد از سرزنش های خارهای مغیلان این راه نهراسید. حال كه در پرتاپ این ماهواره ناكامی رخ داده بدانید كه تاریخ فناوری فضایی كم ندارد از این ناملایمات. بزرگترین قدرت هایی فضایی با امكانات انسانی، مالی و فنی صدها برابر شما، نه ده ها كه صدها بار طعم این ناكامی هایی را چشیده اند. كسانی در این راه موفق هستند كه این پدیده ها را "تجربه" انگاشته اند و نه شكست.
آنچه را شما به آن دست یافته اید نباید با دستاوردهای كشورهایی چون آمریكا و روسیه امروز مقایسه كنید. آنها در آغاز راه، به مراتب از شما عقب تر بودند و اگر بهره گیری از دانشمندان و فناوری های موشكی آلمان نبود، نه شوروی می توانست در سال ۱۹۵۷ ماهواره ای به فضا بفرستد و نه آمریكا در سال بعد. در صورتیكه شما با توسل به دانش بومی، توانستید "ناشدنی ها" را، "شدنی" كنید.
در عین حال كه بهره گیری از دانش و فناوری های برون مرزی را نمی توان منع كرد اما توقع نداشته باشید كه دیگران به یاریتان بیایند. حداقل در زمینه فناوری فضایی و ماهواره، تجربه به ما نشان داد كمك دیگران، خیالی باطل است. پس دست به زانوی خود بگیرید و یا علی بگویید. به جوانان میدان بدهید و اطمینان كنید.
به امید آن كه در ایام آتی پیام آور خیر و شادی و نوید بهروری عملی فناوری فضایی در ایران باشد. ان شاءالله»




1397/10/25
18:36:26
5.0 / 5
4600
تگهای خبر: خدمات , دانشگاه , فناوری
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱