تولید برق و کمپوست از زباله

تولید برق و کمپوست از زباله

در حاشیه رویداد دوشنبه های استارتاپی صندوق نوآوری و شکوفایی ۱۴ طرح و ایده در زمینه محیط زیست ارائه شد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، بیست و نهمین دوره از رویداد دوشنبه های استارتاپی با مبحث پسماند و محیط زیست امروز به صورت آنلاین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی اجرا شد. برگزاری نمایشگاهی از توانمندی های فناورانه شرکت ها و استارت آپ ها از برنامه های جنبی این رویداد است.
در این رویداد مبادرت به معرفی ۱۴ محصول در حوزه پسماند و محیط زیست شد که در بخش اول آن ۷ طرح ارائه شد و ادامه معرفی طرح های فناورانه مدیریت پسماند در پس از ظهر امروز خواهد بود.
طرح های معرفی شده در این برنامه به این شرح است:
ایجاد کنسرسیومی از دانش بنیان ها برای تبدیل پسماند به برق و کود
سید محمد حسینی، مدیر عاملیکی از شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری مازندران، با اعلان اینکه در کشور سالانه ۵۸ هزار تن پسماند می شود، اظهار داشت: از این مقدار تنها ۱۴ درصد آن پردازش می شود و مابقی آن به صورت غیر بهداشتی دفع می شود که دلیل آن کمبود اعتبارات بخش دولتی، وابستگی فنی به خارج و عدم توجیه اقتصادیست.
وی پروژه های بازیافت پسماند آمل، نور و اصفهان و پروژه ۴۰۰ تنی زباله سوز ساری را از پروژه هایی دراین زمینه دانست که یا متوقف شدند و یا به کندی به پیش می روند، اشاره کرد: استراتژی ما برای امحا و بازیافت پسماند طراحی و ساخت راکتورهای هیبریدی و تولید برق و کود از آن است.
حسینی با اعلان اینکه این طرح به صورت کنسرسیومی با همکاری دو شرکت دانش بنیان و پژوهشگاه نیرو اجرا می گردد، اظهار داشت: برای تکمیل آن احتیاج به ۵۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم.
راهکاری برای جذب فلز روی
محمد زالی از محققان شرکت عرضه دهنده راهکاری برای جذب فلز روی با اعلان اینکه به صورت طبیعی همراه کانی روی ناخالصی های فلزی چون کادمیوم، کبالت، سرب و ارسنیک هم راه است، اظهار داشت: در شهرستان زنجان انباشت روی به سبب فعالیت صنایع روی، مشکلات عدیده ای به وجود آورده است؛ چون که در گذشته امکان صادرات این پسماند وجود داشت، ولی حالا جلوی صادرات آن گرفته شده است.
زالی، با اعلان اینکه سالیانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن از این پسماند در کشور تولید می شود، اشاره کرد: ما در مطالعاتی که انجام دادیم، با بهره گیری از فرایند هیدرومتالورژی تمام پسماند حاوی روی جدا سازی می شود و از آن محصولاتی با ارزش افزوده بالا تولید خواهد شد.
پیاده سازی سامانه مدیریت هوشمند
نادر یوسفی، مدیر عامل یکی از شرکتها، "سامانه مدیریت هوشمند" در مراکز بزرگ صنعتی و تجاری و فرهنگی و اجتماعی بزرگ مقیاس را از محصولات دانش محور این شرکت عنوان نمود و اظهار داشت: روزانه حدود ۶۰ هزار تن پسماند عادی، ۳۰ میلیون پسماند صنعتی و ۱۵ درصد هم پسماندهای دیگر در کشور تولید می شود، ضمن آنکه حدود ۵۰۰ تن پسماند بیمارستانی به صورت روزانه تولید می شود.
وی با اعلان اینکه حجم بالایی از پسماند در کشور تولید می شود که باتوجه به تنوع آنها نیاز است تا پسماندها به خوبی مدیریت شوند، افزود: از طرف دیگر بر مبنای قانون مدیریت پسماند، مسئولیت مدیریت پسماند بر عهده تولیدکننده است و اگر به درستی این امر صورت نگیرد، مشمول جرایم می شود.
یوسفی، تدوین راهکاری برای مدیریت پسماند را روشی بهینه دراین زمینه عنوان نمود و تصریح کرد: استفاده از سیستم های هوشمند مدیریت پسماند یکی از پیشنهادهای بهینه است که در این راستا محصول کاربردی را عرضه کردیم که می تواند کلیه مراحل مدیریت پسماند را اجرایی و رصد کند و گزارش ها و شکایات احتمالی را دریافت کند و اصلاحات سیستمی را هم عرضه می دهد.
تولید پلاستیک زیستی
غزاله قنبرپور، رئیس هیات مدیره شرکت تولیدکننده پلاستیک زیستی اظهار داشت: به سبب ایجاد صدمه های زیستی، در خیلی از کشورها جهت استفاده از پلاستک ها، جرایمی وضع کرده اند.
وی افزود: ما برای رفع این چالش پلیمرهای زیست تخریب پذیری را عرضه کردیم که در مدت ۹۰ روز در شرایط کمپوست به محیط زیست باز می گردد.
قنبرپور عدم انتشار گازهای آلاینده و سمی، ارزش حرارتی بالا به هنگام سوختن را از مزایای این محصول نام برد و تصریح کرد: این پلیمر از ضایعات کشاورزی ساخته شده است و برای توسعه آن به ۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم.
دستگاهی برای تصفیه پیشرفته شیرابه
عباس حسن نتاج جلودار، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ایجاد شیرابه در مراکز دفع زباله را از چالش های اساسی پردازش پسماند دانست و اظهار داشت: برای رفع این چالش به صورت سنتی راهکارهایی اجرایی شده است، ولی این روش ها هزینه بر و مدت زمان اجرای آن طولانی است.
وی اشاره کرد: ما در این مطالعات دستگاهی برای تصفیه پیشرفته شیرابه عرضه کردیم که به صورت همزمان علاوه بر آنکه شیرابه پساب تصفیه می شود، لجن حاصل از این تصفیه به کود تبدیل خواهد شد.
تبدیل ضایعات ام دی اف به محصولات با ارزش افزوده بالا
منوچهر بهزادی، مدیر عامل یکی از شرکتها "بازیافت ضایعاتMDF و تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده بالا" را از دستاوردهای این طرح نام برد و اظهار نمود: در سطح کشور سالیانه دور ریز صنعت MDF است که بازیافت آن به روش های غیر علمی صورت می گیرد و بازیافت آن به صورت حرارتی منجر به انتشار گازهای سمی و سرطان زا است.
وی افزود: ما برای رفع این مشکل با بررسی ساختار شیمیایی MDF روشی را عرضه کردیم که این ضایعات به پودر MDF تبدیل می شود که از آن میتوان برای تولید چوب و پلاستیک که در صنعت ساختمان سازی کاربردهای وسیعی دارد، بهره برد.
روش زیستی برای تثبیت خاک
محسن آبادی، مدیر عامل این شرکت استارت آپی با اعلان اینکه بحران گرد و غبار در سطح شدید از معضلات شهرهای کشور است، اظهار داشت: تابحال برای رفع این بحران از پاشش مالچ های نفتی استفاده شده که صدمه های زیادی به محیط زیست وارد کرده، به شکلی که این نوع مالچ ها از رشد گیاهان جلوگیری کرده و باعث آلوده شدن خاک می شود.
وی افزود: ما برای رفع این چالش از مواد تثبیت کننده جدید و زیستی بهره بردیم که پایه و منشا آن از مواد طبیعی است.
آبادی، دوستدار محیط زیست، عدم ایجاد بیماری، انعطاف پذیری، بهبود رشد گیاهان و پوشش گیاهی و دسترسی به مواد اولیه را از مزایای این محصول دانست.
ارائه پلتفرمی برای فروش کالاهای ضایعاتی

علی آذریان، مدیر عامل یکی از شرکتهای فناور با اعلان اینکه هم اکنون زیر ساخت مناسبی برای تفکیک زباله در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: در تفکیک زباله فرصت هایی چون تولید روزانه ضایعات پرارزش و دارا بودن رویکرد اقتصاد چرخشی وجود دارد.

وی افزود: ما برای تفکیک زباله و رساندن آن به کاربران پلتفرمی برای فروش و خرید کالاهای ضایعاتی راه اندازی کردیم و برای توسعه آن احتیاج به ۲ میلیارد تومان سرمایه داریم.

تولید زغال و کود از کربن

علی پورفلاحیان، رئیس هیات عامل یکی از شرکتها اظهار داشت: طبق آمارهای غیر رسمی ۹۰ درصد از آتشسوزی های جنگل ناشی از عوامل انسانی است و هر درخت بلوط برای تبدیل به زغال، ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

وی افزود: از طرف دیگر در استان خوزستان حدود ۱۲۰ هزار هکتار زمین زیر کشت نیشکر است که نیمی از شکر کشور را تولید می کند، در صورتیکه ۳ میلیون تن باگاس یا تفاله نیشکر تولید می شود که این پسماند به صورت خودسوزی از بین می رود.

پورفلاحیان اشاره کرد: برای رفع این چالش ها ما کوره های ویژه ای تولید کردیم که از این پسماندها کربن تولید می شود و از کربن ساخته شده برای تولید محصولات با ارزشی چون زغال سبز، کود بیوچار و کربن اکتیو استفاده می شود.

تولید بنزین از ضایعات پلاستیکی

نصرالله مخملباف از محققان یکی از شرکتها در این زمینه توضیح داد: روزانه حدود ۲ میلیون تن زباله پلیمری و پلاستیکی در کشور یا می سوزانیم و یا دفن می نماییم.

وی افزود: با مطالعاتی که انجام دادیم کاتالیستی را طراحی کردیم که از این ضایعات پلیمری بنزین و گازوئیل با نرخ ۸۰ درصد تولید می شود، به این معنا که از یک کیلوگرم ضایعات پلیمری، یک لیتر بنزین و گازوئیل تولید می شود.

مخملباف دارا بودن توجیه اقتصادی، کاهش مصرف انرژی، تحقق یک دانش بومی و ایجاد ارزش افزوده از مواد اولیه فاقد ارزش را از مزایای این طرح نام برد.

محصول جدید برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی

جابر خدیو، مدیرعامل یک شرکت استارتاپی عدالت در توزیع و عدم توانایی در اندازه گیری آب مصرفی را از چالش ها و مسایل مصرف در آب مصرفی بخش کشاورزی نام برد و اظهار داشت: برای این منظور راهکارهای مختلفی عرضه شده است و از آنجاییکه برای محصولات عرضه شده دراین زمینه امکان نصب در محل کشت وجود ندارد، کارایی لازم را هم ندارند.

وی اشاره کرد: ما برای رفع این چالش "شیر کنتور" برای سیستم آبیاری کم فشار برای بخش کشاورزی عرضه کردیم.

به قول خدیو، اطلاعاتی که از این محصول در زمینه میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی به دست می آید، می تواند زمینه تصمیم گیری ها در آینده باشد.

تبدیل زباله پلیمری به سوخت با روش اقتصادی

ناصرباباجانی از محققان یکی از شرکتهای حاضر در رویداد دوشنبه های استارتاپی با اعلان اینکه روزانه ۶۰ تن زباله در کشور تولید می شود که تنها ۱۷ درصد آن معادل ۷۷۰۰ آن بازیافت می شود، اظهار داشت: تابحال برای دفن زباله و پسماند از روش هایی چون "دفن"، "سوزاندن"، "پیرولیز" و "زباله سوزها" استفاده شده و در بین این روش ها، تکنیک پیرولیز به سبب کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، راندمان بالا، هزینه پایین و پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی بر سایر روش ها ارجح تر است.

وی افزود: بر این اساس ما دستگاه پیرولیزی برای بازیافت زباله تولید کردیم. این دستگاه شامل تجزیه حرارتی مواد در غیاب اکسیژن با ظرفیت ۸ تن پسماند است.

باباجانی، کربن بلک، سوخت قابل فروش و گاز قابل احتراق را از خروجی های این دستگاه نام برد.

کیسه هایی که شیرابه زباله را جامد می کند

منوچهر بهزادی، مدیر یکی از شرکت ها شیرابه زباله را از خطرناک ترین پسماندهای انسانی دانست که در صورت رهاسازی در محیط باعث آلودگی منابع آبی خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس ما کیسه های زباله ای را تولید کردیم که شیرابه زباله ها را جامد کرده و خنثی سازی می شود.

بهزادی اشاره کرد: در بافت این زباله ها موادی وجود دارد که طی فرایندهای شیمیایی جامد و خنثی سازی خواهد شد.

سامانه یکپارچه برای دسترسی به خدمات سازمان محیط زیست

زارع، مدیر عامل یکی دیگر از شرکت ها با اعلان اینکه به تازگی یک طرح استارتاپی را عرضه کردیم، اظهار داشت: سامانه جامع خدمات الکترونیک سازمان حفاظت از محیط زیست همچون دستاوردهای ما است که بر مبنای آن کلیه خدمات این سازمان به صورت یکپارچه و الکترونیکی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.




منبع:

1400/06/16
11:20:49
5.0 / 5
1083
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵