ارتقای 15 مرتبه ای زبان فارسی از سی ام به پانزدهم جهان، 40 برابرشدن كمیت تولید علم در 2 دهه اخیر

ارتقای 15 مرتبه ای زبان فارسی از سی ام به پانزدهم جهان، 40 برابرشدن كمیت تولید علم در 2 دهه اخیر

لیمو بلاگ: سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان این كه كمیت تولید علم به زبان فارسی در دو دهه گذشته بیشتر از 40 برابر شده است، از ارتقای 15 مرتبه ای زبان فارسی از رتبه سی ام به رتبه پانزدهم در جهان اطلاع داد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دكتر محمدجواد دهقانی امروز در حاشیه سیزدهمین گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی كه همزمان با بیست و دومین مراسم یادروز حافظ و به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار می شود، اظهار داشت: بررسی نقشه جامع علمی كشور از یك سو و همینطور تأكیدات رهبری انقلاب در دیدارهای مختلف با اعضای هیأت علمی دانشگاه و متخصصان زبان فارسی بیشتر از پیش اهمیت این زبان را بعنوان زبان علمی بین المللی آشكار می كند.
دهقانی اظهار نمود: به منظور نیل به این مهم، سیاستگذاران عرصه پژوهش و همینطور پژوهشگران توجه بیشتری به انتشار آخرین دستاوردهای دانشمندان به زبان فارسی كرده اند و پژوهشگران هم در سال‏ های اخیر با انتشار مقالات بیشتر در مجلات معتبر نمایه شده فارسی در پایگاه بین المللی اسكوپوس توانسته اند جایگاه و اهمیت زبان فارسی را بیشتر از پیش پر رنگ تر نشان دهند. با نگاهی جامع و تحلیلی وضعیت زبان فارسی از سال 1997 تا انتهای سال 2017 در پایگاه بین المللی اسكوپوس نشان می ‏دهد كه انتشار مدارك علمی به زبان فارسی در دو دهه گذشته بیشتر از 40 برابر و رتبه جهانی زبان فارسی هم با 15 پله ارتقاء، از رتبه سی ام به پانزدهم رسیده است.
وی ادامه داد: با بررسی مدارك ثبت شده از نظر تعداد انتشارات زبان فارسی در سال های 2017-1997، در پایگاه اسكوپوس رشد چشمگیری مشاهده می گردد. در بازه زمانی 1997 تا 2000 مدركی به زبان فارسی در پایگاه اسكوپوس نمایه نشده است. در واقع از سال 2001 ظهور زبان فارسی بعنوان زبان علم در پایگاه استنادی فوق بوده و تعداد 42 مدرك به زبان فارسی در سال 2001 نمایه شده و روند افزایشی آن در طول سال ها ادامه و عملا تعداد مدارك فوق از سال 2012 به بیشتر از 1000 رسیده است.
سرپرست ISC اظهار داشت: هم اكنون تعداد مدارك نمایه شده به زبان فارسی در سال 2017 به میزان 1834 مدرك افزایش یافته است. مقایسه تعداد مدارك ثبت شده نشان داده است كه در بازه زمانی یاد شده تعداد انتشارات فارسی بیشتر از 40 برابر افزایش یافته است. ازاین رو میزان رشد متوسط سالانه كمیت تولید علم به زبان فارسی در دو دهه اخیر برابر با 25 درصد بوده است.



دهقانی تصریح كرد: مقایسه رتبه زبان فارسی در بین سایر زبان های دنیا از نظر تعداد مدارك نمایه شده در پایگاه استنادی اسكوپوس نشان داده است كه زبان فارسی از نظر تعداد مدارك نمایه شده در پایگاه اسكوپوس در بین سایر زبان ها در سال 2001 دارای رتبه سی ام بوده و در گذر زمان همواره رو به رشد بوده است چنانچه در انتها سال 2017 زبان فارسی رتبه پانزدهم در بین تمامی زبان ها را كسب نموده است. پیشرفت قابل ملاحظه زبان فارسی از نظر افزایش تعداد انتشارات حاكی از توجه درست پژوهشگران به اهمیت این زبان بعنوان زبان علمی در سطح بین المللی است.


وی ادامه داد: پایگاه استنادی اسكوپوس با در نظر گرفتن مجموعه ای از قوانین و مقررات؛ مجلاتی به 58 زبان گوناگون در دنیا نمایه می كند. سهم (درصد) انتشارات به زبان های مختلف در بازه زمانی 2017-1997 از آن حكایت می كند كه نزدیك به نود درصد (89.4 درصد) انتشارات نمایه شده در این پایگاه به زبان انگلیسی است. از 10.6 درصد باقی مانده برای سایر زبان ها، زبان های چینی، آلمانی، فرانسه و اسپانیایی رتبه های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده اند. از 58 زبانی كه مجلات شان در اسكوپوس نمایه می گردد زبان فارسی در سالهای 2016 و 2017 رتبه 15 داشته و در دو دهه گذشته در مجموع رتبه 22 را از نظر تعداد مقالات نمایه شده به خود مختص كرده است.


سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: بر مبنای داده های مستخرج از پایگاه Scimago " تعداد 171 مجله به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شده و مقالات آنها در حوزه های موضوعی مختلف و به زبانهای متفاوت فارسی و انگلیسی در پایگاه اسكوپوس نمایه شده است. از این تعداد نشریه، حدود 67 نشریه در حوزه های مختلف علمی مقالات خویش را به زبان فارسی منتشر می نمایند. بررسی ها از آن حكایت می كند كه در پایگاه اسكوپوس در بازه زمانی 2017-1997 ؛ مجموعا 12946 مقاله به زبان فارسی در 67 مجله نمایه شده در این پایگاه، انتشار یافته است. بررسی مجلاتی كه بیشترین مقالات به زبان فارسی در پایگاه استنادی اسكوپوس دارند نشان داده است كه مجله دانشكده پزشكی اصفهان با 1933 مقاله رتبه نخست، مجله دانشگاه علوم پزشكی مازندران با 1704 مقاله رتبه دوم و مجله زنان، مامایی و نازایی ایران با 708 رتبه سوم را داشته اند.


دهقانی در انتها اظهار داشت: باوجود رشد زبان فارسی بعنوان زبان علم بین الملل، به نظر می آید لازم است گام‏های بزرگی در این زمینه برداشته شود. یكی از مناسب ترین راه های عملی برای گسترش زبان فارسی سرمایه گذاری در صنعت نشر حرفه ای و تشویق نشریات و كنفرانس های علمی فارسی بعنوان زبان علم است. بازار نشر علم دنیا یك بازار انحصاری بوده به گونه ای كه تنها هفت ناشر بین المللی بیشتر از 50% مقالات دنیا را منتشر می كنند، ازاین رو توسعه زبان فارسی بعنوان زبان علم بین المللی نیازمند سرمایه گذاری، برنامه ریزی، آموزش و تشویق مؤلفه‏ های اثرگذار در نشر علم است.



1397/07/19
15:23:35
0.0 / 5
4805
تگهای خبر: بین المللی , پزشكی , پژوهش , تولید
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲