در گفت وگو با لیمو بلاگ اعلام شد

كوشش برای ساخت زیست سنسور تشخیص كرونا از راه توالی های ژنوم ویروس

كوشش برای ساخت زیست سنسور تشخیص كرونا از راه توالی های ژنوم ویروس

به گزارش لیمو بلاگ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: یکی از ایده های جدید در تشخیص ویروس کرونا که مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و الان درحال آزمایشات اولیه است، ایده طراحی زیست سنسور الکتروشیمیایی با استفاده از توالی های اختصاصی از ژنوم ویروس کروناست.


دکتر فرنوش فریدبد در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: از آنجائیکه بخش هایی در ژنوم ویروس وجود دارند که بر اثر جهش ویروس تا حد زیادی ثابت باقی می مانند و دستخوش تغییر نمی شوند، می تواند با استفاده از شناسایی هم زمان آنها در بحث تشخیص ویروس ابزار قدرتمندی حاصل شود.
وی از تشکیل کارگروه زیست حسگرها و کیت های تشخیصی به سرپرستی استاد دکتر حبیبی رضایی در دانشگاه تهران اطلاع داد و اظهار داشت: از اوایل شروع پاندمی در دانشگاه تهران پنج کارگروه مختلف در حوزه های مختلف جهت بررسی همه جانبه پاندمی از تشخیص، پیشگیری و درمان و مشکلات اجتماعی ناشی از آن به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و به منظور استفاده از متخصصین و زیرساخت های موجود در دانشگاه تهران تشکیل شد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: هر یک از حوزه های تخصصی مأموریت یافتند تا افراد متخصص آن حوزه در دانشگاه تهران را دورهم گرد آورند تا با هم فکری متخصصین و استفاده از حداکثر امکانات موجود بتوانند در پیشبرد دانش این حوزه گام نوینی بردارند.
دکتر فریدبد در ادامه تصریح کرد: یکی از این کارگروه ها «کارگروه زیست حسگرها و کیت های تشخیص کووید-۱۹» بود. در این کارگروه حدود ۱۶ نفر از افراد متخصص دانشگاه در این عرصه از دانشکده ها و مراکز پژوهشی مختلف(دانشکده زیست شناسی و گروه بیوتکنولوژی، دانشکده شیمی، دانشکده فیزیک، دانشکده دامپزشکی، دانشکده کشاورزی، دانشکده علوم و فنون نوین، مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، موسسه الکتروشیمی) گرد هم آمدند تا با استفاده از دانش تخصصی خود، زیر ساخت های موجود و با هم فکری و هم افزایی محصولات تشخیصی را عرضه کنند.
وی با بیان اینکه در ابتدا و بعد از جلسات مختلف ۸ زیرگروه تعریف شد(درواقع از طرح های تعریف شده در فاز اول هشت طرح انتخاب شد)، خاطرنشان کرد: یکی از طرح ها به آزمایشگاه سنسور - بیوحسگر موسسه الکتروشیمی با همکاری گروه نانوبیوتکنولوژی دانشکده علوم و فنون نوین برای طراحی سنسورهای الکتروشیمیایی سپرده شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران این شیوه را مدل خوبی برای مدیریت کار دسته جمعی برشمرد و اضافه کرد: این شیوه فعالیت در بحران ها به خوبی پاسخ می دهد و می تواند با حمایت لازم به تولید محصول منتج شود.
دکتر فریدبد با بیان اینکه در کشور علیرغم وجود دانش فنی مورد نیاز هنوز زیرساخت ها و پلت فرم های لازم تولید نشده و آماده نیست، اضافه کرد: اگر کشورهای توسعه یافته بسیار سریع تر می توانند محصول را وارد بازار کنند خصوصاً در دوران بحران کرونا، به دلیل آماده بودن زیرساخت های لازم تولید است.
وی افزود: بعنوان مثال کمپانی های مطرح این حوزه ابزار و پلت فرم های تشخیصی مورد نیاز ساخت کیت تشخیصی یا سنسور را مثلا برای ویروس های دیگر مثل هپاتیت یا ایدز داشته اند و سریع آنرا با کووید جایگزین کردند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما هنوز درگیر آماده کردن مواد اولیه و پلت فرم ها هستیم آن هم در شرایط تحریم ها، اضافه کرد: از ۵ کارگروه تشکیل شده در دانشگاه تهران دو کارگروه اصلی در ارتباط با پردیس علوم دانشگاه تهران است که در این کارگروه ها متخصصان سرشناس و مجربی از علوم پایه کشور حضور دارند که با تلاشهای خود و دانشجویان علاقه مند آزمایشگاه هایشان تا حدود زیادی توانستند بر خیلی از مشکلات سر راه غلبه یابند.
دکتر فریدبد ضمن اشاره به کارهای جداگانه انجام شده درباره تولید واکسن در کشور، اضافه کرد: بعنوان مثال انستیتوپاستور، مؤسسه تحقیقات و سرم سازی رازی و بنیاد برکت هر کدام به صورت جداگانه درحال تولید واکسن هستند، در حالیکه شاید می شد با هم فکری متخصصان و هم افزایی دانش ها و زیرساخت ها شاهد تولید یک واکسن مشترک باشیم.
وی با انتقاد از فعالیتهای جزیره ای در کشور تشکیل چنین کارگروه هایی را در جهت پیشگیری از این قبیل موازی کاری و پراکنده کاری ها دانست و اظهار داشت: در این راستا صاحب نظران دانشگاه تهران جلسات گوناگونی را به صورت برخط برگزار کردند و طرح های بسیاری مطرح و سخنرانی هایی عرضه شد.
دکتر فریدبد مشکل موجود در این راه را سختی برای تهیه مواد آزمایشگاهی دانست و تصریح کرد: در مورد کرونا علاوه بر ساخت کیت های الکتروشیمیایی درحال کار کردن بر روی تست های تشخیص زودهنگام هستیم که البته این پروژه با هزینه شخصی درحال پیشرفت است و خوشبختانه پاسخ های اولیه مناسبی حاصل شده است.
وی پاندمی کرونا را عاملی برای جدی تر گرفته شدن علم خصوصاً علوم پایه در ایران دانست و اظهار داشت: الان در کشوری مانند آلمان تست تشخیص زودهنگام ویژه تشخیص کووید ۱۹ به قیمت ۵ تا ۶ یورو با مصارف خانگی عرضه می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه رپید تست ها نوعی زیست سنسور شیمیایی یک بار مصرف محسوب می شوند، اضافه کرد: البته میزان حساسیت رپید تست ها به ماتریکس، رسپتورها و تکنولوژی به کار گرفته شده و حتی طراحی بخش حس کننده آن بسیار وابسته است.
دکتر فریدبد با بیان اینکه برای رپید تست های ساخت ایران باید بعد از تکمیل کارآزمایی بالینی و تست های کلینیکالی وارد بازار شوند، افزود: بهرحال این فعالیتهای پژوهشی حاصل دسترنج فعالیتهای دانشجویان و استادانی است که در این شرایط بیشتر از پیش در تلاش هستند.
وی خاطرنشان کرد: اما در این راه تا حصول نتیجه مناسب باید فعالیت ها به درستی مدیریت شوند که همه این موارد مستلزم وجود شرایط مساعد است.




منبع:

1400/04/31
14:21:09
5.0 / 5
1054
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , تكنولوژی , تولید
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳