استفاده از آلومینیوم با پوشش نانوساختار ایرانی در تابلوهای راهنمای حرم امام علی(ع)

استفاده از آلومینیوم با پوشش نانوساختار ایرانی در تابلوهای راهنمای حرم امام علی(ع)

به گزارش لیمو بلاگ اخیرا از ورق و پروفیل آلومینیوم با پوشش آنودایز نانوساختار با مقاومت ویژه در مقابل سایش و خوردگی در تولید تابلوهای راهنما در حرم حضرت علی (ع) در شهر نجف عراق استفاده شده است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، تابلوهای راهنما به علت عوامل محیطی همیشه در معرض فرسایش و خوردگی بوده و به صورت دوره ای احتیاج به تعویض یا تعمیر دارند، ازاین رو تولیت آستان مقدس حرم حضرت امیرالمومنین (ع) در نجف اشرف تصمیم به استفاده از فناوری نانو در تابلوهای حرم گرفت و ازاین رو کار به یکی از پیمانکاران سپرده شد.
این پیمانکار از ورق و پروفیل آلومینیوم با پوشش آنودایز نانوساختار با مقاومت ویژه در مقابل سایش و خوردگی که در مجتمع آلومینیوم البرز تولید می شود، برای ساخت تابلوها بهره برد.
احسان بخشی، مدیر فنی و بازرگانی مجتمع آلومینیوم البرز در اینباره اظهار داشت: برای تولید این تابلوها با مجتمع آلومینیوم البرز وارد همکاری شدیم و با عنایت به نتایج مطلوب در زمینه استفاده از این ورق های آلومینیوم نانویی، رایزنی جهت استفاده از این تکنولوژی در حرم های مطهر دیگر نظیر حرم امام حسین (ع) انجام شد.
وی تصریح کرد: با عنایت به دستاوردهای این پروژه مقرر است به مرور از این ورق ها در دیگر اماکن مقدس شهرهای عراق استفاده گردد. در ایران هم مذاکراتی با آستان قدس صورت گرفته تا از این ورق ها برای تابلوهای راهنما در حرم امام رضا (ع) استفاده گردد.
به نقل از ستاد نانو، بخشی درباره مزیت این فناوری توضیح داد: ما با غوطه وری پروفیل و ورق در محلول الکترولیت منحصربه فرد و افزودن مواد خاص و اعمال انواع پارامتر الکتروشیمیایی ویژه، یک لایه سرامیکی خاص روی سطح پروفیل و ورق ایجاد می نماییم. این لایه سرامیکی از جنس اکسید آلومینیوم بوده که به صورت نانولوله های Al۲O۳ روی سطح آلومینیوم تشکیل می شوند.
این محققان ضمن لایه برداری از روی سطح آلومینیوم یک لایه سرامیکی به روش اتصال کامپوزیتی روی آن ایجاد می کنند تا مقاومت ویژه بالایی در مقابل خوردگی و سایش روی سطح ایجاد شود.
به قول مدیر فنی و بازرگانی مجتمع آلومینیوم البرز تابلوهای ساخته شده با این ورق ها هم از نظر بصری و هم جنس مواد منحصر به فرد هستند.




منبع:

1400/12/11
21:16:11
5.0 / 5
4061
تگهای خبر: تكنولوژی , تولید , فناوری
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵