رشد 140 درصدی منابع مالی صندوق های خطرپذیر طی 1 سال

رشد 140 درصدی منابع مالی صندوق های خطرپذیر طی 1 سال

به گزارش لیمو بلاگ معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه منابع مالی صندوق های خطرپذیر طی یکسال اخیر ۱۴۰ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: تشکیل صندوق های سرمایه گذاری خصوصی و جسورانه در کشور از رشد خوبی در قیاس با گذشته برخوردار می باشد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر علی ناظمی در نشست فرصت های سرمایه گذاری در حوزه علم، فناوری و نوآوری در نمایشگاه kish Invex ۲۰۲۱، اظهار نمود: ایجاد صندوق های خصوصی و جسورانه یک فرصت سرمایه گذاری خوب است؛ رشد این صندوق ها در کشور قابل قیاس با گذشته نیست. در فاصله ۶ سال قبل تابحال با رشد ۱۴ درصدی در تاسیس این صندوق ها روبرو بوده و این رقم در حوزه صندوق های خصوصی بزرگ و جسورانه با ابعاد نیمه بزرگ، به ۶۱ درصد رسیده است.
ایشان در ادامه ضمن اشاره به این که در حوزه منا(خاورمیانه و شمال آفریقا) به همراه پاکستان، ترکیه و ایران در نیمه اول ۲۰۲۱ یک میلیارد دلار با ۴۹۶ لیر سرمایه گذاری صورت گرفته است، بیان نمود: این مهم در ترکیه شامل ۳۸۳ میلیون دلار با ۱۴۰ لیر سرمایه گذاری و در ایران طی سال گذشته، ۳۳ میلیون دلار با ۲۹۱ لیر سرمایه گذاری بوده که این آمار نشان داده است هنوز تمرکز ایران بر صندوق های حاوی سیدمانی است.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی میزان سرمایه گذاری پاکستان در نیمه اول ۲۰۲۱ را هم ۷۷ میلیون دلار با ۴۸ لیر سرمایه گذاری اعلام نمود و اضافه کرد: در سال ۲۰۱۷ دسترسی به سرمایه در ایران و ترکیه حدودا به یک میزان بوده است.

ناظمی در ادامه سخنان خود با مقایسه جایگاه ایران و ترکیه در شاخص جهانی نوآوری اظهار داشت: ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۷ حدودا در یک سطح بودند اما در سال ۲۰۲۱ یک فاصله معناداری از یکدیگر پیدا کردند، به صورتی که ما در جایگاه شصتم و ترکیه در جایگاه چهل و یکم شاخص جهانی نوآوری قرار گرفته است. اما چرا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ فاصله معناداری میان ما و ترکیه در بحث زیرشاخص های شاخص جهانی نوآوری به وجود آمد؛ بخشی از این فاصله را باید در پیچیدگی بازار و کسب و کار در ایران جستجو کرد که از ضعف های ما برای ارتقای این شاخص است.

وی ادامه داد: امروز ترکیه از ۱۰ شرکت استارت آپی با ارزش بالای یک میلیارد دلار برخوردار می باشد و در سال ۲۰۲۱ در حوزه نوآوری، جایگاه دوم در اروپا را به خود مختص کرده است.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی جایگاه ایران در بحث پشتیبانی از سهامداران کوچک و متوسط در شاخص جهانی نوآوری را ۱۱۰ و ترکیه را ۲۱ اعلام نمود و اظهار داشت: در زیر شاخص پشتیبانی از سهامداران کوچک و متوسط سهامی که یک صندوق دریافت می کند، ۲۵ درصد است که آیا قانون ما می تواند از سهامدار کوچک زیر ۵۰ درصد محافظت کند؟ در این حالت هیچ مشارکتی به سادگی شکل نمی گیرد. در ایران شما به جهت اینکه مشارکت کنید باید ۵۱ درصد سهام را دریافت کنید تا مالک شوید.

ناظمی در ادامه جایگاه ایران در زیرشاخص همکاری دانش با صنعت را ۱۲۰ و ترکیه را ۶۲ اعلام نمود و اضافه کرد: ایران در زیرشاخص پرداخت حقوق معنوی رتبه ۹۷ و ترکیه ۵۶ را به خود مختص کرده است.

او در آخر تصریح کرد: مهم ترین مباحثی که در حوزه نوآوری باید دنبال شود، علاوه بر تأمین مالی که البته از وضعیت خوبی برخوردار است، بهبود محیط کسب و کار، شفافیت های قانونی و اصلاح قانون تجارت است. شما نمی توانید سازوکار سرمایه گذاری خطرپذیر طی ۱۰ سال گذشته در کشور را با ظرفی به نام قانون تجارت که در ارتباط با ده ها سال قبل است پیوند بزنید، چون که سرمایه گذاری خطرپذیر از پیچیدگی های فراوانی برخوردار می باشد که قانون تجارت امروز ما پاسخگوی آن نیست.

تاسیس ۶۲ صندوق پژوهش و فناوری در کشور

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در ادامه این نشست، امیرحسام بهروز، مدیر دبیرخانه کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری ضمن اشاره به این که تابحال ۶۲ صندوق پژوهش در کشور تاسیس شده که از این تعداد ۱۶ صندوق در حوزه های تخصصی فعالیت می نمایند، اظهار داشت: دبیرخانه کارگروه از حضور سرمایه گذاران برای تاسیس صندوق های تخصصی و همکاری مشترک با صندوق های موجود استقبال می کند.

همینطور دکتر محمدمهدی فریدوند، رئیس انجمن صنفی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطرپذیر با عرضه گزارشی از فعالیتهای این صندوق ها، پیشنهاداتی را برای همکاریهای مشترک میان نهادهای مالی با صندوق های پژوهش و جسورانه بیان کرد.





منبع:

1400/09/13
16:59:51
5.0 / 5
1024
تگهای خبر: پژوهش , شركت , فناوری , نمایشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱