با سلولهای بنیادی؛

علائم ایدز در بیمار انگلیسی خاموش شد

علائم ایدز در بیمار انگلیسی خاموش شد

لیمو بلاگ: طبق پژوهشی جدید بعد از آنكه یك بیمار مبتلا به ایدز، سلول های بنیادی دریافت كرد علائم این بیماری در بدن او خاموش شد.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از نیواطلس، گروهی بین المللی از محققان، پژوهشی درباره خاموشی علائم بیماری ایدز در بدن یك بیمار منتشر نموده اند.
این فرد كه به نام «بیمار لندنی» مشهور شده پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان از یك اهدا كننده دریافت كرد كه نسبت به ویروس HIV مقاوم است.
اكنون ۱۸ ماه است كه علائم بیماری ایدز در بدن این فرد خاموش شده و هیچ نشانی از ویروس HIV-۱ در خون او دیده نمی گردد.
این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه ملبورن، انسی ست و وستمید برای تحقیقات پزشكی و دانشگاه كمبریج انجام شده است.
در سال ۲۰۰۳ تشخیص داده شد بیمار لندنی مبتلا به ایدز است و در سال ۲۰۱۲ میلادی باز پزشكان تشخیص دادند وی مبتلا به لنفوم هاجكین است. او برای درمان این سرطان سلول های بنیادی مغز استخوان از یك اهدا كننده دریافت كرد. ژن CCR۵ او جهش یافته بود و بنا بر این بدن او در مقابل ویروس HIV مقاومت بیشتری داشت.
درمان های ضد پسگرد ویروس (ART) یك روش معمول برای كنترل عفونت HIV است. اما ۱۶ ماه سپس دریافت پیوند سلول بنیادین این بیمار دیگر نیازی به درمان نداشت.
اكنون ۱۸ ماه از توقف درمان ART باز می گذرد و سطح HIV-۱ در آر ان ای و دی ان ای هنوز در حد بسیار پایین و غیر قابل ردیابی است. این بدان معناست كه علائم ایدز در بیمار لندنی همچنان خاموش است و بنظر می رسد او بطور موفقیت آمیز درمان شده است. البته محققان هنوز معتقدند نباید نتیجه گیری كرد.
این دومین بیمار مبتلا به ویروس HIV در جهان است كه درمان شده است.
پیش از این در سال ۲۰۰۷ فردی كه به نام بیمار برلینی مشهور شده بود با روشی مشابه درمان شد. این شخص كه بعداً هویت او فاش شد «تیموتی براون» آمریكایی بود. براون باز سلول بنیادی مغز استخوان از یك اهدا كننده با همین جهش ژنتیكی دریافت كرد تا بطور همزمان لوكیمیا در بدن او درمان گردد.
این تحقیق در ژورنال «نیچر» انتشار یافته است.

1397/12/14
15:11:27
5.0 / 5
4632
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴