اعلام نتایج ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی

اعلام نتایج ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی

دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و تبریز به ترتیب رتبه اول تا سوم را در نظام ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری بدون در نظر گرفتن تیپ دانشگاهی، کسب کردند.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، درنظام ارزشیابی جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و تبریز در تیپ یک و دانشگاه های علوم پزشکی کرمانشاه، بقیةالله و همدان در تیپ دو و همین طور دانشگاه های علوم پزشکی سبزوار، کردستان و بم در تیپ سه موفق به کسب رتبه اول تا سوم شدند. در بین دانشگاه های علوم پزشکی نوپا هم دانشگاه علوم پزشکی لارستان رتبه اول، دانشگاه علوم پزشکی گراش رتبه دو و دانشگاه علوم پزشکی خوی رتبه سه را از آن خود کردند.

دکتر فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اعلان اینکه ارزشیابی کارهای دانشگاه های علوم پزشکی کشور درحیطه تحقیقاتی و فناوری یکی از عملکردهای اصلی نظام علم و فناوری در رابطه با سلامت است، اظهار داشت: ماموریت اصلی این نظام، گسترش مرزهای دانش سلامت، ارتقای پژوهش های کاربردی، تولید فناوری و توسعه تحقیقات اثرگذار بر سلامت و خلق ثروت و ایجاد رفاه در جامعه است.

به گفته وی، چشم انداز اصلی این پروسه مهم، همان دورنمای کلی سیستم سلامت است که ایران را تا سال ۱۴۰۴، برخوردار از بالاترین سطح سلامت و عادلانه ترین و توسعه یافته ترین سیستم سلامت در منطقه می خواهد.

نجفی، ضمن اعلام نتایج ارزشیابی به خاصیت های منحصر به فرد این دوره از نظام جامع تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی اشاره نمود و اظهار داشت: انجام پروسه ارزشیابی برای نخستن بار بصورت برخط و با بهره گیری از سامانه جدید ارزشیابی انجام شده است. محورهای ارزشیابی این دوره بر پایه محورهای تولید دانش، ساختار تحقیقات و فناوری، تولید فناوری، اثرگذاری تعیین شده است و این در شرایطی است که اثربخشی تحقیقات حوزه سلامت در کشور برای نخستین بار در ۱۸ دانشگاه علوم پزشکی در چهار بخش شامل اثر بر تصمیم گیری، اجرائی شدن نتایج پژوهش های سلامت، اثر مستقیم بر سلامت و اثرات مستقیم اقتصادی بصورت پایلوت مورد سنجش قرار گرفته است.

نجفی اضافه کرد: برای نخستین بار سنجش و ادغام ارزشیابی حوزه فناوری و ارتباط با صنعت برای تمامی دانشگاه ها باتوجه به نگاه کشور به جهش تولید و رفع موانع آن انجام پذیرفت.

وی به دیگر خاصیت های این دوره ارزشیابی تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی اشاره نمود و اظهار داشت: توجه ویژه به ارتقای کیفیت مستندات پژوهشی و رعایت اصول اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی و رعایت وابستگی سازمانی استاندارد دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی جهت بازیابی کلیه مستندات پژوهشی بمنظور حضور مؤثرتر در نظام های رتبه بندی بین المللی همچون نکات مهم در این ارزشیابی است.

نجفی به مهم ترین دستاوردهای ارزشیابی کارهای تحقیقات و فناوری سال ۱۳۹۹ اشاره نمود و اظهار داشت: رشد دو برابری فروش محقق شده داخلی و صادرات محصولات فناورانه و افزایش چشم گیر جذب منابع پژوهشی و نیازمحور توسط دانشگاه ها از مهم ترین دستاوردهای ارزشیابی این دوره است و روند مثبت تولید دانش و انتشار مقالات باکیفیت، همگام با افزایش تعداد ارجاعات و کاهش انتشار مقالات در مجلات نامعتبر و جعلی و همین طور روند مثبت و افزایشی در تعداد هسته ها و شرکت های فناور مستقر در مراکز رشد، افزایش تعداد اختراعات ثبت شده، تولید نمونه اولیه، محصول دارای مجوز و تجاری شده قابل ذکر است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در پروسه ارزشیابی کارهای تحقیقات و فناوری سال ۱۳۹۹، علاوه بر استخراج فاکتورهای تولید دانش (انتشار مقالات در نمایه نامه های معتبر، انتشار مقالات در مجلات ۲۵ درصد برتر، همکاریهای بین المللی، رهبری در پژوهش، تعداد استنادات، مقاله به هیات علمی و شاخص h، ساختار تحقیقات و فناوری، نیروی انسانی پژوهش محور، کمیته های تحقیقات دانشجویی، اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی به همراه فاکتورهای بخش تولید فناوری (واحد فناور، پروژه فناوری، محصول، فروش، ثبت اختراع، ارائه خدمات، جذب اعتبارات، جشنواره/غرفه، آموزش و فرهنگ سازی) مورد ارزشیابی قرار گرفته است.











1400/07/05
15:15:42
5.0 / 5
996
تگهای خبر: بین المللی , پزشكی , پژوهش , تولید
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳