پاسخ بنیاد ملی نخبگان به ابهامات مصوبه هیات دولت؛

نخبگان در دستگاه های اجرائی صاحب مشاغل نخبگی شدند

نخبگان در دستگاه های اجرائی صاحب مشاغل نخبگی شدند

لیمو بلاگ: با توجه به این که عده کمی از نخبگان برمبنای مصوبه هیات دولت در سال ۹۰ توانستند در دستگاه های اجرائی جذب شوند، بتازگی از طرف بنیاد ملی نخبگان این مصوبه اصلاح گردید و بگفته قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، در این مصوبه رویکرد برمبنای جذب اثربخش نخبگان است؛ بدین جهت علاوه بر تعریف مشاغل نخبگی در دستگاهها، مصوب شد که برای جذب این افراد، آزمون خاصی برگزار و توانمندی های آنها احراز شود.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، جذب و به کارگیری نخبگان و صاحبان ایده در همه دنیا یک لزوم است و برای این امر تسهیل گری صورت می گیرد، ولی این امر در کشور ما احتیاج به قانونی دارد؛ قانونی که سال ۹۰ به تصویب هیات دولت رسید، ولی اجرای آن درگیر چالش هایی چون قانون جامع خدمات کشوری شد و عملا نخبگان نتوانستند از تسهیلات جذب در دستگاههای اجرایی بهره مند شوند، مگر تعداد اندکی.
کیومرث طاهری، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد نفت از دانشگاه یزد و برگزیده بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۸ همچون افرادی است که نتوانست با مصوبه سال ۹۰ از تسهیلات جذب در دستگاههای اجرایی بهره مند شود.
وی در گفت و گو با ایسنا داستان خویش را این گونه شرح می دهد:
«با توجه به این که ۱۰ سال در صنعت نفت سابقه فعالیت داشتم، بر مبنای مصوبه "جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی" مصوبه سال ۱۳۹۰ پس از برگزیده شدن از جانب بنیاد ملی نخبگان، تقاضای استفاده از تسهیلات جذب نخبگان را داشتم و در این راستا بنیاد ملی نخبگان نامه ای را به صورت محرمانه به منابع انسانی وزارت نفت ارسال کرد که هیچ پاسخی از این وزارت خانه دریافت نشد، در نتیجه در فرایند جذب قرار نگرفتم و این در شرایطی است که مراحل مصاحبه را هم طی کرده بودم.
در ادامه در آبان ماه سالجاری از بنیاد ملی نخبگان درخواست کردم که پیگیر نامه ارسالی آنها به وزارت نفت شوند که این نهاد اعلام نمود امکان پیگیری ندارند، ولی باردیگر استعلام نخبگی ما به این وزارت خانه ارسال شد و در پاسخ، منابع انسانی وزارت نفت به بنیاد اعلام نمود که این وزارت خانه امکان جذب نخبگان را ندارد و نخبگان معرفی شده از جانب این بنیاد، باید در آزمون های استخدامی شرکت نمایند.
علاوه بر من ۳ نفر از نخبگان دیگر هم در این وزارت خانه مشغول به فعالیت بودند و آنها هم تقاضای بهره مندی از تسهیلات نخبگی را داشتند و چون این تسهیلات به این افراد داده نشد، آنها از راه دیوان عدالت اداری اقدام نمودند که از این سه درخواست، به درخواست دو نفر آنها رای مثبت داده شد.»
وی با طرح این سوال که چرا نخبگان پس از گذران دوره های مختلف تحصیلی و دوره های آموزشی و تایید بنیاد باردیگر باید در آزمون استخدامی شرکت نمایند، می گوید: حتی اگر این امر را بپذیریم، باید در نظر داشت که وزارت خانه در مدت ۸ سال یک آزمون برگزار نکرده است و اگر شرکت در آزمون را نپذیریم، گفته می شود که فرد فرار رو به جلو می کند و علاقه ای به ارزیابی ندارد.
طاهری به یکی از اخبار انتشار یافته اشاره می کند که به نقل از دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفته شده است که مانع اجرای مصوبه جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی، قانون جامع خدمات کشوری است. حال این سوال مطرح می شود که قانون جامع خدمات کشوری آیا پس از مصوبه سال ۹۰ هیات دولت بوده است یا پیش از آن؟ اگر پیش از مصوبه جذب نخبگان بوده است، چرا به این قانون توجهی نشده و اگر پس از این مصوبه بوده، از سال ۹۰ تا زمان تصویب قانون خدمات کشوری چند نفر از نخبگان جذب دستگاههای اجرایی شده اند.
پاسخ مسئولان بنیاد به چالش به کارگیری نخبگان در کشور
"برخی از سازمان ها اعلام می کردند که ما احتیاج به استخدام نخبگان نداریم، ازاین رو این آزمون ها برگزار نمی شد و یا اعلام ظرفیت برای جذب صورت نمی گرفت. ما به جهت اینکه این آزمون ها هر سال برگزار شود، مشاغل نخبگی را تعریف کردیم و مقرر است با دستگاه ها توافق نماییم که برای این دسته از مشاغل نخبگی، آزمون برگزار شده و برخی از افراد را معرفی نماییم." این گفته دکتر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان است.
او همینطور با تکیه بر وجود اشکالاتی در مصوبه سال ۹۰ هیات دولت در جذب و به کارگیری نخبگان اعلام نمود: این اشکالات در مصوبه اخیر هیات دولت مرتفع شده است.
دکتر ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با ایسنا، در مورد چالش های موجود در اجرای مصوبه استخدام نخبگان در دستگاههای اجرایی، اظهار داشت: مصوبه ای در سال ۹۰ با عنوان "جذب و به کارگیری نخبگان در دستگاه ها اجرایی" عرضه شد که این مصوبه دارای اشکالات اساسی بود و ما تلاش کردیم در مصوبه اخیر که در یکی دو هفته گذشته نهایی شد، این اشکالات را برطرف نماییم.
وی به جزئیات چالش های موجود در مصوبه قبلی استخدام نخبگان در دستگاههای اجرایی اشاره و اظهار نمود: یکی از اشکالات این مصوبه این بود که وقتی قرار بود نخبگان در دستگاههای اجرایی جذب شوند، جایگاه ها و ردیف های استخدامی برای این دسته از افراد تعریف نشده بود و در چنین شرایطی حتی اگر نخبگان جذب دستگاه ها شوند در جایگاه ها و شغل های نخبگی قرار نمی گرفتند و ازاین رو این افراد در رده های شغلی معمولی گذاشته می شوند.
باقری مقدم با تکیه بر این که این امر بعنوان بدترین شرایط برای بهره مندی از توانمندی نخبگان کشور تلقی می شود، افزود: هدف ما از این مصوبه تنها جذب نخبگان نیست، بلکه ما به دنبال جذب اثربخش نخبگان هستیم؛ به این معنا که نخبگان در دستگاههای اجرایی نه تنها جذب شوند، بلکه در جایگاه مناسبی قرار گیرند که از توان نخبگی آنها استفاده گردد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: در سالهای گذشته مواردی داشتیم که نخبگان وارد دستگاه اجرایی شدند، ولی به مشاغل کم اهمیت و پایین منصوب شده بودند و بر این اساس هیات دولت در مصوبه جدید اعلام نمود که سازمان امور اداری و استخدامی طرح "طبقه مشاغل نخبگی" را هم تعریف و جایگاه شغلی این افراد را بگونه ای تعریف کند که تنها نخبگان در این جایگاه ها قرار بگیرند.
وی نمونه این امر را جایگاه های اصطلاحا "ستاره دار" در دانشگاه ها دانست که تنها اعضا هیات علمی می توانند در این مناصب مشغول به کار شوند و افزود: معاون پژوهشی دانشگاه ها همچون این مناصب است که فرد حتما باید عضو هیات علمی و از نظر مرتبه علمی در رتبه های خوبی قرار داشته باشد.
باقری افزود: بر مبنای مصوبه جدید، سازمان امور استخدامی، یکسری مشاغل نخبگی را در دستگاههای مختلف تعریف کرده است که شرط کسب این مشاغل، نخبگی است. این که فرد حائز رتبه نخبگی است یا خیر از جانب بنیاد ملی نخبگان اعلام می شود. بر این اساس این دفعه نخبگان برای آنکه وارد دستگاههای اجرایی شوند، وارد پست هایی می شوند که مطابق با میزان نخبگی آنها تعریف شده است.
به قول این مقام مسئول، تعریف نخبگی افراد از جانب بنیاد ملی نخبگان و اجرای آن از جانب سازمان امور اداری و استخدامی بعنوان متولی تعریف مشاغل صورت می گیرد.
گذراندن آزمون استخدامی دستگاه ها چالش دیگر
باقری، یکی دیگر از چالش های جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی را برگزاری آزمون های استخدامی در دستگاه ها عنوان نمود و خاطرنشان کرد: این آزمون ها عمدتا برای افرادی که بنا بود خدمات عادی را در دستگاه ها عرضه کنند، برگزار می شد؛ ازاین رو این آزمون ها، آزمون های تخصصی نخبگان نبود.
وی تصریح کرد: ازاین رو ما در این مصوبه تاکید داریم که آزمون خاص برای نخبگان برگزار گردد که این آزمون از جانب سازمان امور اداری و استخدامی به صورت خاص برای نخبگان به صورت سالانه برگزار می شود.
باقری مقدم افزود: اینکه چه کسانی می توانند در این آزمون شرکت نمایند، شیوه نامه آن در دست تدوین و احیانا تعیین مصادیق آن بر عهده بنیاد ملی نخبگان خواهد بود. از این طریق ما این مشکل را به این صورت برطرف کردیم که نخبگان، آزمون های خاصی را بگذرانند.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: علاوه بر این که بعضی از سازمان ها اعلام می کردند که ما احتیاج به استخدام نخبگان نداریم، ازاین رو این آزمون ها برگزار نمی شد و یا اعلام ظرفیت برای جذب صورت نمی گرفت. ما به جهت اینکه این آزمون ها هر سال برگزار شود، مشاغل نخبگی را تعریف کردیم و مقرر است با دستگاه ها توافق نماییم که برای این دسته از مشاغل نخبگی، آزمون برگزار شده و برخی از افراد را معرفی نماییم.
وی با اشاره به اینکه شیوه اجرای این آزمون هنوز نهایی نشده است، اضافه کرد: امکان دارد که ما چندین برابر ظرفیت، نخبگان را معرفی نماییم تا دستگاه ها برای جذب این افراد در پست های تخصصی و مدیریتی خاص، حق انتخاب داشته باشند و به این صورت نیست که ما یک نفر را برای یک پست خاص معرفی نماییم.
باقری به بیان جزئیات برگزاری این آزمون پرداخت و خاطرنشان کرد: این آزمون، سالانه برگزار می گردد و شرط اصلی آن است نخبگان برای ورود به دستگاه ها باید آزمون را گذرانده باشند، ولی این آزمون به صورت مجزا و خاص نخبگان برگزار می گردد و نخبگان در صورت تمایل در این آزمون شرکت می کنند و از بین این افراد، تعدادی به دستگاه ها معرفی می گردند.
وی در پاسخ به این سؤال که وقتی نخبگی این افراد از جانب بنیاد ملی نخبگان احراز شده، چرا باید باردیگر در آزمونی مشارکت کنند؛ توضیح داد: ما این مورد را به کمیسیون دولت اعلام کردیم، ولی هیات دولت اعلام نمود گذراندن آزمون استخدانی برای هر فردی که می خواهد وارد دستگاههای اجرایی شود، الزامی است و تنها اقدامی که در این حوزه صورت گرفت، این بود که آزمون اختصاصی برای نخبگان برگزار می شود.
وی افزود: باید به این نکته توجه گردد که اگر این آزمون به خوبی برگزار شود، می تواند نقاط ضعف و قوت نخبگان را در سایر حوزه ها مشخص نماید و از این طریق می توانیم دریابیم که نخبگان به جز حوزه های تخصصی خود در چه زمینه هایی توانمندند.




منبع:

1400/12/25
18:59:57
5.0 / 5
516
تگهای خبر: پژوهش , خدمات , دانشگاه , سازمان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲