رئیس دانشگاه آزاد تاكید كرد

اقتصاد بازارهای فناوری دانشگاه متكی بر شهریه نیست

اقتصاد بازارهای فناوری دانشگاه متكی بر شهریه نیست

به گزارش لیمو بلاگ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی با نگاهی نو در بستر بازار فناوری از سراهای نوآوری حمایت خواهد نمود.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی در مراسم افتتاح صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی که امروز در سازمان مرکزی برگزار شد، با تبریک ایام الله دهه فجر و سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار داشت: تقدیر الهی بر این شد که در روزهای الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی مجوز نهایی آغاز کار رسمی صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی صادر شود. جا دارد از تلاش دکتر وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و دکتر خیاطیان سرپرست شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بعنوان پشتیبانان جدی دانشگاه آزاد اسلامی در این عرصه، تشکر و قدردانی کنم.
وی ضمن اشاره به تاثیر اقتصاد نفتی بر اقتصاد کشور طی یک قرن گذشته، اظهار نمود: بیشتر از یک قرن است که نفت وارد حیات اقتصادی کشور ما شده است. در دوره صفویه، ایران در جایگاه دومین تولید ناخالص داخلی (GDP) دنیا قرار داشت و از اقتصادهای شکوفای آن زمان بود. در آن دوره در کنار اقتصاد پویا، آثار علمی قابل توجهی در حوزه علوم انسانی و مهندسی رشد و نمو داشت. بعد از صفویه، دوران حضیض شروع شد، به صورتی که در سلطنت قاجار و پهلوی دوران ۲۰۰ ساله ای برای ایران رقم زده شد که در شأن ملت ایران نبود.
دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه امام خمینی (ره) حیات باردیگر ای به ملت ایران بازگرداند، اظهار داشت: رهبر کبیر انقلاب اسلامی، عالِم حوزوی بود که نگاه ایشان فراتر از مدرنیته غرب بود. امام راحل معتقد بودند که ۲۰۰ سال خمودی گذشته را جز با تحول نمی توان احیا کرد. با این نگاه، بنیانگذار انقلاب اسلامی سنگ بنای بزرگی از تحول اقتصادی و علمی را بنا نهادند که جمهوری اسلامی ایران امروز به خود می بالد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امام خمینی (ره) با عنایت به این که برخاسته از حوزه علمیه بود، اما دانشگاه که برمبنای دین ستیزی وارد کشور شده بود را تکفیر نکردند و آنرا مبدأ همه تحولات دانسته و از آن بعنوان کارخانه آدم سازی یاد کردند. این نگاه و استفاده از چنین کلیدواژه هایی برای تحول علمی و رشد دانشگاه بسیار سازنده و راهگشا بود. قبل از انقلاب اسلامی، عمده فعالیت دانشگاه ها محدود به مقطع کارشناسی بود و تحصیلات تکمیلی برای کشور ما یک آرزو محسوب می شد، اما امروز ثمره نگاه تحولی که امام خمینی (ره) داشتند و مقام معظم رهبری هم تثبیت کننده آن بودند را می بینیم که به جای آنکه مقلدان علم باشیم، به مجتهدان علم تبدیل گشته ایم و باعث فخر کشورهای هم سطح خود هستیم.
باید جریان اقتصاد دانش بنیان را در دانشگاه ها فعال کرد
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه در امتداد این نگاه تحولی، پیشرفت علمی همراه با پیشرفت فناوری و نوآوری تکمیل شده است، اظهار داشت: حقیقت این است که با نگاه متکی بر درآمد نفتی، یارانه ای، کمک های بلاعوض بی هدف و نگاه های نمایشی به مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان، نمی توان تحولی در حوزه فناوری و نوآوری ایجاد کرد، بلکه با نگاه واقعی باید جریان اقتصاد دانش بنیان را در دانشگاه ها فعال کرد.
وی ضمن اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی نخستین صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی خویش را با گستره کشوری و موضوعات مختلف راه اندازی کرده است، خاطرنشان کرد: زمانی که گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی را آغاز کردیم، تاکید بر استفاده از ادبیات جدید و برگرفته از فرهنگ دیرینه کشورمان داشتیم. در این راستا آئین نامه راه اندازی بازار فناوری که ذیل آن سراهای نوآوری قرار دارند، تدوین شد. این مفاهیم برگرفته از فرهنگ چندهزار ساله ایرانی است و مفهومی آشنا برای همه مردم است، چون که در تمامی شهرها همواره بازارهای سنتی وجود داشته و ما برگرفته از این فرهنگ، بازار فناوری دانشگاه آزاد اسلامی را تأسیس کردیم.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اقتصاد دانش بنیان در بازارهای فناوری جریان دارد و سراهای نوآوری مانند این بازارها فعالیتهای تخصصی انجام خواهند داد تا از این مسیر، فناوری را به ثروت تبدیل نموده و به بازار واقعی ببرند.
اقتصاد بازارهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی متکی بر شهریه نخواهد بود
دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه اقتصاد بازارهای فناوری دانشگاه آزاد اسلامی متکی بر شهریه نخواهد بود، خاطرنشان کرد: همانطور که بازارها نهادهای مالی مختص خویش را داشتند، بازار فناوری هم خارج از نظام های بوروکراسی دانشگاه، نظام مالی خویش را خواهد داشت. نظام مالی دانشگاه به آموزش و پژوهش متعلق می باشد و نظام مالی فعالیتهای فناورانه و نوآورانه، باید منحصر به این حوزه باشد. ازاین رو صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی با فرهنگ و نظامات خود افتتاح شد تا در این راه رشددهنده باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی نگاهی اساساً نو دارد که سراهای نوآوری در بستر بازار فناوری با یک نهاد مالی مواجهند که از آنها حمایت خواهد کرد، ازاین رو واحدهای دانشگاهی در فعالیتهای فناورانه و نوآورانه دخالت مالی نخواهند داشت، بلکه سرمایه واحدها در این صندوق سرمایه گذاری شده و از راه آن، در پروژه های خاص مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به اشتغال و کارآمادگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار نمود: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دسترنج خویش را برای تحصیل تقدیم دانشگاه می کنند و این مورد بسیار ارزشمندی است که باید مورد تکریم قرار گیرد. باید برای دانشجویانی که حاصل دسترنج خویش را می دهند تا علم بیاموزند، فضایی فراهم گردد تا در مجرای علم هم بتوانند سرمایه گذاری کنند. ازاین رو باید شرایطی ایجاد کرد تا تجارت دانشجو تعریف شود و بتواند از این طریق کسب درآمد داشته باشد و هزینه تحصیل خویش را تأمین کند.
دکتر طهرانچی تصریح کرد: باید دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی را از روز اول با فضای کار و اشتغال آشنا کرد و تربیت دانشجوی کارآماده، یک اصل باشد. باید شرایطی در دانشگاه آزاد اسلامی حکمفرما شود که اقتصاد دانشگاه از راه این شرایط و فضا، قوام یابد. این اقتصاد به هیچ وجه دستوری و رانتی نیست، بلکه برپایه طرح اقتصادی علمی برتر است.
وی ضمن اشاره به سرمایه اولیه صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: شروع فعالیت این صندوق با ۲۰ میلیارد تومان است که بزودی با حمایت های واحدهای دانشگاهی و افزایش سرمایه، این رقم افزایش خواهد یافت. در این راستا به واحدها اعلام شده که به هیچ وجه از راه شهریه مستقیم مجاز به سرمایه گذاری در طرح های اقتصادی دانش بنیان نیستند و باید در چارچوب صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی در طرح ها مبادرت به سرمایه گذاری کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام (ص) قبل از رسالت، همراه کاروان های تجاری و در کنار حضرت خدیجه (س) به تجارت و فعالیت اقتصادی می پرداخت، اظهار نمود: حضرت خدیجه (س) بعنوان ام المؤمنین، الگوی برجسته ای برای زنان است. ایشان تاجری بزرگ و اقتصاددانی حکیم بود که این مورد از تصورات غرب از زنان، بسیار فراتر است. در مکتب اسلام، تجارت نه تنها مذموم نیست، بلکه تولید و تجارت صحیح و با مبنای دینی، مورد تاکید قرار گرفته است.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد آشنایی فعالان سراهای نوآوری و بازارهای فناوری با معارف کسب و کار اسلامی را عرضه کرد و اظهار داشت: همانطور که بازاریان اصیل قبل از آغاز روز کاری، کتاب «مکاسب» شیخ فقید انصاری را در مکتب علما می آموختند و با فرهنگ کسب و کار آشنا می شدند، این مورد هم باید مورد توجه صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی باشد و شرکتهای دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی یک دوره «مکاسب» را طی کنند.
وی اضافه کرد: باآنکه بازار فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب بازارهای جدید و مدرن است و صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی متفاوت از نهادهای مالی بازار سنتی به حساب می آید، اما باید با نگاهی ظریف به فرهنگ کسب و کار اسلامی توجه داشت، چون که ما با نظام سرمایه داری زندگی نمی نماییم و معتقدیم اسلام دین کاملی است و می تواند در همه زمینه ها حامی باشد.
دکتر طهرانچی در انتها تصریح کرد: انقلاب اسلامی، کشور و ملت ایران را زنده کرد و باید قدردان و شاکر این نعمت باشیم. خدا را شاکریم به وجود پدرانمان و نسلی که امام خمینی (ره) را درک کردند و اتفاقی را رقم زدند که جمهوری اسلامی ایران را به ستاره درخشان و مایه افتخار مردم در این ظلمت کده جهانی تبدیل کرد.
بر اساس اعلام دانشگاه آزاد اسلامی، در انتها این مراسم، مجوز رسمی آغاز فعالیت صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی از جانب دکتر علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری تقدیم دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شد.




منبع:

1399/11/15
17:59:45
0.0 / 5
767
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴