مدیركل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم تاكید كرد

تدوین شیوه نامه ساماندهی و بهبود برگزاری دوره های كارآموزی با بهره بردن از تجارب دانشگاه ها

تدوین شیوه نامه ساماندهی و بهبود برگزاری دوره های كارآموزی با بهره بردن از تجارب دانشگاه ها

لیمو بلاگ: مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانشجویان را بوسیله توانمندسازی مهارتی دانشجویان میسر دانست و بر ضرورت ساماندهی و بهبود برگزاری دوره های کارآموزی تاکید کرد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمد سعید سیف در هفدهمین نشست مدیران ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور که امروز (یکشنبه) به صورت مجازی در وزارت علوم برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات طرح تحول همکاریهای دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت اظهار نمود: پایش طرح تحول در بهمن ماه ۱۳۹۹ صورت گرفت و تا حالا ۷۱ دانشگاه، پژوهشگاه و مرکز آموزش عالی کشور گزارش خودرا ارسال کرده اند.

وی طرح تحول را زمینه ساز انسجام بین همکاریهای دانشگاه با جامعه و صنعت دانست و ابراز امیدواری کرد: اثربخشی دانشگاه ها و کارهای مشترک با جامعه و صنعت افزایش یابد.

به گفته دکتر سیف، طرح تحول همکاریهای دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت، دارای ۶ هدف کلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ اقدام اجرائیست.

به گفته دکتر سیف، اهداف کلان این طرح شامل افزایش متوسط سالانه ۱۰ درصدی حجم قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت، هم راستایی برنامه ها و تصمیم گیری ها در وزارت عتف و مراکز تابعه با نیازها و اولویت های کشور، هم افزایی کامل مراکز علمی با دستگاه های اجرائی جهت شناسایی و رفع نیازها و چالشها، ساماندهی و ایجاد ساختارهای توانمند برای ارتباط عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری، اجرای ۲۵ درصد پروژه های تحصیلات تکمیلی به صورت مستقیم به سفارش صنعت و جامعه و مشارکت حداکثری اعضای هیئت علمی در رفع نیازهای صنعت و جامعه است.

وی تدوین ماموریت های ملّی، منطقه ای و استانی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی برمبنای توانمندی ها و مزیت های نسبی، تدوین و تصویب قوانین و برنامه های مورد نیاز جهت بهبود و توسعه‌ی همکاری مشترک دستگاه های اجرائی دولتی مختلف با دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی، تدوین و اجرای سازوکارها و روش های نوین در شیوه همکاری میان دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی با جامعه و صنعت، توسعه و اجرای گسترده و هدفمند طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی، افزایش تأثیر کارهای پژوهشی مورد نیاز کشور در استخدام، ارتقاء و ترفیع اعضای هیئت علمی، اختصاص مشوق های مناسب برای اعضای هیئت علمی فعال در حل چالش های ملّی، منطقه ای و استانی، توسعه، ساماندهی و پایش مستمر دوره های مهارت افزایی دانشجویان و دانش آموختگان برمبنای نیازهای بازار کار در سطح ملّی، منطقه ای و استانی با همکاری وزارتخانه ها و دستگاه های اجرائی و ساماندهی و افزایش کیفیت و راندمان دوره های کارآموزی دانشجویان را همچون اقدامات ستاد وزارتخانه در اجرای این طرح برشمرد.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، سازماندهی و شبکه سازی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری بمنظور رفع نیازهای کشور را ضروری دانست و اضافه کرد: در این راستا مراکز علمی هر استان همکاری مؤثر و دانشگاه معین استان نیز در تشکیل آن می تواند نقش مؤثری داشته باشد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری دوره های کارآموزی، اشاره کرد: افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانشجویان بوسیله توانمندسازی مهارتی دانشجویان، آشنایی با شرایط بازار و مهارت های مورد نیاز برای حضور در بازار کار، تقویت مهارت های نرم و سخت در دانشجویان با هدف افزایش خودباوری و اعتماد به نفس جهت ورود به بازار کار و اشتغال مهارت های ارتباطی حرفه ای، فنی، حقوقی و مالی مورد نیاز به کارآموزان از اهداف برگزاری این دوره هاست.

وی اشاره کرد: بعنوان راهنمایی و سفارش باید شیوه نامه ای بمنظور ساماندهی و بهبود برگزاری دوره های کارآموزی تدوین شود و در این راستا از تجربه های دانشگاه های مختلف کشور بهره گیریم تا بتوانیم فاکتورهای دوره های کارآموزی مطلوب را کسب نماییم.

بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در ادامه این جلسه مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور پیشنهادات و نقطه نظرات خودرا برای برنامه های سال ۱۴۰۰ ارائه کردند.





منبع:

1399/12/17
23:37:36
0.0 / 5
3884
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , سازمان , فناوری
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴