در مجمع عمومی فوق العاده وزیران ادوار عنوان شد:

خوشحالیم كه با تدبیر رهبری مركز الگو شكل گرفت، مركز از ظرفیت های مجمع وزیران استفاده نماید

خوشحالیم كه با تدبیر رهبری مركز الگو شكل گرفت، مركز از ظرفیت های مجمع وزیران استفاده نماید

لیمو بلاگ: مجمع عمومی فوق العاده وزیران ادوار عصر سه شنبه (۱۴ اسفند) با حضور برخی وزرا و معاونان دولت های قبلی و فعلی به میزبانی مركز الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت اجرا شد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، در ابتدای این نشست محمدرضا عارف، رئیس مجمع وزیران ضمن خوشامدگویی به حضار اظهار داشت: در این نشست می خواهیم بطور خاص به بررسی موانع توسعه پیشرفت در كشور پرداخته و چالش های اصلی كه در نظام ما و در كشور با آن روبرو می باشیم را با استفاده از تجربه بهادار ای كه در جمع اعضای محترم وجود دارد بررسی نماییم.
وی اشاره كرد: هدف ما این است كه در حل مشكلات مردم سهیم باشیم و ان شاءالله با اجرایی شدن برنامه های پیشرفت، نگاه ما این گونه باشد كه بوسیله همفكری و هم افزایی با اعضای مجمع كه دربرگیرنده همه حوزه ها و معاونین رئیس جمهور وقت در چهار دهه گذشته است، بتوانیم در برنامه های پیشرفت كشور مؤثر باشیم. خوشحال هستیم اعلام نماییم مجموعه وزیران اقماری با هفت كمیسیون تخصصی و راهبردی و دبیرخانه این طرح ها در این راه حركت می كند.
این نماینده مجلس افزود: در این برنامه ریزی باید به اسناد بالادستی، سند چشم انداز و سیاست های مختلف، بطور خاص توجه گردد و در كنار كوشش برای حل مشكلات و حاكمیت ارزش ها و تحقق آرمان ها، در نهایت همكاری و تعامل خوبی با همه نهادها داشته باشیم.
وی با تاكید بر اینكه همكاری مجمع وزیران باید به صورتی باشد كه وارد جزئیات شود، اضافه كرد: نباید این فعالیت به صورتی تلقی شود كه دخالت در كار دستگاه ها باشد و بنا بر این جهت گیری ما همین كمیسیون های تخصصی بوده و سفارش شده است كه وزرا در هر بخش با ما تعامل داشته باشند.
عارف اشاره كرد: ما نشست های تخصصی متعددی داشته ایم و راهبردهایی را كه موردنظر مجمع بوده و به تصویب می رسد، دنبال كرده و تلاش می نماییم این كار اجرایی شود. استحضار دارید، كه تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، یكی از مطالبات و دغدغه های مقام معظم رهبری شمرده می شود. ایشان در فرمایشاتشان اشاره كردند كه ما باید بررسی نماییم چه الگویی باید مبتنی بر ارزش ها و انقلاب طراحی شده و درعین حال پاسخگوی مطالبات موجود بوده و دارای نكته های قابل ارزیابی باشد. به هر حال خوشحال هستیم كه باتدبیر معظم له این مركز، یعنی مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تأسیس شده و من تشكر می كنم از آقای دكتر واعظ زاده و همكارانشان و همه نخبگانی كه طی این مدت طولانی روی این طرح كاركرده اند.


وی ادامه داد: با تدبیر مقام معظم رهبری این سند در دیدگاه و ارزیابی نخبگان قرار گرفته و این فرصت بسیار خوبی است كه نخبگان و نهادهایی كه برنامه ریزی انجام می دهند نسبت به این مساله اظهارنظر كرده و نقدهای خودرا مطرح كنند تا در نهایت ان شاءالله ما بتوانیم در سال ۱۴۰۰ سند جامعی را داشته باشیم كه آنرا مبنای توسعه و برنامه های توسعه كشور قرار دهیم. در این راستا، جلساتی را هم جناب آقای مهندس شافعی در دبیرخانه برگزار كرده اند و هدف اصلی هم این است كه ان شاءالله الگو بتواند از این ظرفیت كه در مجموعه وزرا وجود دارد استفاده نماید.
او همینطور تصریح كرد: در آستانه چهل و یكمین سال انقلاب شكوهمند اسلامی، مقام معظم رهبری اطلاعیه ای جدید را ابلاغ فرمودند كه در این بیانیه ۷ سفارش مختلف ابلاغ گردیده است كه علی الاصول راهبرد برنامه آینده الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خواهد بود و طبیعتاً تبیین راهبردهای توسعه در كشور باید مبتنی بر این رهنمودها و هفت سوژه مهم مطرح شده در آن باشد كه مطمئناً ما هم در كمیسیون تخصصی باید به این مساله بپردازیم. این بیانیه برای دهه های آینده راهگشاست و اولویت های هفت سفارش ای كه مقام معظم رهبری فرمودند، توسط كمیسیون های تخصصی ارزیابی شده و ما هم باید در اجرایی شدن این سند سهیم باشیم.
عارف درانتها اظهار نمود: هیأت مدیره مقرر كرد كه در هر جلسه مجمع از چند نفر از بزرگان و پیشكسوتانی كه زحمت كشیده اند و شرایط خوب امروزه كشور مدیون زحمات آن هاست، تقدیر شود. بنا بر این از این بزرگان و پیشكسوتان عزیز وزرای اسبق تقدیر شده و بنده هم خدمت این بزرگان خیرمقدم می گویم. انتظار ما این است كه در نظر داشته باشید كه شما صاحب این مجمع هستید و تمام وزرا و معاونین رئیس جمهور در دوران سپس انقلاب علی الاصول عضو این مجمع هستند تا حركتی جدیدتر را در امور مختلف مجمع داشته باشیم و با تلاش شما عزیزان ما سهم بیشتری را در شكل گیری و تصویب اسناد بالادستی و برنامه های پیشرفت كشور داشته باشیم.
در ادامه این برنامه، غلامرضا شافعی، دبیر و نایب رییس مجمع وزیران به بیان نقطه نظرات خود پرداخت و اعلام نمود: سه چالش اصلی كشور در جلسات مجمع موردبررسی قرارگرفته و مهم ترین و نخستین آنها امر اشتغال است. در همین زمینه با وزرایی كه بیشتر از سایرین در این حوزه مرتبط بودند، مصاحبه های انجام شده و با مشاركت دانشگاه صنعتی شریف این مصاحبه ها منجر به انتشار به كتابی شده كه ماحصل تجربه ۱۲ تن از آقایان وزرا است.
وی ادامه داد: پروژه دیگری كه توسط زیرمجموعه مجمع و دبیرخانه آن انجام شده است، كتابی است كه فعلاً به صورت دیجیتالی منتشرشده است. این كتاب در زمینه ایجاد آكادمی وزراست. در جلسه قبلی مجمع تصمیم گرفته شد تا بحث آكادمی وزرا را به مطالعه بگذاریم. این كار انجام شد و با ۱۶ نفر از وزرای مربوط و صاحب نظر در این حوزه مصاحبه هایی انجام شده كه ماحصل آن باز كه به صورت كتاب آماده است. بنظر می رسد این اثر، كتاب بسیار ارزشمندی باشد در جهت ایجاد دانشكده حكمرانی كه مشابه آن در خیلی از كشورهای مختلف دنیا باز وجود دارد و دانشگاه هایی بر اساس تجربیات افراد حاكم بر جامعه تأسیس شده است. در كشور ما جای چنین دانشكده و آكادمی خالی است. این مجموعه تحت عنوان پروژه آكادمی وزرا باهدف مستندسازی دانش و تجارب وزیران در ادوار مختلف جمهوری اسلامی ایران و همكاری دانشگاه صنعتی شریف تهیه شده است.
ایشان سپس توضیحات خود اظهار داشت: در بخش بعدی این جلسه به الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت خواهیم پرداخت. دبیرخانه ی مجمع وزیران طی ۱۴ ماه گذشته باز چهل ویك جلسه برگزار كرده است. این جلسات با حضور كارشناسان و معاونین وزرا و بعضاً خود وزیران سابق و اسبق تشكیل شده و در حوزه های مختلفی شامل صنعت علوم اقتصاد، فرهنگ و غیره ۴۱ جلسه تشكیل گردیده است كه مطالب این جلسات را می توان بوسیله فضای مجازی به دوستان انتقال داد.
شافعی افزود: این جلسات بطور منظم در ایام دوشنبه برگزار می گردد و اگر همكاران لازم می دانند موضوعاتی موردبررسی قرار بگیرد، به ما اطلاع دهند تا در مورد آنها باز بحث و تبادل نظر صورت گیرد. در مورد سند و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باز چند جلسه تشكیل شد و با آقای دكتر كیانی و آقای دكتر قریب و دكتر فیاض و برخی دیگر از دوستان هم فكری هایی صورت گرفته و این آمادگی وجود دارد كه در این نشست ماحصل این مشورت ها نمایش شود.


ایشان سپس از كمیسیون های مجمع خواست كه گزارش عملكرد خودرا به مجمع ارائه نمایند و طبق گزارش كمیسیون حقوقی و قضائی، وزرای سابق و اسبق دادگستری، یافته ها و پیشنهادهای خودرا در این مقطع حساس تغییر رئیس قوه قضائیه، تنظیم و به رئیس جدید تقدیم كرده اند كه مورد استقبال واقع شده است. گزارش كمیسیون های دیگر باز خصوصاً در مورد ارزیابی سند الگوی پایه نمایش شد.
كمیسیون ها و اعضا، ضمن تاكید بر لزوم وجود برنامه های طولانی مدت و باز چشم انداز و نگاه به افق های دوردست و لزوم آینده پژوهی، بر نكات زیر تاكید كردند:
لزوم یا عدم لزوم تدوین الگوی پایه، جایگاه حقوقی الگو در قانون اساسی؟ تجربه سایر كشورها در داشتن یا نداشتن الگو؟ لزوم شاخص پذیری و قابلیت اندازه گیری اهداف الگو، و اینكه اساساً در بحث الگو به وضعیت و یا شخصیت موجود و قابل دسترس و قابل نمایش و قابل حصول اشاره می شود، نه وعده ی ساختن وضعیت ایده آلی كه تجربه نشده است و قابلیت دسترسی و حصول آن به اثبات نرسیده است.
همین طور در این جلسه از طرف اعضا مجمع وزیران ادوار، بر عدالت اجتماعی لزوم اتخاذ تدابیر لازم جهت توسعه و گسترش تعامل كارآمدتر در صحنه بین الملل، تنش زدایی و توسعه روابط پایدار و توسعه روابط منطقه ای خصوصاً با همسایگان، سازمان های بین المللی، اصلاح ساختار مدیریت كلان كشور، تلاش مؤثر بر حفظ وحدت ملی و تحكیم وفاق ملی با عنایت به گستردگی اقوام ایرانی و گرایش های سیاسی و قومی و مذهبی، پایداری خانواده و برجسته تر كردن نقش خانواده ها در برنامه ریزی ها، لطمه شناسی دلیلهای عقب ماندگی در اجرای برنامه های پنج ساله و باز چشم انداز بیست ساله، توجه به فناوری های نوین، اتخاذ شیوه های كارآمد در امر نظارت بر انتخابات از طرف شورای نگهبان، اخلاق محوری، شایسته سالاری و گزینش مجریان قاعده پذیر، پرهیز از تولید اسناد تكراری. حصول اجماع فكری در امّهات چشم انداز و الگو.
اصلاح نظام آموزشی بطوریكه تحصیل كردگان با تراز اسلامی ایرانی تربیت شوند. محدودتر كردن تعداد دستگاه های نظارتی و كیفی كردن آنها و...
بر طبق این گزارش، اعضای مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در باب تبیین متدولوژی روش تهیه الگو اعلام كردند این الگو با مشاركت هزاران نفر از نخبگان و دانشگاهیان و علما تهیه شده است و باز در باب مباحث مختلف مطروحه، توضیحات تفصیلی نمایش كردند.
در ادامه به مناسبت آغاز چهل و یكمین سال پیروزی انقلاب اسلامی از وزرا و خانواده های وزرای پیشكسوت تجلیل شد. وزرای پیشكسوت تجلیل شده عبارتند از: شهید دكتر مصطفی چمران، شهید امیر سرلشكر فكوری، شهید سرلشكر سید موسی نامجو، شهید امیر سرلشكر خلبان جواد فكوری، مرحوم امیر سرلشكر محمد سلیمی، سردار سرتیپ محمدحسین جلالی، سردار سرتیپ پاسدار محسن رفیق دوست، امیر سرتیپ محمدرضا رحیمی، دكتر علی محمد ایزدی، دكتر عباس شیبانی، دكتر عباسعلی زالی، دكتر هادی منافی، دكتر محمدهادی نژادحسینیان، دكتر محمود احمدزاده هروی، دكتر سیدكاظم اكرمی، دكتر حسن عارفی و مهندس اكبر تركان.
در بخش دوم نشست مشترك مجمع وزیران ادوار با اعضای شورای عالی، رؤسای اندیشكده ها و مدیران مركز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، قابلیت اجرا و تحول آفرینی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد نقد و بررسی قرار گرفت.





1397/12/15
22:23:58
5.0 / 5
4495
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳