فراخوانی برای ارائه ایده های قابل تجاری سازی یكی از اقلام پرمصرف در اتاق عمل

فراخوانی برای ارائه ایده های قابل تجاری سازی یكی از اقلام پرمصرف در اتاق عمل

لیمو بلاگ: با برگزاری چالشی در حوزه ساخت سیمان استخوانی ارتوپدی بر پایه متاکریلات از تیم ها و پژوهشگران درخواست شده است تا ایده های قابل تجاری سازی و تولید انبوه خودرا در این عرصه تا 25 مرداد ماه عرضه کنند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، برنامه چالش های فناوری و نوآوری (اینوتن) چالشی در حوزه ساخت سیمان استخوانی ارتوپدی بر پایه متاکریلات است که علاقه مندان می توانند حداکثر تا ۲۵ مردادماه، طرح مفهومی خودرا در چارچوبی که در سایت اینوتن مشخص شده، مدون و سپس بوسیله سامانه اینوتن بصورت آنلاین ثبت کنند. در آخر مرحله اول طرح های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش خواهند شد.
برگزیدگان مرحله نخست، سه ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خودرا طی مرحله دوم ارایه کنند. در آخر مرحله دوم جهت انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه آزمایشگاهی ارائه شده از طرف هر شرکت کننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی می شود.
یکی از مسائل مهم در مورد کاشتنی ها یا همان ایمپلنت های ارتوپدی، تثبیت آنها داخل بدن است. این مسئله خصوصاً در ارتباط با کاشتنی های ارتوپدی فلزی بسیار مهم می شود؛ چونکه زیست فعال نیستند، امکان ایجاد عفونت دارند، در داخل بدن در معرض سایش هستند و همین طور احتمال ایجاد لقی کاشتنی در موضع بافت بعد از گذشت زمان وجود دارد. پس استفاده از یک ماده تثبیت کننده نظیر سیمان ­های استخوانی ضروری می باشد. سیمان های استخوانی ارتوپدی رایج عموماً بر پایه پلیمر پلی­ متیل­ متاکریلات (PMMA) هستند که علاوه بر استواری مناسب، زمان گیرش خوبی دارند و به تثبیت بهتر کاشتنی کمک می­ کنند. متاسفانه این ماده تولید داخلی ندارد. از طرفی عموماً دمای تولیدشده حین گیرش سیمان با این ماده بالاست که این مسئله به نکروز یا مرگ بافت منجر می­ شود. هدف از این چالش، تهیه سیمان استخوانی PMMA با زمان گیرش نهایی کمتر از ۱۵ دقیقه، استواری ۹۰ تا ۱۲۰ مگاپاسکال و دمای گیرش تولیدشده کمتر از ۸۰ درجه سانتی گراد است.

به نقل از ستاد نانو، این محصول یکی از اقلام پزشکی اساسی و پرمصرف در اتاق عمل به شمار می آید که تنها نمونه های خارجی آن در بازار موجود است. تاکنون، مطالعات بسیاری در ارتباط با سیمان استخوانی در کشورمان ایران صورت گرفته است. لیکن به سبب روش های تولید آزمایشگاهی و غیرصنعتی، تا حالا این محصول برای تولید انبوه تجاری سازی نشده است. موضوع محوری این چالش، تجاری سازی سیمان استخوانی برپایه پلی متیل متاکریلات برای تولید انبوه است. از طرفی به سبب دمای بالا حین گیرش سیمان، از چالش های این محصول، ارائه راهکاری برای پایین آوردن دما برای جلوگیری از نکروز و مرگ بافت است. همین طور از چالش های دیگر این دسته از سیمان ها، عدم زیست فعالی آن هاست که در صورت ساخت کامپوزیت مناسب با زمینه ی پلی متیل متاکریلات، بدون کاهش در خواص استواری و زمان گیرش، حل آن مطلوب و گامی رو به جلو بشمار می رود.




منبع:

1400/04/11
16:55:11
5.0 / 5
1178
تگهای خبر: آنلاین , پزشكی , تولید , سایت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴