دشت اصفهان در چنگال بحران فرونشست،

تبدیل شدن اصفهان به پرمخاطره ترین منطقه و نماد فرونشست كشور

تبدیل شدن اصفهان به پرمخاطره ترین منطقه و نماد فرونشست كشور

به گزارش لیمو بلاگ نتایج مطالعات سازمان زمین شناسی  و اکتشافات معدنی کشور نشان داده است که اصفهان نماد فرونشست زمین در کشور شناخته شده است چون که بالاترین نرخ فرونشست دشت اصفهان به سالی ۱۹ سانتی متر رسیده و بیشتر این فرونشست ها در حاشیه ها و درون مناطق شهری و جمعیتی و زیرساختی رخ داده است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، فرونشست زمین پدیده ای است که بر اثر خالی شدن آب بافت های متراکم و لایه های زیرین سطح زمین رخ می دهد که در نتیجه آن سطح زمین به صورت تدریجی و در بعضی موارد به صورت ناگهانی فرو می نشیند. به اعتقاد کارشناسان این نشست سبب ایجاد ترک و شکاف هایی در زمین شده و بر الگوی جریان های زیرزمینی و سطحی، تغییر کیفیت آب های زیرزمینی، تغییر شکل سطح زمین و سیل خیزی مناطق تاثیر می گذارد.
بر پایه نتایج مطالعات اخیر سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، دشت اصفهان بخصوص مناطقی که از زاینده رود تغذیه می کرده، نواحی شمال شهر اصفهان و منطقه رهنان، فرودگاه شهید بهشتی، کوهپایه و همینطور شهرهای دامنه، اردستان، کاشان، ورزنه، برخوار، خوراسگان، شهرضا، سجزی و دشت مهیار بسیار متأثر از پدیده فرونشست هستند.
بررسی ۳۵ محدوده مطالعاتی (دشت) به لحاظ سطح آب زیرزمینی و فرونشست در استان اصفهان حاکی می باشد که از این تعداد هشت محدوده آزاد، ۱۷ محدوده ممنوعه و ۱۰ محدوده ممنوعه بحرانی بوده و آثار فرونشست زمین در این ۲۷ دشت ممنوعه مشاهده شده است.
بر اساس این مطالعات هشت محدوده آزاد که وضعیت مناسب تری از نظر سطح آبخوان دارند شامل مناطق انارک، نائین، خور، جندق، بیاضه، بختیاری، گاوخونی و چوپانان است اما ۱۰ محدوده ممنوعه بحرانی دشت های مهیار شمالی، مهیار جنوبی، کاشان، گلپایگان، اصفهان- برخوار، اردستان، باد- خالدآباد، دامنه، مورچه خورت و نجف آباد را شامل می شود که همگی درگیر فرونشست زمین هستند.
کارشناسان برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی خارج از توان آبخوان و نبود توازن بین برداشت و تغذیه منابع آب زیرزمینی را عامل فرونشست زمین می دانند. بیشتر از ۹۰ درصد فرونشست ها در ایران و جهان با برداشت از منابع آب زیرزمینی ارتباط مستقیم دارد.
آمارها نشان داده است استان اصفهان در چهار دهه اخیر نزدیک به ۱۲ میلیارد متر مکعب کسری مخازن آب زیرزمینی داشته است و بیشترین کسری مخازن آب و فرونشست زمین در استان در امتداد رودخانه زاینده رود و باغات بوده است.
بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، بر پایه آمارها ۴۲ هزار و ۳۴۹ حلقه چاه مجاز در استان اصفهان وجود دارد که سالانه ۳.۵ میلیارد متر مکعب آب برداشت می کنند و حدود ۲۱ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که هم اکنون حدود ۹ هزار و ۸۲۳ حلقه چاه فعال است، حدود ۶ هزار حلقه چاه مسدود شده و بقیه چاه ها آبی ندارند و متروکه هستند و به قول محققان سازمان زمین شناسی اصفهان را پرمخاطره ترین منطقه و نماد فرونشست کشور نامگذاری کرده اند.



1399/11/30
18:21:07
0.0 / 5
1015
تگهای خبر: سازمان , كیفیت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳