جایگاه ۱۲۰ جهانی ایران در نوآوری صنعتی

جایگاه ۱۲۰ جهانی ایران در نوآوری صنعتی

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تکیه بر لزوم تلاش مضاعف برای ارتقای جایگاه جهانی ایران در نوآوری صنعتی، اظهار داشت: تنها یک درصد از شرکتهای مستقر در شهرک های صنعتی و ۴ درصد از شرکتهای فعال در حوزه کشاورزی، دانش بنیانی آنها احراز شده است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، علی خیرالدین در نشست هم افزایی با مبحث استفاده از ظرفیت و توانایی دانشگاهیان و شرکتهای دانش بنیان در حوزه خودروسازی که در حاشیه کنفرانس کاتالیست ایران برگزار شد، اظهار نمود: با تغییر عنوان وزارت علوم از سال ۱۳۸۳ به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یکی از وظایف آن، مبحث "فناوری" بود و پارسال در این وزارت خانه معاونت فناوری و نوآوری شکل گرفت.
وی ضمن اشاره به ظرفیت های موجود در کشور در زمینه توسعه فناوری، اضافه کرد: شرکتهای دانش بنیان همچون این ظرفیت ها است که در پارک های علم و فناوری کشور مستقر شده اند و دستاوردهای خوبی در عرصه فناوری عرضه کردند که نمونه آن تولید حدود ۲۵ قطعه هواپیما از جانب یکی از شرکتهای مستقر در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران است که در زمان تحریم ها به تولید رسید.
خیرالدین با اشاره به اینکه ما در سطح کشور ۴۹ پارک علم و فناوری داریم، افزود: ۲۲۴ مرکز رشد، ۱۷۰۰ شرکت دانش بنیان و ۱۰، ۵۰۰ شرکت فناور مستقر در پارک ها از دیگر پتانسیل های کشور در زمینه توسعه فناوری است، ضمن آنکه این شرکت ها در بحث اشتغال هم توانسته اند اشتغال زایی بسیار خوبی را ایجاد کنند. علاوه بر اینها حدود ۱۰ هزار استارت آپ در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور مشغول به فعالیت هستند.
معاون نوآوری و فناوری وزیر علوم با تکیه بر این که پارک علم و فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، ۱۴۵ واحد فناور دارد که حدود ۹۵ واحد از آنها دانش بنیان هستند، تصریح کرد: این شرکت ها توانسته اند بیشتر از ۱۵۰۰ اشتغال را ایجاد کنند.
وی ضمن اشاره به وضعیت نامطلوب صنعت در حوزه فناوری و نوآوری، خاطرنشان کرد: رتبه ما در حوزه نوآوری صنعت ۱۲۰ است و باید تلاش مضاعفی در این حوزه صورت گیرد. نمونه این تلاش ها وضعیت دانش بنیانی شرکتهای مستقر در شهرک های صنعتی است؛ چون که طبق آمارها، تنها یک درصد از شرکتهای مستقر در شهرک های صنعتی، دانش بنیانی آنها احراز شده است و در حوزه کشاورزی هم تنها ۴ درصد از شرکت ها دانش بنیان هستند.
خیرالدین ضمن اشاره به تحولات بوجود آمده در زمینه تولید نسل جدید خودرو های برقی و خودران، اظهار نمود: هم اکنون تغییرات خوبی رخ داده و نسل جدیدی از خودرو های برقی و خودران درحال طراحی و تولید است و باید ببینیم سهم ایران در این بخش چیست و پیشنهاد مشخص ما این است که شرکتهای دانش بنیان در رابطه با حوزه خودروسازی را به شرکتهای خودرویی معرفی نماییم تا در تعامل مستقیم با صنعت خودروسازی کشور قرار گیرند.
در این جلسه همینطور دکتر حسن زمانیان، رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، با اشاره به اینکه در این سازمان به دنبال برقراری ارتباط بین پژوهش های کاربردی و صنعت هستیم، اظهار داشت: سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با پیشینه موفق در تولید ماهواره و عرضه سایر خدمات و محصولات هم اکنون دارای این توانمندی است که بتواند با مجموعه گروه خودروسازی سایپا همکاری و کمک نماید.
زمانیان ضمن اشاره به برگزاری تور فناوری به منظور بازدید از توانمندی های شرکتهای فناور مستقر در پارک فناوری این سازمان، اظهار نمود: شرکتهای دیگری هم در این سازمان مشغول به فعالیت هستند که می توانند در خدمت واحد تحقیق و توسعه گروه خودروسازی قرار گیرند.
رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران ضمن اشاره به توانمندی سازمان در حوزه های پژوهشی، اظهار داشت: این سازمان با دارا بودن هفت پژوهشکده تخصصی و حضور اساتید و فناوران بنام کشور در این پژوهشکده ها در حوزه تحقیق و توسعه سازمان می تواند بازوی توانمندی برای گروههای خودروسازی باشد.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، در حاشیه سومین کنفرانس کاتالیست ایران که به میزبانی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از روز سه شنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه برگزار شد، دکتر خیرالدین و تیم همراه از شرکتهای مستقر در پارک فناوری این سازمان بازدید کردند و با دستاوردها و توانمندی های این شرکت ها آشنا شدند.


این کنفرانس تا امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه دارد.



1401/02/28
13:57:40
5.0 / 5
521
تگهای خبر: پژوهش , تولید , خدمات , خودرو
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳